تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3953773
شناسه : 3953773
تاریخ :
نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها اقتصاد ایران: همدان- ترافیک همدان در حال تبدیل شدن به یک چالش اساسی بوده و لزوم تقویت ناوگان حمل و نقل بیش از پیش در شهر احساس می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمدرضا بهرامی‌صفت: حمل و نقل عمومی به عنوان یک راهکار کلیدی برای کنترل ترافیک شهری شناخته می‌شود، با توسعه و بهبود این سیستم‌ها، می‌توان ترافیک را کاهش داد، زمان سفر را کوتاه‌تر کرد و کیفیت زندگی در شهرها را بهبود بخشید.

برای دستیابی به این اهداف، نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، افزایش کیفیت خدمات و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد.

با افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، تعداد خودروهای شخصی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند کاهش می‌یابد. این امر به طور مستقیم باعث کاهش تراکم ترافیک و روان‌تر شدن جریان حرکت وسایل نقلیه می‌شود.

نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها

در چند سال اخیر روز به روز شاهد افزایش معضل ترافیک در همدان هستیم، در ساعاتی از روز بسیاری از شریان‌های اصلی شهر برای ساعاتی قفل می‌شود که کلافگی و نارضایتی شهروندان همدانی را به همراه دارد، سیستم حمل و نقل عمومی همدان متأسفانه در طی سال‌های اخیر رشدی نداشته و به همین شاهد سیل خودروهای تک سرنشین در شهر هستیم.

در همدان نه مسیر BRT وجود دارد، نه مترو و مونوریل و متأسفانه با توجه به جمعیت شهر همدان با کمبود اتوبوس نیز مواجه هستیم، عدم توجه به توسعه شهر و ایجاد تقاطع‌های هم‌سطح و غیر هم‌سطح نیز باعث شده کلاف ترافیک همدان هر سال سردرگم‌تر از گذشته شود.

در روزی‌های اخیر ۴۰ دستگاه اتوبوس و ۴ دستگاه ون به ناوگان حمل و نقل عمومی همدان اضافه شد که می‌تواند تأثیر مثبتی در روند ترافیک این شهر داشته باشد.

مسیر سخت و طولانی برای ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس طی کردیم

سیدمسعود حسینی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت اختصاص اتوبوس اظهار کرد: زحمات زیادی کشیده شده تا ما بتوانیم این اقدام را برای شهر همدان داشته باشیم.

شهردار همدان با اشاره به برطرف شدن موانع گفت: طی چند سال اخیر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد و بعد ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق از طریق بانک دریافت و از طریق شرکت ایران خودرو دیزل ۴۰ دستگاه اتوبوس را خریداری کردیم.

وی بیان کرد: در خرید تعدادی از اتوبوس‌ها از سوی شهرداری با توجه به این اوراقی که اختصاص یافته بود، مشکلات جدی وجود داشت و رقابت بر سر اینکه اتوبوس‌ها را به شهرهای مختلف بدهند، خیلی بالا بود.

حسینی عنوان کرد: استان کمک ویژه‌ای داشت و کمیسیون ماده ۵ دستورات لازم را داد؛ استاندار و عوامل ذیربط نیز کمک کرده و ما را در تأمین منابع مالی مساعدت کردند که جای قدردانی دارد.

وی گفت: این اتفاق در شهرداری همدان بی‌نظیر است، معمولاً در هر دوره‌ای ۱۰ تا ۱۵ اتوبوس به شهر وارد شده و ناوگان اتوبوسرانی نوسازی می‌شود اما امسال اتفاق دیگری رقم خورد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه در سال جاری نیز ۳۱ میلیارد تومان پرداخت شده تا ۱۴ دستگاه اتوبوس نیز نوسازی شود، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ دستگاه اتوبوس خریداری کردیم که ۵۲ دستگاه اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده که تقریباً ۵۰ درصد ظرفیت فعال ما را افزایش می‌دهد و شاید نیاز ما را تقریباً تا ۱۰ سال آینده تأمین کند.

