ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با صد و سومین سالگرد تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر و معاونان این وزارت خانه برگزار شد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: شورای عالی آموزش و پرورش فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است. این شورا، در نظام تعلیم و تربیت اولین نهاد قانونگذاری تخصصی از جنس شورایی است یعنی یک نهاد قانونگذار به شکل ویژه و تخصصی در یک حوزه کاملاً مهم و حیاتی است که در کشور قانونگذاری میکند.
وی با بیان اینکه این شورا دستاوردهای بسیار زیادی داشته و امروز آموزش و پرورش بر ریلهای شورای عالی آموزش و پرورش حرکت میکند افزود: معتقدیم که مغز متفکر نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت بر فرایندهای تعلیم و تربیت، شورای عالی آموزش و پرورش است. تمام توانمان را مصرف خواهیم کرد تا از این ظرفیت بسیار ارزشمند قانونی نهایت استفاده را کنیم و مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به مهمترین دستاوردهای شورا اشاره کرد و ادامه داد: تدوین شش زیرنظام مهم و حیاتی که ریلهای اساسی تحقق این سند در فضای تعلیم و تربیت بود و صدها راهکاری که در این زیرنظام ها ارائه شد از مهمترین دستاوردهای این شورا است، امروز هم یکی از دستاوردها در دستور کار است.
وی به تصویب اهداف دورههای تحصیلی مختلف اشاره کرد و افزود: این موضوع از جمله دستاوردهای مهم این شورای عالی در کنار دهها قانون دیگر است. امروز بعد از حدود ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین، ترمیم سند تحول بنیادین که یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری و یکی از مطالبات جدی حضرت آقا در این حوزه از آموزش و پرورش بود، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.
کاظمی به آخرین دستاورد مهم و حیاتی اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه کاملاً یک نقشه راه روشن و شفاف را نشان میدهد و امروز هم در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است تا بتوانیم اجرا کنیم. همچنین امروز یکی از پروژهها در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وفاق و همدلی میتوانیم مشکلات را حل کنیم ادامه داد: در راستای دو سیاست و دغدغه مهم ریاست جمهوری یعنی توسعه عدالت آموزشی با رویکرد محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی به فضای تعلیم و تربیت، باید کمک کنیم مسیر هموار شود.
وی اظهار کرد: اقدام خوب دیگر تدوین الگوی مدرسه تراز است که در همین شورا مصوب شد و از دستاوردهای مهمی است که در جهت کمک به کیفیت بخشی است. این مصوبه از ابتدای مهر در حال اجراست. همچنین چند پروژه مهم تغییر و تحول آفرین از جمله تحول در برنامه درسی، ساختار و حوزههای درسی نیز در دستور کار است. باید مشخص شود که ما با چه رویکردی برنامه درسی را باز مهندسی میکنیم. موضوع فرمایشات مقام معظم رهبری در علم نافع بهره وری و جامعیت برنامه و حاکمیت رویکرد تربیتی در برنامه درسی بسیار اهمیت دارد. بحث مشارکت پذیری فعالیت محور بودن برنامه درسی از نکات مهمی است که باید مطرح شود.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت در عدم دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت اشکالات اساسی ای است که در برنامه درسی و در ساختار نظام تعلیم و تربیت وجود دارد. ساختار نظام تعلیم و تربیت بخشی از این ساختار است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت برنامه فعلی مدارش گفت: در حال حاضر برنامه درسی داخل مدرسه از هم گسسته است و بسیاری از فعالیتهای ارتباطی با برنامه درسی ندارد و یا اگر دارد نمیدانیم چه اهدافی از این برنامه را برای ما محقق میکند.
وی در ادامه بیان کرد: بحث بعدی ارزشیابی یکپارچه برنامه درسی است که این ارزشیابی به صورت همه جانبه صورت نمیگیرد و صرفاً ارزشیابی ما دانشی است که این ارزشیابی دانشی موجب میشود تمرکز و اولویت خانوادهها و مدیران بر حافظه، امتحان و آزمون باشد و تمام هم و غم نظام تعلیم و تربیت همین است.
کاظمی همچنین اظهار کرد: به همین دلیل است که موفق نمیشویم و دچار بحرانهای هویتی، اعتقادی و بحرانهای مختلف در حوزه تربیت شده ایم. ما باید این اشکالات را برطرف کنیم. باید فرایند تحقق طرح تحول را چابک تر کنیم و به کار سرعت بدهیم و کار را زماندار کنیم. به ما بگویید که چه زمانی کار آماده میشود
وی در این خصوص تاکید کرد: این کار این ارزش را دارد که همه اقدام را تعطیل کنیم و این طرح را تمام کنیم زیرا اثرات مهمی در فرآیندهای سند تحول بنیادین دارد.
