ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همچنین آمار های تولید ایران خودرو نشان دهنده تولید 15015 خودرو در هفته منتهی به دوم اسفند ماه است که میانگین تولید روزانه بیش از 2 هزار دستگاه را نشان می دهد که رکوردشکنی تازه ای برای این خودروساز در دوران مدیریت خصوصی به شمار می رود. از ابتدای سال جاری تا پایان هفته 49، بیش از 490 هزار دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو تولید شده است. این دستاورد در حالی محقق شده که شرکت تلاشهای قابل توجهی برای کاهش تعهدات معوق خود به مشتریان انجام داده است.
بر اساس آمارها، تا پایان بهمنماه، تعهدات معوق ایرانخودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 80 درصد کاهش یافته و از بیش از 50 هزار دستگاه به 11 هزار دستگاه رسیده است.
مدیریت ایرانخودرو تاکید کرده است که تمرکز و هدف اصلی این شرکت، تولید و عرضه محصولات باکیفیت است و افزایش تولید صرفا در راستای کاهش تعهدات معوق و جلب رضایت مشتریان در تحویل بهموقع خودروها صورت میگیرد.
این رویکرد نشاندهنده تلاش ایرانخودرو برای بهبود عملکرد و پاسخگویی به نیازهای بازار است.
همچنین ایران خودرو در نخستین هفته های آغاز مدیریت خصوصی موفق به ثبت آمار تولید روزانه بیش از 4 هزار دستگاه شده بود که بخشی از آن مربوط به تکمیل خودروهای ناقص می شد اما همین موضوع که روند تولید ناقص در ایران خودرو متوقف شده بود خود از نکات مثبتی است که برخلاف مدیریت قبلی دولتی از آن به عنوان یک ابزار تبلیغات وپروپاگاندا استفاده نشد و صرفا کاهش معوقات در صدر برنامه های تیم خصوصی این خودروساز قرار داشت.
ثبات تیم مدیریتی و جایگذاری مدیران بر اساس لیقات استراتژی و عملگرایی از مهمترین نشانه های خون خصوصی تازه در رگ های ایران خودرو است که برنامه های اجرایی را بیش از گذشته به اصلاح امور نزدیک کرده است.
در بخش محصولات هنوز استراتژی کامل و جامع تیم جدید ایران خودرو اعلام نشده اما خبر خوب آن است که تیم مدیریت جدید بارها روی توسعه محصولات هیبریدی تاکید کرده اند و این در حالی است که تیم دولتی ایران خودرو تا حد زیادی اجرای برنامه تولید خودروهای برقی و هیبریدی را به تعویق می انداختند در حالی که شبکه تامین بارها از آمادگی برای توسعه نیازمندی های خودروهای هیبریدی خبر داده بود و حتی تکنولوژی هایی نظیر سیستم کمک راننده ADAS در نمایشگاه های جنبی ایران خودرو به نمایش درامده بود و این یعنی پتانسیل طراحی و توسعه خودروهای به روز هم سطح با خودروهای چینی موجود در قبازار در ایران خودرو وجود داشته است تحقق آن به تعویق افتاده بود و صرفا تولید محصولات سودده در دستور کار تیم قبلی قرار داشت.
عادل پیرمحمدی، در جلسه افتتاحیه ممیزی شخص ثالث سیستمهای مدیریتی، با اشاره به اهمیت فرهنگسازی و توجه به الزامات زیستمحیطی، اعلام کرد: ایران خودرو بهعنوان یک شهر صنعتی از تمامی تخصصها در حوزههای مختلف استفاده میکند و مهمترین موضوع در ممیزی، فرهنگسازی و توجه به الزامات زیستمحیطی است.
وی افزود: مهمترین دغدغه ما رعایت موارد زیستمحیطی است و اگر در اجرای این الزامات موفق شویم، نگرانی برای تمدید گواهینامه نخواهیم داشت.
پیرمحمدی تاکید کرد: در شهری زندگی میکنیم که اثرات زیستمحیطی بهطور مستقیم بر رفتارها تاثیر میگذارد و لازم است فرهنگسازی در تمامی حوزهها، از تولید تا بخشهای مختلف شرکت، جاری شود.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اهمیت کاهش حوادث در محیط کار، خواستار ارایه راهکارهای شفاف از سوی تیم ارزیاب برای کاهش حوادث شد.
وی همچنین از تیم ارزیاب خواست تا موارد سالهای گذشته را بررسی کرده و پیشنهادهای اصلاحی را ارایه دهند.
تولید خودروی با کیفیت با مصرف سوخت کمتر
پیرمحمدی با تاکید بر نقش رعایت الزامات زیستمحیطی در تولید گفت: توجه به مسایل زیستمحیطی و استانداردهای تولید، نتیجهای جز تولید خودروی باکیفیت نخواهد داشت. هدف اصلی ایران خودرو، تولید خودروی باکیفیت و با مصرف سوخت کمتر است.
وی افزود: خودروی باکیفیت، خودرویی است که مصرف سوخت آن در مقایسه با سایر خودروها کمتر باشد. یکی از نشانههای خودروی بیکیفیت، مصرف سوخت بالا و آلایندگی است. به همین دلیل، ایرانخودرو در حال طراحی و تولید خودروهای هیبریدی است که با مسایل زیستمحیطی سازگار هستند.
مدیرعامل ایران خودرو از برنامههای این شرکت برای تولید خودروهای هیبریدی در سال آینده خبر داد و گفت: تولید خودروی هیبریدی بخشی از استراتژی ما برای کاهش مصرف سوخت است. با تولید خودروی تارا هیبریدی، شاهد کاهش 35 درصدی مصرف سوخت خواهیم بود.
پیرمحمدی تاکید کرد: کیفیت برای ما فقط عدد و رقم و نمودار نیست؛ کیفیت واقعی زمانی محقق میشود که محصولی طراحی و تولید شود که مشتریان نهایی از آن رضایت داشته باشند.
وی افزود: تلاش تیم جدید بر این اصل استوار است که کیفیت بالا در تمامی بخشهای شرکت مشهود باشد تا نگاه مردم نسبت به ایران خودرو تغییر کند.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در شرکت، گفت: امکان توسعه خطوط تولید و خرید ماشینآلات وجود دارد، اما اگر شرایط مناسبی برای نیروی انسانی فراهم نشود، تولید خوبی نخواهیم داشت.
وی افزود: برای تولید محصول باکیفیت، داشتن نیروی متخصص ضروری است و باید زیرساختهای لازم در حوزههای آموزش، بهداشت، ایمنی و رفاه فراهم شود.
پیرمحمدی به اقدامات ایرانخودرو در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، با رباتیک کردن سالن رنگ، از هدررفت 70 تن رنگ جلوگیری شد و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
وی در پایان گفت: هدف کلی ما تولید خودروهای باکیفیت است که نتیجه آن کاهش آلایندگی در شهرهای بزرگ خواهد بود. برنامه آینده ما بر تولید خودروهای هیبریدی متمرکز است.
عمر خصوصی سازیایران خودرو هنوز به یک ماه نرسیده اما نشانه های تلاش تیم جدید برای اصلاح مدیریت غلط دوران دولتی این خودروساز به سرعت خود را نمایان کرده و این روند قطعا ادامه دار خواهد بود که خبر خوبی برای صنعت و بازار خودرو کشور است.