ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
متاسفانه هر سال شاهد افزایش چشمگیر تلفات انسانی در جادهها هستیم که بسیاری از خانوادهها را داغدار میکند. تصادفات همچنان یکی از چالشهای عمده در ایام نوروز است. در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
بررسی تخلف عدم رعایت فاصله طولی
بر اساس آمارهای اعلامشده از وضعیت جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ میزان جانباختگان کاهش یافته است، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، روند افزایش جانباختگان آغاز شده است.
سال ۱۳۹۹ با کاهش چشمگیر جانباختگان (۵۳۴ نفر) روبهرو بود که ممکن است ناشیاز محدودیتهای مرتبط با پاندمی کرونا و کاهش سفرها بوده باشد. با این حال، از سال ۱۴۰۰ به بعد، تعداد جانباختگان در نوروز دوباره روند افزایشی به خود گرفته است. این افزایش در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به اوج خود رسید و در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه پیدا کرد، هرچند با کاهش نسبتبه سال ۱۴۰۲ مواجه بودیم. این روند افزایشی میتواند به دلایل مختلف مانند افزایش حجم تردد در ایام نوروز، افزایش سرعت و تخلفات رانندگی و همچنین مشکلات زیرساختی و فرهنگی در جادهها نسبت داده شود.
طبق آمارهای پلیس راهور و راه درباره سهم جانباختگان تصادفات رانندگی، بیشترین سهم جان باختگان تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳ در استانهای سیستان و بلوچستان و فارس بوده است. همچنین، استانهای کرمان و اصفهان در مقامهای بعدی قرار دارند.
طبق اعلام پلیس راهور، مقایسه علل وقوع حوادث در بازه زمانی طرح نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته نشان میدهد که عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۹درصد و در سال ۱۴۰۳حدود ۴۵درصد بود که بررسی این آمار نشان میدهد این عامل افزایشی است و رانندگان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته بیشتر دچار این تخلف شدهاند.
عدم رعایت فاصله طولی ممکن است ناشی از بیتوجهی به شرایط جوی و ترافیک، یا حواسپرتی رانندگان باشد. به علاوه، عدمتوجه به جلو نیز میتواند به علت خستگی، حواسپرتی یا استفاده از تلفن همراه باشد که سبب وقوع تصادفات شدید میشود.
تخلف عدم رعایت فاصله طولی مناسب میان خودروها نه تنها به وقوع تصادفات چند وسیلهنقلیه منجر میشود، بلکه موجب انسداد معابر و افزایش ترافیک نیز میشود. زمانی که رانندگان فاصله ایمن را رعایت نمیکنند، خطر برخورد بهطور قابل توجهی افزایش مییابد و در صورت بروز حادثه، شرایط بحرانی بیشتری ایجاد میشود که ممکن است به افزایش تلفات و خسارات منتهی شود. وقتی یک راننده فاصله طولی خودرو خود را با خودرو جلو کاهش میدهد، خود را در معرض خطر برخورد ناگهانی قرار میدهد و همچنین برای سایر رانندگان نیز شرایط ناایمنی ایجاد میکند.
رونمایی از یگان پهپاد پلیس راهور با حضور رئیسجمهور
با کاهش فاصله میان خودروها، در صورت توقف یا کاهش سرعت ناگهانی خودرو جلویی، امکان برخورد چند خودرو به یکدیگر افزایش مییابد. این نوع تصادفات میتواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد و در بسیاری از موارد، منجر به قطع جریان ترافیک و ایجاد ازدحام طولانی در جادهها میشود.
زمانی که خودرویی با فاصلهای ناایمن از خودرو جلویی حرکت میکند، امکان تصادف و توقف ناگهانی آن افزایش مییابد. این امر نه تنها خود موجب ایجاد ترافیک میشود، بلکه در برخی موارد میتواند باعث انسداد کامل معابر و ایجاد گرههای ترافیکی در جادههای برونشهری شود.
در نتیجه، سفرهای کوتاه به سفرهایی طولانی و پر دردسر تبدیل میشوند. به همین دلیل، پلیس راهور فراجا تصمیم به آغاز طرح نظارت هوشمند بر رعایت فاصله طولی خودروها گرفته است. این طرح از دهم بهمنماه آغاز شده و درحالحاضر رانندگانی که فاصله ایمن را رعایت نکردهاند، پیامکهای هشداردهنده دریافت میکنند. اما از ابتدای فروردین ۱۴۰۴، رانندگان متخلف که این فاصله را رعایت نکنند، طبق آییننامه راهنمایی و رانندگی جریمه خواهند شد.
یکی از سادهترین و موثرترین روشها برای حفظ فاصله ایمن، قاعده دو ثانیه است. طبق این قاعده، زمانی که خودرویی از یک شاخص ثابت مانند تیر چراغ برق یا پایه تابلو عبور میکند، خودرو پشتی باید حداقل دو ثانیه بعد از آن عبور کند. یک روش دیگر برای تعیین فاصله ایمن، محاسبه آن بر اساس سرعت خودرو است. برای این کار، سرعت خودرو (برحسب کیلومتر بر ساعت) را بر ۱۰ تقسیم کرده و عدد حاصل را در خود ضرب میکنید. برای مثال، در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، فاصله ایمن باید ۴۹ متر باشد.
از طرفی خبر می رسد که پهپادهای پلیس راهور برای اولینبار رونمایی میشوند و قرار است در طرح نوروزی پلیس، برخی تخلفات حادثهساز رانندگی را ثبت و ضبط کنند. براساس اخبار منتشرشده، یگان پهپاد پلیس راهور قرار است از ۲۰ اسفند با حضور رئیسجمهور رونمایی شود و در سفرهای نوروزی نقش مهمی در رصد تخلفات رانندگی ایفا کند.
این پهپادها مجهز به هوش مصنوعی هستند که قادر به گرفتن تصاویر و تجزیه و تحلیل آنها به صورت آنلاین خواهند بود. پهپادها میتوانند تخلفات مختلف ازجمله سرعت غیرمجاز، حرکت خودروها در لاینهای سرعت، تغییر مسیرهای غیرمجاز و عدم رعایت فاصله طولی بین خودروها را شناسایی و ثبت کنند. این پهپادها در سفرهای نوروزی به شناسایی مشکلات ترافیکی و نظارت بر حرکت خودروها در جادهها میپردازند.