ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اوایل ماه جاری، اعلام کرد عوارض بر واردات خودروها از دوم آوریل اعمال خواهد شد. این بدان معناست که واردات به این کشور گرانتر میشود، در حالی که صادرکنندگان به آمریکا با کاهش تقاضا برای خودروهای خود مواجه خواهند شد.
انتظار میرود که پیامدهای این تعرفههای واردات، به فلزاتی نظیر پلاتین، پالادیوم و رودیوم، به عنوان فلزات گروه پلاتین و مورد استفاده در سیستمهای اگزوز خودرو برای خودروهای گازی، دیزلی و هیبریدی، گسترش یابد.
«زین واودا»، تحلیلگر بازار آمریکا در شرکت OANDA گفت: تعرفهها معمولاً تورم را تقویت میکنند و نرخهای بهره را بالاتر نگه می دارند و به طور بالقوه رشد اقتصادی را کاهش میدهند که تقاضا برای پلاتین و پالادیوم را تضعیف میکند.
بخش خودرو تقریباً 40 درصد از تقاضای پلاتین و 80 درصد از فروش پالادیوم در سطح جهان را تشکیل میدهد.
«زین واودا»، انتظار دارد در صورت اعمال تعرفهها بر واردات خودرو از آمریکا، تقاضای جهانی پلاتین یک درصد معادل حدود 102 هزار اونس در سال جاری و پالادیوم، چهار درصد معادل 364 هزار اونس کاهش یابد.
صنعت خودروی آمریکا به قطعات وارداتی و وسایل نقلیه مونتاژ شده، به ویژه از کانادا و مکزیک به شدت وابسته است. بانک بارکلیز تخمین میزند که مکزیک تا 40 درصد از قطعات خودروهای آمریکا و کانادا بیش از 20 درصد را تامین میکند و غول خودروسازی آلمان فولکسواگن، حدود سه چهارم محصول آمریکای شمالی خود را در مکزیک تولید میکند.
«ویلما سوارتز»، مدیر تحقیقات کاتالیستهای پلاتینیوم (PGM) در شرکت «متالز فوکوس»، گفت اگر تعرفهها، فروش خودرو در آمریکا را تا یک میلیون دستگاه کاهش دهد و اگر 90 درصد از این کاهش، مربوط به موتورهای احتراق داخلی و خودروهای هیبریدی باشد، تقاضای کاتالیستهای پلاتینی میتواند در سال جاری حدود 150 هزار اونس کاهش یابد.
طبق گزارش رویترز، هر اونس پلاتین و هر اونس پالادیوم، بیش از دو درصد در 19 فوریه و یک روز پس از اعلام برنامههای تعرفهای خودرو توسط دونالد ترامپ سقوط کردند و از آن زمان تاکنون، به ترتیب حدود پنج درصد و هفت درصد کاهش داشتهاند.