ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
روئلتو؛ گاو مبارز و خمشگین
روئلتو نام یک گاو مبارز است که در سال ۱۸۸۰ میلادی در میدان بارسلون مبارزه میکرد. لامبورگینی برای نخستین سوپراسپرت پلاگین-هیبرید موتور وسط خود از این نام استفاده کرد. از ماه مارس سال ۲۰۲۳ میلادی روئلتو بهصورت رسمی روی خطتولید لامبورگینی قرار گرفت.
از نظر طراحی روئلتو همچنان با طراحی آشنای لامبورگینی یعنی سطوح شکسته و خطوط شارپ شکل گرفته تا نشان دهنده یک گاو خشمگین ایتالیایی باشد. با نگاهی به پروفیل روئلتو شاهد استفاده از خطوط شارپ و سطوح شکسته هستیم که با پوزه نسبتا کوتاه و پشت بلند، شخصیت نافذ و جذابی دارد.
همچنین استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی در جلو و رینگهای ۲۱ اینچی در عقب، وقار و شخصیت این سوپراسپرت را دوچندان میکند. در نمای جلو یکی از اِلِمانهای زبان جدید طراحی لامبورگینی یعنی استفاده از LED های Y شکل مشاهده میشود.
LED هایی بهشکل حرف Y بزرگ، در جلوترین بخش دماغه طراحی شده که در بخش بالایی آن، چراغ اصلی باریک تعبیه شده است. از طرف دیگر، خطوط تیز روی کاپوت و ورودیهای هوا درون سپر، کاملا تهاجمی و جسورانه بهنظر میرسند.
در نمای عقب نیز چراغهای LED بهفرم Y افقی طراحی شده است. حجمپردازی بخش عقب بههمراه اگزوزهای ذوزنقهای دوبل در بخش میانی چراغها، نمای بسیار منحصربهفرد و زیبایی از این سوپراسپرت لامبورگینی را بهنمایش میگذارد. هرچند که طراحی دیفیوزر بزرگ، اسپویلر فعال بزرگ و اگزوزهای دوبل ذوزنقهایشکل، چاشنی هیجان در روئلتو را دوچندان میکند. ناگفته نماند که طراحی سقف W شکل، اسپویلر فعال عقب، اسپویلرها و ورودهای هوای فعال در جلو، طراحی ورودیهای هوای کنار درهای جانبی و دستگیرههای پنهان بهسبک لامبورگینی، ضریب درگ روئلتو را به ۰.۳۲ رسانده است.
کابین تهاجمی و هیجانانگیز
پس از باز شدن درهای پروانهای روئلتو بهصورت عمودی و قرارگیری در پشت فرمان این سوپراسپرت ایتالیایی، شاهد طراحی بسیار هیجانانگیز و منحصربهفردی بهسبک لامبورگینی هستیم. یک کلاستر ۱۲.۳ اینچی افقی در مقابل راننده، یک نمایشگر ۸.۴ اینچی عمودی لمسی در بخش میانی داشبورد و یک نمایشگر ۹.۱ اینچی افقی در مقابل سرنشین جلو قرار دارد که فضای داخلی این خودرو را مدرن جلوه میدهد.
طراحی نشان V در بخش میانی داشبورد، دریچههای ذوزنقهایشکل میانی و طراحی دریچههای ذوزنقهایشکل برای سیستم تهویهمطبوع در طرفین، بههیجان طراحی داشبورد میافزاید. هرچند که از نماد V در بخش میانی کنسول نیز بهره گرفته شده است.
همچنین دکمه استارت قرمزرنگ لوزیشکل، اهرم تعویض دنده و دکمههای پیانویی در پایینترین بخش کنسول، حس اسپرت بیشتری بهفضای داخلی این خودرو میدهد. از سوی دیگر غربیلکفرمان اسپرت دی-کات بههمراه پدالهای بزرگ شیفتر فیبرکربنی در پشت فرمان با صندلیهای اسپرت، هیجان بیشتری را در زمان رانندگی با روئلتو بهسرنشین این خودرو القا میکند.
ترکیب آلکانترا و چرم ناپا با رنگهای متفاوت نارنجی-مشکی، سبز-مشکی، قرمز-مشکی، آبی-مشکی، قهوهای-مشکی، سفید-مشکی و... بههمراه ۱۶ رنگ تریم داخل، فضای این سوپراسپرت تازهنفس ایتالیایی را بسیار جذاب جلوه میدهند.
سازه نسل جدید لامبورگینی
لامبورگینی برای نخستینبار است که از ساختار پلاگین-هیبرید در محصول موتور میانی خود بهره میگیرد. مهندسان سازه شاسی و بدنه، با استفاده از ساختار مونوکوک (اتاق راننده متصل بهفریمهای جلو و عقب) و فریمهای آلومینیومی، وزن روئلتو را با احتساب دو سرنشین به ۱۸۸۰ کیلوگرم رساندهاند.
