ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، طالب محمدی شامگاه سه شنبه در گردهمایی مدیران مدارس و مراکز جامع سنجش که در محل باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علمیترین و تخصصیترین بخش در آموزش و پرورش است که مستحقترین قشر دانشآموزی برای خدمت را در اختیار دارد.
محمدی گفت: سخن از کودکان استثنایی سخن از تفاوتها، احیای انسانها، ایفای مسئولیتها، احیای انسانها و رفع موانع و هموار کردن طریق رشد و شکوفایی انسانها است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ برمیگردد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو معدود سازمانهایی است که مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد.
محمدی طراحی سیستم آموزشی، پرورشی و توان بخشی، تغییر و اصلاح مداوم نظام آموزشی، آموزش و پرورش گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه، کمک به پیشگیری از بروز ناتوانیهای جسمی و ذهنی قبل و پس از تولد، اجرای طرحهای شناسایی و غربالگری، جلب کمکهای مادی و معنوی مردم، سازمانها، مؤسسات و انجمنهای توان بخشی و تهیه برنامههای آموزشی و پرورشی ویژه برای گروههای هدف کودکان و دانش آموزان استثنایی را از اهداف و وظایف آموزش و پرورش استثنایی بر اساس این قانون برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به ماده ۲۳ پیماننامه حقوق کودک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) عنوان کرد: کشورهای عضو اذعان دارند کودکی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلول است باید از یک زندگی کامل و محترمانه برخوردار باشد به روشی که موجب دستیابی او به بالاترین حد ادغام در جامعه و رشد فردی، فرهنگی و معنوی وی شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به فعالیت ۵۵۲ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۸ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی به یک هزار و ۴۶۱ دانش آموز با نیاز ویژه در ۲۴۵ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه میدهند.
محمدی افزود: ۵۰۰ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی (پذیرا) و با بهرهمندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل میکنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامهریزی عملیاتی در سطوح مختلف و برشمردن هشت شاخص اصلی عملکردی آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب ۴۱ برنامه اصلی به شهرستانها و مناطق ابلاغ شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه عنوان کرد: همچنین شیوه نامه نظارت و راهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزارهای نظارتی مربوط میباشد که با اجرا و بازخوردهای مناسب به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی تدوین شده است.
محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود ایجاد، توسعه و استقرار ۲۱ مرکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی با هدف ارائه خدمات کلینیکی تخصصی به نوآموزان و دانش آموزان و انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را از اقدامات انجام گرفته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.
وی تملک زمین، تأمین اعتبار وتعریف پروژه اولین مدرسه اختصاصی اوتیسم در ناحیه یک سنندج، پوشش ۹۹ و یک دهم درصدی نوآموزان بدو ورود به مدرسه در برنامه سنجش، جذب و استخدام ۴۷ نفر آموزگار، مربی آموزش معلولین و نیروی توان بخشی، ساخت ۴ اتاق درس تربیت بدنی، تأسیس ۳ مرکز جدید جامع سنجش، ارائه خدمات حمایتی، دارویی و درمانی به ۲۲۰ نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه، اخذ اعتبار ۷ میلیارد ریال جهت احداث زمین چمن در مدارس استثنایی و افتتاح هنرستان نوآوران در سنندج را بەعنوان اهم اقدامات عملکردی کیفیت بخشی آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کسب ۱۸ رتبه ورزشی، ۱۲ رتبه فرهنگی و هنری و۳ رتبه برتر کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی را از افتخارات و موفقیتهای خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در سال جاری برشمرد.