ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، رشد تولید خودروهای دوگانه سوز و برقی هیبریدی در راستای کنترل مصرف و ناترازی سوخت، رشد تولید خودرو اقتصادی در راستای قدرت خرید مردم، رشد تولید اتوبوس در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، رشد تولید موتورسیکلت در راستای امکان خرید کالا قشر متوسط و پایین،کاهش تعهدات معوق و تعهدات به مردم در راستای رضایت مندی مردم از مهمترین اتفاقات صنعت خودرو ایران در سال 1403 بوده است.
در تولیدات امسال بیش از یک میلیون و شانزده هزار دستگاه تولید سواری و وانت بالای 50 درصد ساخت داخل و بیش از 278 هزار دستگاه سواری و وانت کمتر از پنجاه درصد دیده می شود.
یکی دیگر از ویژگی های تولید صنعت خودرو ایران رشد تولید با عمق ساخت داخل بالای پنجاه درصد و کاهش 2.6 درصدی خودروهای مونتاژی است. رشد 205 درصدی تولید خودروهای برقی و هیبریدی، رشد 5 درصدی خودروهای دوگانه سوز در راستای کاهش مصرف سوخت و رشد تولید خودروهای زیر ده هزار دلار جهت استفاده قشر متوسط و مدیریت ارز جهت تولید خودروهای اقتصادی، تولید دوباره اتوبوسهای بین شهری بعد از 4 سال و رشد تولید 7 درصدی موتورسیکلت از مهمترین نکات عملکرد مدیریت خودرو کشور بوده است. رشد 5 درصدی خودروهای کار (وانت) نسبت به مدت مشابه سال پیش را باید از دیگر اتفاقات مهم سال 1403 بدانیم.
حذف تولید 150 هزار دستگاهی خودرو پارس از آمار تولید سال هم باعث سقوط آمار تولید امسال نشد و اضافه شدن تیراژ تولید ایکو پس از خصوصی سازی نیز کمک شایانی به حفظ تیراژ تولید در سال جاری داشت.