این تمهیدات و استفاده از تکنولوژیCFRP (کربن-فایبر پلاستیک فشرده) توانسته وزن این سوپراسپرت را کاهش دهد. بر اساس آنچه کمپانی لامبورگینی ادعا کرده است، این ساختار سبب کاهش وزن ۱۰ درصدی این خودرو نسبت به اونتادور و استحکام پیچشی ۲۵ درصدی و کاهش وزن ۲۰ درصدی در بخش جلو این سوپراسپرت شده است. استفاده از فیبرکربن و آلیاژهای آلومینیومی چنین ساختاری را فراهم آورده است. همین مساله سبب شده است نسبت وزن بهقدرت در این خودرو به ۱.۷۵ کیلوگرم بر اسببخار برسد که چنین نسبت قدرت به وزنی ایدهآل است.
موتور اتمسفریک با تکنولوژی هیبرید
قلب تپنده لامبورگینی روئلتو را همچنان پیشرانه ۱۲سیلندر وی-شکل ۶.۵ لیتری معروف لامبورگینی شکل میدهد. این پیشرانه موسوم به L۵۴۵ است. خبر خوش برای اسپرتدوستان، ماندگاری این پیشرانه در سوپراسپرتهای لامبورگینی است. بر این اساس موتور ۱۲ سیلندر ۹۰ درجهای با ساختار اتمسفریک بهحجم ۶۴۹۸ سیسی و مزین بهفناوری متغیرسازی مانیفولد ورودی هوا، پاشش سوخت MPFI ، سیستم هوشمند تایمینگ متغیر سوپاپها و نسبت تراکم ۱۳ بهیک میتواند حداکثر ۸۱۴ اسببخار قدرت را در دور ۹۲۵۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۷۲۵ نیوتونمتر گشتاور را در دور ۶۷۵۰ آرپیام بهارمغان آورد.
هرچند که سه موتور الکتریکی پرتوان آهنربای دائم میتواند حداکثر قدرت را به ۱۰۱۵ اسببخار و حداکثر گشتاور را به ۱۰۶۲ نیوتونمتر برساند. نکته بسیار مهم درباره ساختار قرارگیری دو پیشرانه در زیر چهره جسورانه روئلتو این است که یک موتور الکتریکی در محور جلو و دو موتور دیگر در محور عقب تعبیه شدهاند. بر این اساس باتریهای ۳.۸ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی ولتاژ بالا، در بخش میانی این خودرو قرار گرفتهاند.
ناگفته نماند که گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک منحصربهفرد لامبورگینی ISR وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به چهار چرخ برعهده دارد. از آنجا که ساختار پلاگین-هیبرید روئلتو تنها بهمنظور ارتقای توان و گشتاور بوده تا شتاب را بهخوبی تسریع بخشد، این خودرو تنها میتواند ۱۰ کیلومتر مسافت را بهصورت تمامالکتریکی بپیماید.
ساختار سیستم تعلیق
لامبورگینی روئلتو در محور جلو دارای سیستم تعلیق دابلویشبون با دامپرهای (کمکفنرهای) قابل تنظیم است. در محور عقب نیز از همین ساختار بهره گرفته شده تا این خودرو بتواند سواری بسیار نرمی را در اختیار راننده و سرنشین جلو بگذارد. از تایرهای ۳۵/۲۶۵ با رینگهای ۲۰ اینچی فورجشده در محور جلو و از تایرهای ۳۰/۳۴۵ با رینگهای ۲۱ اینچی فورجشده در محور عقب این خودرو استفاده میشود. همچنین تایرهای ۳۰/۲۶۵ با رینگهای ۲۱ اینچی فورجشده در محور جلو و تایرهای ۲۵/۳۵۵ با رینگهای ۲۲ اینچی فورجشده در محور عقب به صورت آپشنال، سواری بسیار باکیفیتی را ارائه میدهد.
سیستم ترمز روئلتو کربن-سرامیکی است. دیسکهای سوراخدار خنکشونده ۴۱۰ در ۳۸ میلیمتر با کالیپرهای ۱۰ پیستونه در محور جلو و دیسکهای خنکشونده سوراخدار به قطر ۳۹۰ در ۳۲ میلیمتر با کالیپرهای چهارپیستونه در محور عقب، عملکرد بینظیری را از خود بهنمایش میگذارند. همچنین استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل گردش چرخها در پیچ، سیستم ترمز ضدقفل و سیستم توزیع نیروی یکسان میان چرخها سبب شده است عملکرد سیستم ترمز ارتقا پیدا کند.
ویژگیهای منحصربهفرد روئلتو
اگر پدال گاز را تا انتها فشار دهید تنها ۲.۵ ثانیه زمان نیاز است که روئلتو از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. همچنین اگر پدال گاز را نگه دارید، تنها ۶.۶ ثانیه زمان نیاز است تا این خودرو بهسرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت روئلتو در ۳۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است. ارزش سوپراسپرت پلاگینهیبرید لامبورگینی لامبورگینی روئلتو با قیمت ۶۰۸ هزار و ۳۵۸ دلار بهبازار عرضه شده است.