تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3945533
شناسه : 3945533
تاریخ :
خوش‌ خلقی و بخشش کلید دروازه بهشت؛ آیه‌ای که اصلاح‌ سازی می‌کند اقتصاد ایران: رشت - آن گونه که از بطن محتوایی آیه ۱۹۹ اعراف دریافت می‌شود این است، که گذشت از حق شخصی، توجه به مقوله امر به معروف و بی اعتنایی به رفتارهای جاهلانه انسان را به سعادت و خوشبختی می رساند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: با شکل‌گیری نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» که هدف نهادینه سازی فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه را دنبال می‌کند، گام مؤثری در راستای تحقق جامعه قرآنی و اسلامی برداشته شده، تا جایی که با گذشت کوتاه‌ترین زمان از این هماوری قرآنی، خیل عظیم مردم به سمت این کتاب آسمانی و تدبر در آن سوق پیدا کردند.

حرکت ملی «زندگی با آیه‌ها» یک کار نو، هوشمند و ارزشمند برای تبیین مفاهیم و سبک زندگی قرآنی است و از آنجایی که مخاطب اصلی این گونه برنامه‌ها غالباً نسل جوان و نوجوان هستند، اثرگذاری شگفت‌انگیزی در جامعه دارد که بعدها نمایان می‌شود.

در این راستا، آیه ۱۹۹ سوره اعراف به عنوان یکی از آیات کلیدی قرآن، پیام‌های عمیقی برای زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان ارائه می‌دهد.

اصلاح‌سازی محور محتوایی آیه ۱۹۹ سوره اعراف

خداوند متعال در آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید؛ «خُذِ ٱلۡعَفۡوَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡعُرۡفِ وَأَعۡرِضۡ عَنِ ٱلۡجَٰهِلِینَ» (پیامبر در برخورد با مردم از حقوق شخصی‌ات بگذر و امر به معروف کن و به نادان‌ها بی‌اعتنا باش).

آنطور که از بطن محتوایی این آیه دریافت می‌شود این است، که گذشت از حق شخصی، توجه به مقوله امر به معروف و همچنین نادیده گرفتن و بی اعتنایی به رفتارهای جاهلانه، نه تنها انسان را به سعادت و خوشبختی می‌رساند بلکه مسیر و دروازه خوشبختی و سعادتمندی را برای دیگران هم می‌گشاید.

خوش‌ خلقی و بخشش کلید دروازه بهشت؛ آیه‌ای که اصلاح‌ سازی می‌کند

«حجت‌الاسلام احسان‌الله محمدی» نماینده ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابعاد محتوایی آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف اظهار کرد: این آیه نگاه تربیتی به امور دارد، نگاهی که هدف اصلاح جامعه را دنبال می‌کند.

اخلاق معجزه دیگر پیامبر اکرم (ص)

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه اصلاح جامعه محور محتوایی آیه ۱۹۹ سوره اعراف است، گفت: نگاه تربیتی آیه مزبور به معنای متنبه‌سازی از روی عقده ورزی و کینه‌توزی نیست بلکه هدفش اصلاح تربیتی جامعه است.

محمدی، گذشت و بخشش در مقابل رفتارهای نامناسب و اعمال ناشایست افراد را بسیار اثرگذار و اصلاح‌کننده دانست و بیان کرد: گذشت و بخشش در مقابل رفتارهای زننده و زشت به معنای بی‌تفاوتی و یا از روی ضعف نیست بلکه نشانه رأفت اسلامی و کار اثرگذار است.

وی با نقل روایتی از رفتار مهربانانه پیامبر اکرم (ص) در قبال کار زننده یکی از مشرکان قریش و تأثیر مستقیم این خوش‌خلقی و حسن رفتار در فرد و جامعه افزود: اگرچه معجزه پیامبر (ص) قرآن است اما آن چیزی که بیشترین نقش را در جذب، هدایت و گرایش افراد به اسلام ایفا کرد، اخلاق حسنه و خوش‌خلقی پیامبر بود.

گذشت کلید تربیت و اصلاح جامعه

«حجت‌الاسلام محمد امین نقدی» امام جمعه فومن هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت فراگیری قرآن کریم و مفاهیم آن اظهار کرد: زندگی، عرصه‌ای پر از تعاملات گوناگون است در این عرصه تعاملی گاهی با کسانی مواجه می‌شویم که رفتار یا گفتارشان به دور از ادب، عقلانیت و یا انصاف است؛ چگونگی برخورد با اینگونه افراد در آیه ۱۹۹ اعراف به خوبی بیان شده است.

آیه ۱۹۹ اعراف، الگویی کامل از رفتار پیامبرانه است

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف اضافه کرد: خداوند متعال در این آیه سه دستور مهم به پیامبر اکرم (ص) ابلاغ می‌کند که هرکدام، کلیدی برای تعاملات اجتماعی و فردی هستند.

نقدی، گذشت از حقوق شخصی را نخستین مفهوم آیه ۱۹۹ اعراف دانست و بیان کرد: در مواجهه با خطاها و رفتارهای ناشایست دیگران، بهترین راه، عفو و گذشت است، این گذشت، نه تنها آرامش روحی می‌آورد، بلکه فضای جامعه را نیز از تنش و دشمنی پاک می‌کند.

خوش‌ خلقی و بخشش کلید دروازه بهشت؛ آیه‌ای که اصلاح‌ سازی می‌کند

وی با بیان اینکه گذشت به معنای بی تفاوتی نیست، افزود: انسان در عین عفو، باید به ارزشهای اخلاقی و کارهای پسندیده و معروف تشویق دعوت و تشویق کند.

امام جمعه فومن با بیان اینکه بی اعتنایی به جاهلان مفهوم تحلیلی دیگر آیه ۱۹۹ اعراف است، گفت: گاهی بحث کردن یا مقابله با افراد نادان، فقط وقت و انرژی را هدر می‌دهد. بهترین کار، بی اعتنایی به رفتارها و حرف‌های جاهلانه است.

نقدی با بیان اینکه آیه ۱۹۹ اعراف، الگویی کامل از رفتار پیامبرانه است، اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) در تمام زندگی خود، نمونه‌ی عینی این دستورات بود و گذشت او از آزارهای قریش، هدایت شأن به سوی حق، و بی توجهی به جاهلان، به ساختن جامعه‌ای سالم و انسانی منجر شد.