ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
فورد موستانگ درحالحاضر اوضاع درخشانی ندارد. فروش تنها خودرو عضلانی بنزینی حاضر در بازار آمریکا افت ۳۶.۴درصدی در ژانویه و ۳۲.۲درصدی در فوریه داشته است. موستانگ دیگر جزو پرفروشترین خودروهای فورد نیست و در دو ماه ابتدایی امسال تنها ۵۱۹۱ دستگاه فروش را ثبت کرده درحالیکه فروش آن در بازه زمانی مشابه سال قبل ۷۸۸۶ دستگاه بوده است؛ البته باید دانست فروش این خودرو به حدی بد بود که موستانگ مک-ای برقی بهتر از آن عمل کرده و در دو ماه ابتدای امسال مک-ای به خانه ۶۸۴۱ نفر در آمریکا راه یافته است.
قیمتگذاری اشتباه
واضحترین دلیل افت فروش فورد موستانگ را میتوان قیمت آن دانست. بهای مدل پایه اکوبوست کوپه از ۳۳,۵۱۵ دلار شروع میشود و با اینکه قیمت این مدل خیلی بالا نیست اما اکثر مردم دیگر به فکر خرید خودرو دوم نیستند زیرا هزینهها بالا رفته است. همچنین باید دانست خرید یک خودروی کوپه دو در و دیفرانسیل عقب برای اکثر خانوادههای آمریکایی منطقی نخواهد بود. اگر خواهان پیشرانه ۸سیلندر باشید اوضاع سختتر هم خواهد بود چراکه بهای ارزانترین تیپ ۸سیلندر موستانگ یعنی GT کوپه از حدود ۴۷ هزار دلار شروع میشود. موستانگ با این قیمت باید رقبایی همچون نیسان Z، تویوتا سوپرا و بی ام و Z۴ را شکست دهد.
چالشهایی از جنس سرد
موضوع بعدی آبوهوای آمریکاست. آنگونه که رسانهها میگویند هوای دو ماهه ابتدایی امسال در آمریکا سرد بود و همین دمای پایین باعث شد افراد زیادی به فکر حضور در نمایندگیها و خرید خودرو اسپرت نباشند.
شاید بازگشت شلبی GT۵۰۰ بتواند خونی تازه در رگهای این نماد صنعت خودرو آمریکا تزریق کند. شایعاتی درباره تولید پرچمدار خانواده موستانگ در سال ۲۰۲۶ منتشر شده و بر اساس اسناد لو رفته، ظاهرا برنامههایی برای تولید یک پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژردار با نام «لجند» و نصب آن در GT۵۰۰ جدید نیز وجود دارد. البته سایر محصولات فورد عملکرد خوبی نداشتهاند به گونهای که فروش اکسپلورر و اکسپدیشن به ترتیب ۲۵ و ۳۴ درصد کاهش یافته است.
این موضوع درباره ماوریک، ون سری E و ترانزیت نیز صدق میکند. البته فروش سری F رشد ۱۷.۳درصدی داشته هرچند یکی از پرفروشترین اعضای این خانواده یعنی F-۱۵ با کاهش فروش ۱۵.۱درصدی مواجه شده است. در مجموع فروش برند فورد در دو ماهه ابتدایی ۲۰۲۵ نیز کاهش ۷.۴ درصدی را نشان میدهد.
به سمت سگمنتهای اقتصادی
از سوی دیگر فورد اقدام به ثبت تجاری نام Mach ۴ در اداره ثبت اختراع و علایم تجاری آمریکا کرده که احتمال ساخت موستانگ سدان را قوت بخشیده است.
از زمانی که جیم فارلی، مدیرعامل فورد گفت احتمال ساخت نسخههای دیگری از موستانگ غیر از کوپه و کانورتیبل وجود دارد، شایعاتی در مورد ساخت موستانگ سدان مطرح شده است. حال نیز این احتمال قوت گرفته زیرا فورد در ۲۵ فوریه ۲۰۲۵ درخواست ثبت تجاری نام Mach ۴ را به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا داده است.
علاوه بر این، طبق گزارشها، فورد اخیرا طی رویدادی خصوصی برای نمایندگیها در لاسوگاس، رندرهایی از موستانگ سدان را به نمایش درآورده است.
البته در این مراسم کسی اجازه استفاده از موبایل یا دوربین را نداشته و تصویری از این رندرها نداریم. بااینحال، دو مورد از نمایندگیهای این شرکت اظهار کردند که فورد از موستانگ سدان با نام Mach ۴ یاد کرده است.
در این مراسم اما غیر از موستانگ سدان، نسخههای دیگری شامل موستانگ آفرودی و موستانگ چهار سیلندر RTR را هم به نمایش درآمده است. البته ازآنجاییکه Mach ۴ در قالب رندر به نمایش گذاشته شده، حتی درصورتیکه ساخت موستانگ سدان تأیید شده باشد هم احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوانیم آن را ببینیم. درهرحال، برای ساخت موستانگ Mach ۴ فقط کافی است فورد فاصله محوری پلتفرم نسخه کوپه را افزایش دهد و درهای عقب را اضافه کند. بهمنظور ایجاد فضای سر مناسب برای سرنشینان عقب نیز خط سقف میتواند کمی صافتر شود.
موستانگ سدان میتواند به رقیب مستقیم دوج چارجر چهاردر تبدیل شود که قرار است تابستان امسال راهی بازار شود. بااینحال، درحالیکه سدان دوج با پیشرانههای الکتریکی و شش سیلندر تویینتوربو عرضه خواهد شد، موستانگ همچنان از موتور V۸ بهره میبرد که بر جذابیت آن خواهد افزود. هرچند ساخت موستانگ سدان ساختارشکنی بزرگی خواهد بود که شاید به مذاق برخی طرفداران این خودروی افسانهای خوش نیاید ولی فورد قبلا با موستانگ Mach-E هم همین مسیر را طی کرده است.
همچنین تولید نسخه سدان میتواند به شرایط بحرانی فروش موستانگ هم کمک کند زیرا در ژانویه امسال، ماسلکار فورد تنها ۵,۱۹۱ دستگاه فروخته که کاهش ۳۴درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.