ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، درواقع برند دنزا حاصل شراکت ناموفق مرسدس بنز و BYD است که در سال 2011 با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری تاسیس شد و هردو کمپانی 50 درصد از این برند را در اختیار داشتند. این برند فروش پایینی داشت و محبوب نبود، به همین دلیل مرسدس بنز در 2021 از این شراکت کنار کشید و 90 درصد تحت اختیار BYD قرار گرفت، 10 درصد باقی مانده را هم در سال 2024 شرکت BYD در اختیار گرفت تا تنها صاحب این برند شود.
وقتی BYD برند دنزا را در اختیار گرفت کمپانی با سرعت بالایی پیشرفت کرد. برند لوکس چینی به سرعت 5 مدل مختلف را معرفی کرد که شامل مینیون D9 ، کراساور های N7 و N8 ، سدان Z9 و استیشن واگن Z9 GT هستند.
در سال 2024 دنزا 125.674 دستگاه خودرو در چین و اروپا فروخته است.
شرکت BYD هماکنون داری 3 برند زیرمجموعه Denza ، Fang Cheng Bao و Yangwang است.
برند لوکس و پرمیوم دنزا توسط BYD برای رقابت با برند های اروپایی مثل مرسدس بنز ، BMW و آئودی در نظر گرفته شده است.
کراساور Bao 5 از Fang Chen Bao و با برند Denza وارد اروپا خواهد شد.
مدل استیشن واگن Z9 GT برای رقابت با پورشه پانامرا در اروپا فروخته میشود. طراحی این مدل توسط طراح سابق آئودی انجام شده است، مدل برقی و پلاگین هایبرید به ترتیب شروع قیمت 48.800 و 46.100 دلاری دارند.