ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
تسلا در چین تلوتلو میخورد
تسلا در چین تلوتلو میخورد
خودروساز آمریکایی «تسلا»، بر اساس دادههای انجمن خودروهای سواری چین، طی پنج ماه متوالی، بر مبنای سالانه، پسروی کرده است.
به گزارش ایسنا، تقریباً غیرقابل تصور است که شرکت خودروسازی «تسلا» به عنوان بزرگترین و پیشرفتهترین خودروساز برقی جهان و شرکتی که تصور بیشتر مردم در مورد وسایل نقلیه الکتریکی است، محبوبیت خود را در چین از دست داده باشد.
کارخانه «تسلا» در حومه شانگهای، برخی از خطوط تولید خود را برای بهره وری و راه اندازی مجدد مدل محبوب «وای» بازسازی کرده است، بنابراین انتظار میرود این تولید کاهش یابد و مدتی طول بکشد تا دوباره افزایش یابد.
با این حال، نمودار سهم بازار 12 خودروساز برتر چین بر اساس فروش انواع خودرو (برقی، هیبریدی یا سایر خودروها) نشان میدهد که «تسلا»، در شیب رو به پایین است، اما شرکت خودروسازی «بیوایدی» (BYD) که در مارس 2022 تولید خودروهایی با موتورهای احتراق داخلی را متوقف کرد، سهم بازار 15 درصد را در اختیار دارد. این شرکت در ماه گذشته، بیش از 318 هزار خودروی سواری تمام برقی و هیبریدی فروخت که نسبت به سال گذشته، 161 درصد رشد داشت. این خودروساز همچنین یک ماه رکورد دیگر برای فروش خارج از کشور ثبت کرد که به 67 هزار و 25 دستگاه رسید.
تسلا در چین تلوتلو میخورد
موفقیت این خودروساز، دلیل اصلی شکست «تسلا» است. فروش «تسلا» در سایر نقاط جهان نیز در حال کاهش است، زیرا «ایلان ماسک»، مدیرعامل «تسلا»، عمیقتر وارد سیاست شده است که بسیاری آن را ناپسند میدانند. فروش در آلمان، در ماه گذشته، حتی با وجود افزایش رجیس تر کلی خودروهای برقی، 76 درصد کاهش یافت و به 1429 دستگاه خودرو رسید.
محمولههای «تسلا» در چین، در مقایسه با پیشنهادهای به روز و هیجان انگیز «بیوایدی»، بیشتر به یک خط تولید محدود و قدیمی مربوط میشود.
ارقام گردآوری شده توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، دادههای پایان سال سهم «تسلا» از فروش داخلی را 2.6 درصد نشان میدهد که کمترین میزان در 12 ماه گذشته است. قیمتهای دو خودروی «تسلا وای» و «تسلا مدل 3» که در شانگهای تولید میشود، کاهش یافته است.
تنظیم مجدد راهبردهای قیمت گذاری برای «تسلا»، هم برای عملکردهای کمکراننده و هم برای خود وسایل نقلیه، بسیار مهم است. ارائه «فناوری پیشرفته خودران «تسلا» (FSD) میتواند جذابیت خودروهای الکتریکی را افزایش دهد. مصرف کنندگان چینی به ویژگیهای نرم افزاری هوشمند در خودروها اهمیت زیادی میدهند. این چیزی است که «تسلا» میتواند از آن استفاده کند، زیرا قدرت نفوذ «ماسک» در میان برخی از مصرفکنندگان کاهش می یابد.
بلومبرگ گزارش کرد که «تسلا» همچنین میتواند به دنبال ادغام قطعات بومی بیشتر باشد و از زنجیره تامین قوی چین استفاده کند تا نه تنها خودروهایی با انرژی الکتریکی بسازد، بلکه از فناوری نیز استفاده کند.
«بیوایدی» این پویاییهای بازار داخلی را به خوبی درک میکند. نکته کلیدی برای این شرکت این خواهد بود که آیا میتواند موفقیت خود را حتی در مواجهه با تعرفهها در بازارهای بزرگ خودرو خارج از چین تکرار کند. البته برای تثبیت برند خود در خارج از چین، به زمان و سرمایهگذاری قابل توجهی نیاز است.