ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پورشه پیشبینی کرده که در سال 2025 سودی بین 10 تا 12درصد داشته باشد که کمتر از هدف 20 درصدی تعیینشده توسط شرکت است.
بخش عمده این کاهش سود به وضعیت بازار خودروهای برقی مربوط است و همین باعث شده تا خودروساز آلمانی در برنامهاش برای کنار گذاشتن مدلهای بنزینی تجدیدنظر کند. در آمریکا که بزرگترین بازار پورشه است، دونالد ترامپ سیاستهای محدودکننده برای خودروهای بنزینی را کنار گذاشته و پیشبینی میشود با این تصمیم تقاضا برای خودروهای برقی کمتر شود. در چین هم از یکسو کاهش فروش محصولات لوکس و از سوی دیگر رقابت شدید با خودروسازان چینی به فروش پورشه لطمه زد و باعث کاهش 28 درصدی فروش کارخانه در سال 2024 شد.
انتظار میرود بخشی از سرمایهگذاری 800 میلیون یورویی پورشه در مدل بنزینی ماکان هزینه شود. این شرکت ابتدا قصد داشت پس از عرضه مدل الکتریکی ماکان، مدل بنزینی را بهتدریج از خط تولید حذف کند. اما با تغییر استراتژی احتمالا عرضه مدل بنزینی ماکان در کنار مدل الکتریکی ادامه خواهد یافت. پورشه قرار است مدل الکتریکی شاسیبلند کایان را در 18 ماه آینده به بازار عرضه کند و انتظار میرود مدل بنزینی کایان هم در کنار مدل الکتریکی فروخته شود. همچنین برنامه پورشه برای عرضه دو مدل الکتریکی از 718 باکستر و کیمن که قرار بود امسال معرفی شوند، به تعویق افتاده است. آینده شاسیبلند بزرگتری هم که این شرکت قصد داشت به محصولاتش اضافه کند در هالهای از ابهام قرار دارد.
با این حال پورشه همچنان امیدهایی برای بهبود شرایط دارد. این شرکت مدل الکتریکی تایکان را کاملا بهروز کرده که ممکن است به افزایش فروشش کمک کند. فروش مدل الکتریکی ماکان هم که در میانه سال گذشته عرضه شد، خوب است. پورشه پارسال 18هزار و 278 دستگاه از این مدل فروخت که تنها اندکی کمتر از میزان فروش تایکان است. علاوه بر این، پورشه سری تازهای از مدلهای 911 از جمله یک مدل هیبرید از آن را به بازار عرضه کرده که میتواند نظر خریداران را جلب کند و به سودآوری شرکت کمک کند.