ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال، «رؤیاهای روی بالش» نام یک بازی ویدئویی است که سازندهاش فردی فلسطینی از کرانه باختری، آن را با هدف به اشتراک گذاشتن تاریخ و موضوع فلسطین با مخاطبان جهانی، در دست تولید دارد.
رشید ابوعیده، طراح بازی ویدئویی فلسطینی، در حال کار برای ساخت دومین بازی خود با عنوان «رؤیاهای روی بالش» است. برای او این بازی اهمیت زیادی دارد، زیرا محتوای آن در جریان «نکبه» میگذرد.
وی برای به دست آوردن سرمایه لازم برای ساخت این پول یک کمپین سرمایهگذاری جمعی به راه انداخت که با توجه بینالمللی روبهرو شد و بیش از ۲۰۰ هزار دلار جمعآوری کرد و حالا دیگر خیالش راحت است که او و تیمش بالاخره میتوانند پروژهای را که مدتهاست در ذهنش جای داشت و به آن فکر میکرد، عملی کنند.
ابوعیده در صحبت با نشنال از کرانه باختری اشغالی، گفت: ساخت بازیهای ویدئویی در اینجا کار آسانی نیست، چون در واقع ما در یک منطقه جنگی زندگی میکنیم و نمیدانیم حتی تا پایان روز زنده هستیم یا نه.
وی با تأکید بر اینکه از همه آنهایی که از کمپین وی حمایت کردند و درصدد تأمین مالی جمعی برای این پروژه برآمدند سپاسگزاری میکند، افزود: این تلاش به مهاجران عرب ساکن در غرب اعتبار میدهد تا بیشتر دیده شوند.
وی افزود: فقط عربها یا مسلمانان نبودند که این کمپین را به موفقیت رساندند بلکه بسیاری از افرادی که حامی فلسطین بودند، با وجود اینکه عرب یا مسلمان نبودند، در موفقیت کمپین نقش داشتند.
این اولین باری نیست که ابوعیده برای ساخت یک بازی کامپیوتری کار میکند و پیش از این بازی کوتاه «لیلا و سایههای جنگ» را در سال ۲۰۱۶ ساخت. ابوعیده با شروع طراحی بازی در سال ۲۰۱۰، قصد داشت این بازی رایگان به دو هدف برسد: اجرای آنچه به عنوان یک طراح آموخته و ساخت یک اثر احساسی درباره فلسطین که در دسترس همه باشد.
وی افزود: بازی «لیلا و سایههای جنگ» کوتاه بود، اما با استقبال خوبی مواجه شد و بسیاری در سراسر جهان آن را بازی کردند. این یک تلاش داوطلبانه بود و کسی برای آن بازی پولی پرداخت نکرد.
این طراح که قرار است به زودی فاز اول بازی جدید را در حالی که تأمین مالی جمعی ادامه دارد آغاز کند، گفت: یک تیم کوچک ۷ نفره دارم، و همه ما از راه دور کار میکنیم. چند نفر از اروپا، چند نفر از اردن و یک نفر در کویت.
«رویاهای روی بالش» درباره مادری فلسطینی به نام اُم است که در جریان «نکبه» به زور از خانهاش بیرون رانده شد. او وقت خروج از خانه، پریشان و درمانده، بالشی را به اشتباه با فرزندش حمل کرد. او پس از آن وابستگی روانی به بالش پیدا میکند و همچنان آن را با فرزندش اشتباه میگیرد. او باید پیاده از روستای تنتوره به یک اردوگاه پناهندگان در لبنان برود و در این مسیر جان سالم به در ببرد و از خطر دستگیر شدن توسط سربازان اسرائیلی فرار کند.
بازی میتواند مانع یا کمک حرکت این شخصیت شود؛ اگر او بالش را بیندازد، میتواند به راحتی حرکت کند، اما ذهنش منحرف میشود و تمرکزش را از دست میدهد. نگه داشتن بالش باعث میشود که او بتواند دوباره تمرکز کند، اما حرکت او کندتر و دست و پا گیرتر است و سناریوهایی را ایجاد میکند که در هر موقعیت نیاز دارد تا از سطوح لازم عبور کند.