۳۷۰ دستگاه در همدان نوسازی شده است

حسینی با اشاره به تصویب طرح جامع ترافیک همدان گفت: این طرح ۲۵۰ اتوبوس را برای شهر همدان تا افق ۱۴۱۳ در نظر گرفته است که امیدواریم تا آن زمان میدل‌باس، تاکسی و… را داشته باشیم و به سمتی حرکت کنیم که مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها

وی با اشاره به اینکه اختصاص این خودروها سه سال عمر ناوگان شهر همدان را کاهش داده است، گفت: عمر حمل و نقل عمومی ما ۱۲ و نیم سال بود که امروز به ۹ و نیم سال رسید و این ظرفیت خوبی است.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که همشهریان ما بدانند که اتوبوس در چه ساعتی به ایستگاه‌ها می‌رسد و طبق آن زمان‌بندی کنند. گفت: تاکنون یک خط ویژه را با ۱۲ دستگاه اتوبوسی که به شهر همدان وارد شد، ایجاد کردیم که رضایتمندی خوبی بدین منظور شکل گرفته و بر اساس طرح مطالعاتی جامع ترافیک سه خط ویژه نیز به شهر همدان اضافه می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه اتوبوسرانی نیز به هوشمندسازی توجه کردیم و به این سمت حرکت می‌کنیم.

شهردار همدان افزود: برنامه‌هایی برای سال آینده داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق را هم در سال جدید خواهیم داشت و امیدواریم ظرفیت را افزایش دهیم.

حسینی خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم همدان در مجلس نیز در حوزه حمل و نقل به خصوص در موضوع ون‌ها که نیاز ویژه شهر همدان بوده و به دنبال انجام کارهای ورود ۷۰ دستگاه هستیم.

وی با اشاره با بیان اینکه تمام مجموعه استان همدل و پای کار هستند، گفت: اتفاق خوبی رقم خورده و حدود ۳۷۰ دستگاه تاکسی در همدان نوسازی شده که قدردان تلاش‌ها و زحمات در تحقق این امور هستیم.

شورای شهر همدان تمام قد برای ورود اتوبوس‌ها از شهرداری را حمایت کرد

مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود دستگاه‌های اتوبوس به همدان اظهار کرد: زمزمه‌هایی بود که اگر بخواهید اتوبوس‌های جدیدی را بیاورید در پرداخت حقوق دچار مشکل می‌شوید.

نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها

وی افزود: اما هر دستگاه اتوبوسی که امروز به قیمت ۸ میلیارد تومان خریداری شده را باید فردا ۱۲ میلیارد تومان خریداری می‌کردیم و این یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان تفاوت که دستاورد برای مردم همدان است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در حوزه هوشمندسازی بیش از نیمی از تقاطع‌های چراغ‌دار شهر همدان هوشمند شد، گفت: این طرح در تقاطع بهشت به اذعان پلیس راهور نتیجه خوبی گرفت و در سایر تقاطع‌ها هم پیش رفت و در هر تقاطع یک میلیارد تومان هزینه شد اما ارزش داشت.

حیدری خاطرنشان کرد: در شهری که سالانه حدود ۱۷ هزار دستگاه خودرو پلاک می‌شود تا کی ما می‌توانیم خیابان‌ها را مرتب تعریض کنیم و قطعاً نمی‌توانیم و ساماندهی ترافیکی جز با نقشه جامع، هوشمندسازی، نوسازی، تغییر الگوها و عادت‌های رانندگی و استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همدان در حوزه مدیریت و انضباط تخلفات حوزه رانندگی اقدامات خوبی انجام داده است، بیان کرد: حاشیه‌سازی و جوسازی‌هایی وجود داشت که شهرداری دوربین‌های ثبت تخلف را نصب کرده که جیب مردم را خالی کند که اصلاً این‌طور نبود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: هر سامانه هوشمند ثبت تخلف چیزی حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد و امروز در مرز ۴۰ دستگاه هستیم، در پایان دوره قبل ۱۳ سامانه نصب شده بود.

