به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدمهدی زارعی ظهر امروز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، افزود: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریل گذاری پروژه راه آهن زاهدان به چابهار را تسریع و تسهیل میکند.
وی ادامه داد: لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل هست که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
وی بیان کرد: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور میشود.
وی اضافه کرد: کریدور شمال- جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا هست که شاخصه آن نسبت به سایر مسیرها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزانتر است.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور ادامه داد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشورها به روسیه میرسد، مسافت شش هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
وی تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدوداً ۴۵ روز به طول میانجامید.
وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۴۰۰ پروژه راه و راه آهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهمترین پروژههای حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب میشود.
زارعی گفت: بندر چابهار به عنوان تنها ترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال – جنوب که در حال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.