ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بعد از حدود یک دهه انتظار، اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده در سال جاری از سرگرفته شد و بیش از 160 هزار نفر عازم سرزمین وحی شدند که این رقم با انجام سفرهای ماه مبارک رمضان به 205 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
اما یکی از چالشهایی که بسیاری از زائران ایرانی با آن دست و پنجه نرم میکنند، تأخیر در انجام پروازها است که بعضاً تا 12 ساعت به طول میانجامد و یک روز فرصت زیارت را از زائران سلب میکند.
علل تأخیرهای پروازهای زائران عمره عمدتاً به دلیل نقص فنی هواپیماها و کمبود ظرفیت پروازها است و برخی گزارشها نشان میدهد که پروازهای ایران ایر به دلیل مشکلات فنی و نیاز به تعمیرات ناگهانی هواپیماها دچار تأخیرهای طولانی شدهاند.
وعدههای بی سرانجام برای رفع تأخیرها
حجتالاسلام عبدالفتاح نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اواخر دی ماه درباره تأخیر پروازها گفت: "طی گفتوگویی با وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور، قرار است این مشکل برطرف شود؛ این پسندیده نیست که با چنین تأخیرهایی وقت زائران هدر رود."
علیرضا بیات؛ رئیس سازمان حج و زیارت نیز اواخر دی ماه درباره تأخیر پرواز زائران عمره به سرزمین وحی اظهار کرد: اظهارات زائران درباره تأخیر پروازها درست است و حق دارند؛ ما در زمینه نظم پروازها دچار مشکل هستیم که علت آن هم تحریمها و محدودیتهایی که برای کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: با این حال، ما متوقف به این مشکلات نخواهیم بود، با تدابیری کهاندیشیده شده و تلاشهایی که در حال انجام است، از امروز روند کاهشی تأخیرها را شاهد خواهیم بود و طبق قولی که مسئولان هواپیمایی به ما دادند، از یک الی دو روز آینده روال عادی خواهد شد؛ البته این وضعیت همچنان آسیبپذیر خواهد بود و با نقص فنی یک یا دو هواپیما دچار مشکل خواهیم شد.
با این حال، علیرغم وعدههای داده شده و پاسخ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اوایل بهمن ماه مبنی بر اینکه تأخیرها به دلیل اهمیت ایمنی زائران و انجام اقدامات لازم برای رفع نقص فنی هواپیما بوده است، همچنان تأخیرها تداوم داشته و موجی از نارضایتی زائران را به همراه دارد.
تأخیرات طولانیمدت نهتنها از لحاظ زمانی بلکه از نظر معنوی و روانی نیز بر زائران تأثیر منفی گذاشته است؛ از دست دادن یک روز از سفر برای بسیاری از زائران که بهمنظور انجام عبادات دینی به سرزمین وحی سفر میکنند، احساس نارضایتی و استرس زیادی برای آنها به دنبال داشته است.
یکی از زائران عمره مفرده در این باره گفت: پروازمان ساعت 9:30 صبح 8 اسفند بود ولی تا الان چندین بار تاخیر ایجاد شده و عملاً یک روز از سفرمان رفته است؛ متأسفانه میگویند این یک روز از دست رفته به زمان سفر هم اضافه نمیشود.
زائر دیگری با بیان اینکه ما کاروان 8 اسفند هستیم که قرار بود 9:25 صبح اعزام شویم، اظهار کرد: اکنون ساعت 21:15 شب هست و هنوز عازم سرزمین وحی نشدهایم! واقعا جای تاسف دارد که یک روز از سفر عمره ما تلف شد. ایران ایر مسؤلیت را قبول نمیکند و مدیر کاروان حج و زیارت هم میگوید به ما ربطی ندارد و مقصر هواپیمائی است.
پروازهای دبی و آنتالیا هم به همین اندازه تأخیر دارند؟!
زائر دیگری با طرح این پرسش که از چه فرد یا نهادی باید تقاضای دادرسی کنیم، گفت: با تأخیر در پروازها متضرر شده ایم و هیچکس هم پاسخگو نیست. حدود 65 میلیون تومان برای سفر 10 روزه عمره هزینه کردیم و حالا یک روزش تلف شد و هنوز فرودگاه هستیم.