همچنین علی لطیفی عضو شورای پژوهشی شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست گفت: ما در اسناد تحولی مجموعهای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است.
وی افزود: ما مکلف هستیم به اینکه از کتاب محوری به برنامه محوری چرخش داشته باشیم و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم. به عنوان چارچوب فعالیت مدرسه ما مکلف هستیم به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، تنوع بخشی داشته باشیم و مجموعهای از مواد و منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان قرار بدهیم. ما مکلفیم که حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندیها و ویژگیهای دانش آموزان متناسب کنیم، به نیازها و ویژگیهای رشدی و آموزشی توجه کنیم.
لطیفی در ادامه بیان کرد: ما باید رویکرد تربیتی و تقویت شایستگیهای پایه را در دانش آموزان تثبیت کنیم. شایستگیهای پایه آن دسته از توانمندیها و ویژگیهایی هستند که دانش آموزان فارغ از رشته تخصصی خود، فارغ از آینده شغلی خود انتظار میرود که در دوره آموزشی از آن بهره مند شوند. همان چیزی که افکار عمومی جامعه احساس میکند که نیاز دانش آموز است و باید در محتوای درسی دیده شود. باید به سمت مشارکت پذیری و کاهش تمرکز حرکت کنیم و از همه ظرفیتها استفاده کنیم.
وی در خصوص استفاده از فناوری در نظام آموزشی هم بیان کرد: باید از روشهای فعال، خلاق و تجهیزات فناوریهای نوین استفاده کنیم. جداول، عناوین و ساعات تمام دورهها و شاخهها و رشتههای متوسطه دوم را بر اساس اسناد مکلفیم که باز طراحی کنیم و برای تأمین مناسب یک سری از حوزهها برنامه ریزی در برنامه درسی داشته باشیم.
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: ما اسناد خیلی خوبی داریم اما میبینیم که در مدرسه محقق نمیشود. یکی از پیش نیازهای ضروری برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در مدرسه این است که ما یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تبیین و تولید برنامه و هم برای اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم.
لطیفی ادامه داد: در طول سالهای گذشته دغدغه ما در سازمان و در وزارت آموزش و پرورش و در کشور صرفاً تغییر و اصلاح موردی کتاب بوده است. البته دستاوردهایی داشته ایم اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دورهها به صورت به هم پیوسته و حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است.
وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم این مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد تحولی محقق کنیم نیازمند به یک طراحی یکپارچه و منسجم و اجرا هستیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود
آموزش و پرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود
محمود امانی طهرانی با بیان اینکه آموزش و پرورش در پیشرفت کشور اهمیت بسیار زیادی دارد گفت: آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه هر جامعه است و این مسئولیت نه تنها بر دوش وزارت آموزش و پرورش، بلکه بر دوش تمامی نهادهای دولتی، خصوصی و حتی مردم قرار دارد. آموزش و پرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود و تمامی نهادها و ارگانهای کشور باید در جهت تقویت و ارتقای آن همکاری کنند
وی با بیان اینکه باید این تلاشها در راستای تقویت نظام آموزشی و اصلاحات مورد نیاز آن باشد به تاریخچهای از تحولات این شورا اشاره کرد و ادامه داد: این شورا از زمان تأسیس به عنوان یک نهاد تخصصی در زمینه تدوین سیاستهای کلان آموزشی در کشور نقش بیبدیلی ایفا کرده است. این شورا نه تنها وظیفه نظارت بر قوانین آموزشی را دارد، بلکه در فرآیندهای مهم تصمیمگیری در حوزههای مختلف آموزشی نیز نقشآفرینی میکند.
وی با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزشی کشور و لزوم اصلاحات بنیادین در ساختار آموزشی گفت: آموزش و پرورش کشور در شرایط کنونی با مشکلات متعددی روبرو است که نیاز به توجه ویژه و همت جدی از سوی مسئولان دارد. باید با تغییرات بنیادین در برنامهها و سیاستها، به سمتی حرکت کنیم که به ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه همهجانبه در این زمینه دست یابیم.
امانی طهرانی به اهمیت توجه به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش پرداخت و گفت: آموزش و پرورش زمانی به نتیجه مطلوب میرسد که معلمان و تمامی کارکنان آن از حمایتهای لازم برخوردار باشند. باید شرایط کاری معلمان را بهبود بخشیده و از آنها در جهت ارتقای کیفیت آموزش حمایت کنیم.
در حال تکمیل...