ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی دهقان دهنوی امروز در اولین همایش معرفی نشان برتر اظهار کرد: باید تمرکززدایی رخ دهد و فعالیتها در استانها دنبال شود، در این صورت با شور و توان بیشتری کار دنبال میشود. بنابراین با انتقال دبیرخانه برند به استان خراسان رضوی موافقت میکنیم.
وی افزود: از این به بعد استان خراسان رضوی کانون برندینگ و توسعه برند و زیرساختهای مربوط به آن شود. یعنی کار منوط به برگزاری جشنواره سالانه نشود بلکه باید مرکزیت علمی پیدا شود و دانشگاههای مشهد و تیمهای تحقیقاتی در این مورد کار کنند و شتابدنده و مرکز نوآوری ویژه بحث برندینگ در خراسان رضوی شکل گیرد و تبدیل به کانون ترویج موضوع برند در کشور شود. در این صورت میتوان کمیسیون ملی برند را هم به استان خراسان رضوی منتقل کرد.
رئیسکل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: یک سوال وجود دارد مبنی بر اینکه چرا کمیسیون ملی برند از معاونت بازرگانی داخلی به سازمان توسعه تجارت منتقل شد؟ این موضوع به دلیل دنبال کردن یک استراتژی مهم رخ داد.
چند برند بینالمللی شناختهشده داریم؟
دهقان دهنوی توضیح داد: ما با وجود پیشرفتها و توسعههایی که در صنایع مختلف و برندسازی در داخل داشتیم اما سوال اساسی این است که چند برند بینالمللی شایسته تقدیر داریم؟ چند برند ایرانی در سطح جهانی، منطقهای و کشورهای اطراف شناخته شده است؟ اگر بخواهیم منصفانه پاسخ دهیم نمیتوانیم ادعا کنیم که خوب عمل کردهایم.
وی افزود: همچنان فاصله بسیار زیادی با حد مطلوبیت داریم؛ برندهایی داریم که محصولاتشان در سطوح بینالمللی شناخته شده هستند اما نمیتوانیم ۲۰ برند را معرفی کنیم که در سطح بینالمللی حضور دارند و محصولاتشان در فروشگاههای بینالمللی عرضه میشود. برندی نداریم که به عنوان یک شرکت صاحب تکنولوژی و نوآوری در جهان شناخته شده باشد. ما دنبال این هستیم که این اتفاقات بیفتد.
چرا زعفران ایرانی باید داخل گونی صادر شود؟
دهقاندهنوی ادامه داد: در حوزه صادرات باید نگاهمان را نسبت به حضور خودمان در بازارهای هدف تغییر دهیم. گاهی فکر میکنیم صادرات یعنی اینکه کالایی را تأمین کنیم و بعد به طرف خارجی بفروشیم. این قسمتی از صادرات است اما همه آنچه میخواهیم نیست.
وی افزود: صادرات زمانی منجر به ایجاد ارزشافزوده برای کشور میشود که ما بتوانیم محصولات خودمان را به مصرفکننده نهایی در بازار هدف عرضه کنیم. چرا برندهای ما نباید حضور گسترده ای در فروشگاههای خارج از کشور یا حداقل کشورهای همسایه داشته باشند؟
معاون وزیر صمت تصریح کرد: چه مانعی سر راه تولیدکنندگان ما وجود دارد که بازار خارجی را بازار قابل دستیابی نمیبینند؟ صنایع غذایی ما در لبه تکنولوژی است بنابراین محصولات ما در فروشگاههای خارجی باید حضور داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: برندهای قوی در حوزه زعفران داریم اما سوال این است که چرا زعفران باید داخل گونی صادر شود؟ وقتی میتوانیم افتخار کنیم که محصول زعفران ما در بستهبندیهای شرکتهای ایرانی صادر شود.
عقبماندگی در حوزه هویت سازی و تبلیغات بینالمللی
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: استراتژی ما این است که در همه صنایعی که داریم باید حضور خود را در بازار هدف تا آخرین حلقه عرضه کالا گسترش دهیم. برندسازی در این حوزه بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: شرکتهای ما در بازارهای هدف ذائقه بازار را ارزیابی کنند و محصولات خود را متناسب با آن طراحی و عرضه کنند.
دهقان دهنوی گفت: در حال حاضر چند شرکت مشاوره علمی داریم که اگر تولیدکنندهای خواست در بازار هدف بازارسنجی و تا آخرین مراحل مصرف کنده نهایی را ارزیابی کند و بعد محصولی را با متناسب با ذائقه آن طراحی کند، از این شرکتها مشاوره بگیرد؟ خیلی کارها انجام شده اما باید کارهای بیشتری انجام شود و حضور این شرکتها در صنعت باید به عنوان یک ضرورت شناخته شود.
وی افزود: در حوزه هویتسازی و تبلیغات بینالمللی چقدر کار کرده ایم؟ همایش برند شروع یک گام بلندتر برای هویتسازی در بازارهای هدف است. این شاخصها باید به عنوان شاخص ارزیابی جایزه برند باشد.
معاون وزیر صمت اظهار کرد: در سازمان توسعه تجارت برای این موارد برنامه داریم اما باید اذعان کنم که بضاعت بودجهای ما زیاد نیست و در حد مشوقهای صادراتی اقداماتی را انجام میدهیم. اما در حوزههای دیگر مانند دادن امتیازات ویژه، تسهیل کردن امور و تسهیل فرایندهای تجارت برای برندهای معتبر دست بازتری داریم و حتماً این کارها را انجام میدهیم.
وی گفت: به موضوع تکنولوژی و هوش مصنوعی باید توجه داشته باشیم. دنیا در حال دگرگونی اساسی است. بسیاری از کارهایی که ما انجام میدهیم ممکن است زود تغییر کنند و باید به شکل دیگری انجام شوند؛ در حوزه صنعت و برندسازی و تبلیغات باید توجه ویژه به این موارد داشته باشیم و بسترها را در خدمت این کار بگیریم تا به موفقیت دست یابیم.