کاهش ۶۰ درصدی تلفات فوتی تصادفات شهر همدان

وی با اشاره به کاهش تصادفات در همدان گفت: نتیجه شیرین نصب دوربین‌های ثبت تخلف، کاهش تلفات فوتی حوزه تصادفات شهری به ۶۰ درصد است.

نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها

وی افزود: در پلیس راهور کشور، همدان به واسطه این کاهش فوتی داخل شهری رتبه اول را کسب کرده که نتیجه استقامت و همدلی‌ها است.

حیدری با اشاره به ساماندهی محور بلوار شهید رجایی و تقاطع شهید مدرس در آینده بیان کرد: این اتفاق بزرگ قطعاً همدلی و اراده و انرژی بیشتری می‌طلبد و انرژی بیشتری را از شهردار و اعضای شورا خواهد برد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: باید بعد از ساماندهی ترافیکی بلوار شهید رجایی، در مسیر به سمت تقاطع شهید مدرس تعریض اتفاق بیفتد و بعد سامان‌دهی پروژه بزرگ تقاطع غیر همسطح شهید مدرس اجرایی شود.

حیدری خاطرنشان کرد: ما به دنبال استفاده از آخرین فناوری روز مهندسی در اجرای این پروژه هستیم و امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

شاهد تحول جدی در ناوگان حمل و نقل عمومی همدان هستیم

سید محمد پروخشوری رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهری شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید و نوسازی و بهسازی تعدادی از تاکسی‌های درون شهری، شاهد تحولی جدی در حوزه حمل‌ونقل همگانی همدان هستیم.

نفس تازه در حمل‌ونقل عمومی هگمتانه/تلاش برای رسیدن به استانداردها

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، شهرداری همدان با خرید ۵۲ دستگاه اتوبوس و هزینه کرد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان، ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کرد و این اقدام موجب افزایش قابل توجهی از ظرفیت ناوگان فعال شد و کاهش فاصله زمانی ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهری شهرداری همدان با اشاره به وضعیت تاکسی‌های شهری گفت: همدان دارای ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی است که بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیک، ۱۰۰۰ دستگاه بیش از حد استاندارد جمعیتی شهر فعال هستند.

پروخشوری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده تا سالانه ۱۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده اسقاط شده و به این ترتیب، ضمن کاهش ترافیک، درآمد تاکسی‌داران نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲، شهرداری برای نخستین بار با یکی از بانک‌ها داد همکاری منعقد کرد، بیان کرد: بر اساس این قرارداد، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد با بازپرداخت ۵ ساله برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهری شهرداری همدان عنوان کرد: تاکنون ۱۴۹ دستگاه تاکسی از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند که مجموعاً ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات به تاکسیرانان پرداخت شده است.

وی با اشاره به نوسازی ون‌های شهری گفت: ۲۶۷ دستگاه ون فعال در همدان بیش از ۱۸ سال عمر دارند و هیچ برنامه‌ای برای نوسازی آن‌ها وجود نداشت و اکنون با حمایت شهرداری همدان ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر بهره بردار ون جهت اسقاط و یا تبدیل به تاکسی سواری و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات (۳۰۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره) پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدید شهرداری همدان، ایجاد سامانه‌ای ویژه برای تردد معلولان و جانبازان است، گفت: برای نخستین بار، چهار دستگاه ون سواری خریداری شد که ۲ دستگاه آن جهت استفاده ویژه معلولان و جانبازان خریداری شده در آینده نزدیک مجهز به رمپ و بالابر مخصوص ویلچر خواهند شد.

پروخشوری خاطرنشان کرد: این سامانه قرار است با همکاری سازمان‌های حمایتی و در قالب یک اپلیکیشن مشابه سامانه‌های تاکسی اینترنتی اجرا می‌شود.

در پایان گفتنی است؛ لزوم گسترش حمل و نقل عمومی به دلایل متعددی، از جمله کاهش ترافیک شهری، افزایش دسترسی به امکانات عمومی و بهبود شرایط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.