ابوعیده گفت: ابتدا فکر نمیکردم این یک داستان واقعی باشد، اما کمی تحقیق کردم و به نظر میرسد چنین چیزی واقعاً طبق روایتهای دست اول اتفاق افتاده است. من اولین بار این داستان را از یک مجموعه معروف داستان عربی خواندم و سالها در ذهنم ماند.
این بازی که در جریان نکبه اتفاق میافتد، نشان میدهد که شهرهای فلسطین قبل از ویران شدن توسط جنگ چگونه بودند؛ هنر مفهومی، خیابانهای روشن و پر جنب و جوش را قبل از تبدیل شدن به آوار خاکستری ناشی از حملات نشان میدهد.
برای ابوعیده، آنچه بیش از همه مهم است این است که آرمان فلسطین به این طریق آشکارتر میشود. وی با تأکید بر اینکه بازیهای کامپیوتری میتوانند یک پلتفرم عالی برای داستانگویی دلسوزانه باشند که باعث همدلی بازیکن میشود، گفت: برای من مهم است که مردم بفهمند این یک ماجرای بزرگ است که شروع شده و در حال انجام است و ادامه دارد. داستانهای مختلفی در طی روز رخ میدهد که این یکی از آنهاست، اما تصویر بزرگتری از مبارزه فلسطین وجود دارد.
اکنون که پول مرحله اول تولید تضمین شده است، ابوعیده گفت: قصد دارد بازی را تا اواخر سال آینده راهی بازار کنند. پول جمعآوریشده به آنها اجازه میدهد تمام امسال مشغول کار باشند. او امیدوار است که کمپین جاری بتواند باز هم پول برای آنها جمع کند تا آنها این بازی را سال آینده به پایان برسانند.
این طراح ساخت این بازی را به مراکز مختلف ارائه کرد، اما حدود ۳۰۰ بار جواب رد شنید. وی در شهر نابلس در کرانه باختری، صاحب یک مغازه آجیلفروشی است و در آنجا برای تأمین مخارج خانوادهاش کار میکند. او همچنین یک بازیساز برنده جایزه است. یک دهه پیش، در حالی که جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ بیداد میکرد، او بازی ویدئویی دلخراش «لیلا و سایههای جنگ» را ساخت که در آن مردی سعی دارد برای دخترش و خودش امنیت پیدا کند؛ اما با سقوط موشکها به اطراف، به سرعت مشخص میشود که هیچ ایمنی وجود ندارد. زمانی که این بازی در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، ابتدا توسط اپل به دلیل محتوای نامناسب رد شد، اما پس از یک هفته اعتراض این تصمیم لغو شد.
با وجود تحسین و توجهی که به بازی «لیلا و سایههای جنگ» شد، ابوعیده نتوانست بودجه بازی بعدی خود را از راههای متعارف جمع آوری کند چون حرف زدن درباره فلسطین همیشه ممنوع بوده است.
با درگرفتن یک جنگ دیگر در خانه ابوعیده، وی که از امنیت خود و خانوادهاش هم نگران است، مصمم شد تا داستان این مادر فلسطینی را تعریف کند. پولی که وی اکنون جمع کرده برای پوشش حداقل نیمی از هزینههای توسعه بازی کافی است و او امیدوار است زمانی که بازی شروع به شکل گیری کرد، پیدا کردن بقیه بودجه، آسانتر جلو برود.
ابوعیده گفت: هدف این است که به بازیکن اجازه دهیم احساس کند و بفهمد چه اتفاقی برای فلسطینیان در این دوران تاریک افتاده است، دورانی که هنوز زندگی روزمره ما را شکل میدهد. من میخواهم این پیام را برسانم که پاکسازی قومی فلسطینیها روندی مداوم است که از سال ۱۹۴۸ آغاز شد.
روز نکبت (یوم النکبه) به معنای فاجعه فلسطین، است که با بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و آواره شدن دائمی بیشتر مردم فلسطینی در دل تاریخ به جای ماند. این روز معمولاً ۱۵ مه هم زمان با اعلان منشور استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به یاد آورده میشود. طبق اعلام خبرگزاری سازمان ملل، روز نکبت، «روز آوارگی دسته جمعی فلسطینیها از سرزمینی بود که قرار بود به اسرائیل تبدیل شود»، و موجب شد ۷۰۰ هزار نفر فلسطینی تقریباً یک شبه به پناهنده تبدیل شوند.