ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی ادبی «قمیص النجاه» با محوریت نقش زنان در نهضت عاشورا و ظهور، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
این نشست با حضور جمعی از اندیشمندان، شاعران و فعالان فرهنگی و مذهبی شامل بخشهای متنوعی از شعرخوانی و تبیین مفاهیمی همچون نماد پیراهن امام حسین (ع) بود. فاطمه نانیزاد شاعر برجسته، اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
در ابتدا برخی از شاعران برجسته اعظم سعادتمند، رباب کلامی، الهام صفالو، عاطفه جوشقانیان، هدیل الدیلمی شاعر عربیزبان، یوسفی دبیر علمی نوزدهمین جشنواره بینالمللی فجر، هیلانه عطاءالله شاعر مسیحی از کشور سوریه، سیده عینی رضوی شاعر از کشور هندوستان به شعرخوانی پرداختند. همچنین «قصیر»، روایتگر از لبنان، در مراسم حضور داشت و روایتی را برای حاضران بیان کرد.
نقش زنان در کربلا و ظهور
در بخش دیگر این نشست داود منافیپور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) در سخنانی با موضوع نقش زنان در همایش شیرخوارگان حسینی و نهضت عاشورا با تأکید بر جایگاه حضرت رباب (س) در کربلا، گفت: اگر حضرت رباب (س) ذرهای در مسیر خود دچار تردید میشد، امروز نفاط مختلف پر از یاد حضرت علیاصغر (ع) نبود.
وی در ادامه، بر مأموریت زنان در دوران پیش از ظهور تأکید کرد و گفت: داشت: قدرت ربوبی زن، نقش کلیدی در اصلاح جامعه دارد.
منافیپور با اشاره به حضور ۵۰ زن در میان یاران حضرت ولیعصر (عج)، گفت: این زنان در حکومت حضرت صاحب (عج) مسئولیتهایی را بر عهده خواهند داشت. به همین خاطر زنان باید پیش از ظهور به این جایگاه والا و مسئولیت خطیر خود آگاهی پیدا کنند و در مسیر زمینهسازی ظهور، نقش تاریخی خویش را ایفا کنند.
پیراهن امام حسین (ع)، نماد عاشورا
دیگر موضوعی که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، پیراهن امام حسین (ع) و نقش آن در تاریخ بود. منافیپور در این بخش، خطاب به بانوان گفت: اگر امروز در جامعه، بنیانهای تربیتی متزلزل شده، به این دلیل است که تربیت را با کربلا و سیدالشهداء (ع) آغاز نکردهاند. توجه بانوان به این میتواند در فهم معارف سیدالشهداء (ع) به ما سرعت ببخشد.
وی با اشاره به نزول این پیراهن از بهشت، آن را نمادی الهی از مسیر حق و حقیقت دانست و در ادامه درباره نقش معاویه، جریان بنیسراج و واقعه تاختن اسبها بر پیکر مطهر امام حسین (ع) صحبت کرد.
منافیپور با اشاره به برخی انتقادات درباره نمادسازی پیراهن امام حسین (ع)، به نمونههای تاریخی مشابه پرداخت و گفت: برخی میپرسند چرا باید این پیراهن، نماد باشد؟ زمانی که خلیفه سوم کشته شد، پیراهنش را به شام بردند و ۷۰ هزار نفر را بر آن به دروغ گریان کردند. همین ماجرا بعدها بهانهای شد تا در کربلا آب را بر امام حسین (ع) و یارانش ببندند. شیطان همواره در حال فعالیت است.
وی همچنین به سریال اخیر درباره معاویه اشاره کرد و گفت: مدتی پیش در مشهد گفتم که دشمنان جریان ابوسفیان و معاویه را در رسانهها بازتولید خواهند کرد، و امروز شاهد آن هستیم که با ساخت سریالی درباره معاویه لعنت الله علیه تلاش میکنند تا چهرهای تحریفشده از تاریخ ارائه دهند. اما همانطور که در گذشته این دست اقدامات به ضرر خودشان تمام شد، این بار نیز حقیقت آشکار خواهد شد.
علائم ظهور و نقش زنان در آمادگی برای آن
منافیپور در ادامه به علائم ظهور اشاره کرد و گفت: براساس روایات، در سحرگاه ۲۳ رمضان، صیحه آسمانی شنیده خواهد شد که جبرئیل ندا میدهد «الحق مع علی و شیعته»، اما پس از ظهر، ندای دیگری برخواهد خاست که ندا میدهد «الحق مع عثمان و شیعته».
وی با تأکید بر اینکه اولین نبرد امام عصر (عج) با جریان عثمانی خواهد بود، گفت: تحرکات جریان جولانی و تحولات منطقهای نشانههایی از نزدیکی ظهور هستند. انتظروا صباحا و مساءً؛ ظهور نزدیک است.
نقش تاریخی زنان در حفظ نهضت حسینی و زمینهسازی ظهور
منافیپور در پایان سخنان خود به نقش حیاتی زنان در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا و آمادگی برای ظهور پرداخت و گفت: وداع حضرت زینب (س) با امام حسین (ع) و توصیه ایشان به حضرت زینب (س) به استقامت، به ما نشان میدهد که اگر استقامت زن نباشد، همه چیز از هم میپاشد. اگر مقاومت حضرت زینب (س) نبود، رسالت پیامبر (ص) و تمامی انبیاء از میان میرفت. این حضرت زینب (س) بود که پیام مظلومیت امام حسین (ع) را به شام برد.
وی زنان را به فعالیت در راستای آمادگی برای ظهور، تربیت نسل منتظر و ترویج معارف حسینی تشویق کرد و از آنان خواست تا نقش تاریخی خود را در این مسیر سرنوشتساز ایفا کنند.
در ادامه، حجتالاسلام مرادی، معاون بینالملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، گزارشی از فعالیتهای بینالمللی مجمع ارائه کرد و به نقش زنان در نشر فرهنگ عاشورا در سطح جهانی پرداخت.
این نشست با روضهخوانی و ذکر مصائب سیدالشهداء (ع) به پایان رسید و حاضران با چشمانی اشکبار، بار دیگر با آرمانهای حسینی تجدید عهد کردند.