تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3945462
شناسه : 3945462
تاریخ :
تابلوی ایست مقابل نوسان قیمت خودروهای وارداتی اقتصاد ایران: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تصمیمات سیاستگزار درباره سقف ارزی و افزایش تعرفه واردات خودرو در بودجه سال ۱۴۰۴ و از سویی افزایش نرخ محاسبه تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو از ارز نیمایی به ارز مبادله‌ای، حساسیت‌ها درباره وضعیت بازار خودرو در سال آینده را دو چندان کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

آن‌چه در بازار خودرو امسال همراه با افزایش واردات اتفاق افتاد، کمک به‌کنترل قیمت‌ها در بازار بود. در واقع بازار خودرو ایران طی سال‌ جاری در بیشتر مقاطع روزهای کم‌تنشی را پشت سر گذاشت و با رشد ورود خودروهای خارجی‌، قیمت خودرو کمتر تحت‌تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفت. اما در روزهای منتهی به پایان سال، پیش‌بینی در خصوص کاهش ارز تخصیصی به‌خودرو، افزایش تعرفه واردات و همچنین افزایش نرخ محاسبه تعرفه گمرکی واردات و قطعات خودرو از ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی به ارز تالار مبادله‌ای حدود ۷۰ هزار تومان، چشم‌انداز پیش روی بازار خودرو سال آینده را مبهم می‌کند.

کاهش ارز تخصیصی به واردات خودرو از ۳.۳ میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو و افزایش تعرفه واردات از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد و از سویی تبصره یک بند «ض» قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مبنی بر محاسبه حقوق ورودی قطعات خودرو مطابق با میانگین نرخ ارز مرکز مبادله در اسفند ۱۴۰۳، بدون شک یکی از پرچالش‌ترین تصمیمات خودرویی در بازار خودرو سال آینده خواهد بود که این روزها موجب هشدار انجمن‌های خودرویی از تولیدکننده و واردکننده نسبت به‌عواقب این تصمیمات در سال ۱۴۰۴ شده است.

اوایل اسفندماه دبیر انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به وزیر صمت نسبت به آن‌چه با رویه فعلی اتفاق خواهد افتاد، هشدار داد و با توجه به‌تبعات اجرای بند «ض» قانون بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: «در صورتی که دولت نسبت به اصلاح تبصره یک بند «ض» قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و مبنای ارز محاسبه حقوق ورودی کالاها تصمیم‌گیری نکند، نه تنها قیمت خودرو و قطعه یدکی، بلکه قیمت تمام کالاها در سال آینده با افزایش بسیار زیاد مواجه خواهد شد.»

همچنین هفته گذشته انجمن واردکنندگان خودرو ایران نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از تبعات افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو و گرانی خودرو در سال آینده و فشار مضاعف این تصمیم بر دوش مردم سخن گفت.

در نامه هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران خطاب به‌ رئیس‌جمهور آمده است: «‌آن‌چه این روزها مصرف‌کنندگان و فعالان حوزه خودرو را به‌شدت تحت تحیر قرار داده است؛ مقرره تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو اعم از برقی و هیبرید تا بنزینی برخلاف بیانات انتخاباتی شماست. لذا تقاضا می‌شود تا موج گرانی غیر قابل تصور قیمت خودرو وارداتی و توقف واردات خودروهای هیبرید و برقی به کشور گریبان بازار خودرو را نگرفته است دستور فرمایید چاره‌ای را بیاندیشند.»

پس از نامه انجمن واردکنندگان خودرو و هشدار نسبت به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت نیز هم‌زمان با آغاز آخرین طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳، با ابراز تاسف از نتیجه تصمیم افزایش تعرفه واردات خودرو بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ اعلام کرد: «افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در سال آینده باعث شده بسیاری از خودروها را با قیمت‌های قطعی در سامانه بارگذاری نکنیم و قیمت به صورت علی‌الحساب اعلام شود.»

این اتفاقات در حالی است که در بودجه ۱۴۰۴ نیز میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو از ۳.۳ میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو کاهش یافته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد دولت به‌دنبال مدیریت منابع ارزی و در نتیجه محدودیت ورود خودروهای خارجی است.

این تصمیم درحالی اتخاذ شده که در یکی - دو سال اخیر، تغییر سیاست‌ دولت در واردات خودرو تاثیر مثبتی بر بازار داشته و با تغییر جریان کلی بازار، تا حد زیادی مانع از تبدیل خودرو به‌کالای سرمایه‌ای شده است؛ چنانچه وضعیت قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود افزایش بهای ارز، رابطه قدیمی نرخ ارز و قیمت خودروهای وارداتی و حتی داخلی در بازار آزاد از میان رفته است.

سردرگمی در بازار شب عید!

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۴ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۵ میلیون‌تومان و سهند تیپ S (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.