وی افزود: چرا کسی به داد ما نمی رسد؟ هیچ چیزی آزار دهنده تر از این نیست که یک روز زیارت ما پرید، سرما و گرسنگی و معطلی و خستگی و کلافکی که دیگر هیچ! آیا پروزهای دبی و آنتالیا و پاتایا و ...هم به این اندازه تاخیر دارد؟
واکنش قاطع سرپرست حجاج ایرانی
با تداوم تأخیر پروازها و نارضایتی زائران عمره، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت واکنش جدیتری به این معضل نشان داد و تاکید کرد: در صورتی که شرکتهای داخلی نتوانند پروازهای مورد نیاز برای عمره را پوشش دهند، از شرکتهای خارجی استفاده شود تا زمینه اعزام زائران فراهم شود.
بررسیها نشان میدهد که پروازهای بینالمللی سایر کشورهای اسلامی مانند ترکیه یا عربستان، معمولاً تأخیرهای کمتری دارند؛ این مسئله بهویژه در زمانی که شرکتهای هواپیمایی داخلی نتوانند تعداد کافی هواپیما برای پوشش حجم بالای مسافران تأمین کنند، بیشتر نمایان میشود.
استفاده از شرکتهای خارجی با تجربه بیشتر در مدیریت پروازهای بینالمللی و تجهیز هواپیماهای اضافی میتواند راهحلی برای کاهش تأخیرات باشد، از سوی دیگر، بهبود نظارت و مدیریت در هماهنگی زمانبندی پروازها، افزایش تعداد هواپیماهای اختصاصی به پروازهای عمره و رفع مشکلات زیرساختی در فرودگاهها میتواند از تکرار چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
خسارت مالی ناشی از تأخیرهای طولانی باید جبران شود
هزینههای سفر عمره برای زائران ایرانی در سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است و هر زائر برای سفر 10 روزه عمره، حدود 65 میلیون تومان هزینه میکند و تأخیر در پروازها منجر به افزایش هزینههای اضافی مانند اقامت در فرودگاه یا خرید خدمات اضافی میشود که این مسئله بهطور مستقیم بر نارضایتی زائران تأثیر میگذارد.
بنابراین جبران خسارات مالی ناشی از تأخیرهای طولانی باید در دستور کار قرار گیرد تا از فشارهای اقتصادی بر زائران کاسته شود.
ضعف در اطلاعرسانی بهموقع به زائران
با این حال یکی از بزرگترین مشکلات تأخیرات، عدم شفافیت و اطلاعرسانی بهموقع به زائران است؛ بسیاری از زائران گزارش دادهاند که در هنگام تأخیرهای طولانیمدت هیچگونه اطلاعات روشنی درباره وضعیت پرواز و زمان دقیق حرکت دریافت نکردهاند. این امر باعث سردرگمی و نارضایتی بیشتر شده است.
ایجاد سیستمهای اطلاعرسانی آنلاین و پیامکی برای اطلاعرسانی سریع و بهموقع به زائران میتواند به کاهش اضطراب و نارضایتیها کمک کند.
به هر ترتیب، با توجه به مشکلات مکرر تأخیر پروازها و عدم پاسخگویی مناسب به زائران، به نظر میرسد که مسئولان باید اقدامات جدیتری برای رفع این مشکل و بهبود تجربه سفر عمره اتخاذ کنند.
رفع معضل تأخیر پرواز زائران نیازمند اولتیماتوم جدی
از یک سو باید زیرساختها و ظرفیتهای حمل و نقل هوایی تقویت شوند و از سوی دیگر، برنامهریزی دقیقتری برای مدیریت زمانبندی و هماهنگی بینالمللی پروازها یک ضرورت است تا از تأخیرهای طولانی و مشکلات ناشی از آن جلوگیری شود.
با این حال به نظر میرسد تداوم این مشکل که به یک معضل تبدیل شده نیازمند یک اولتیماتوم جدی به مسئولان مربوطه در تأمین پرواز زائران یا بهره گیری از ظرفیت پرواز سایر کشورهاست.
حال باید دید مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان مدافعان حقوق زائران، چگونه برای گرهگشایی از این معضل اقدام میکنند و آیا مسئولان دولتی هرچه زودتر گامی برای رفع دغدغه پرتکرار زائران برمیدارند یا خیر.
انتهای پیام/