ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
ابتدای اسفندماه مراسم رونمایی از نخستین بسته حملونقل پاک با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. در این مراسم از ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی و ۱۵۰ دستگاه خودرو برقی پلیس راهور تهران بزرگ رونمایی شد.
در یک سال اخیر، برنامههای متنوعی برای برقیسازی ناوگان کشور بهویژه اتوبوسرانی در نظر گرفته شد که با اماواگرهای بسیاری همراه شد و زمان عملیاتی شدن آن با تاخیر مواجه شد. با اینحال، درنهایت در هفته جاری از نخستین خط اتوبوسهای برقی رونمایی و قرار شد این اتوبوسها کار خود را در تهران آغاز کنند.
این در حالی است که ۳۵ دستگاهی که درحالحاضر در تهران به کارگیری شده، از محل قرارداد چینیها تامین شده و بهگفته نایبرئیس شورای شهر تهران قرار است تعداد اتوبوسهای الکتریکی پایتخت تا پایان امسال به ۵۰۰ دستگاه برسد.
رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و چینیها
اسفندماه سال ۱۴۰۲ شورای شهر تهران در مصوبهای به شهرداری این اجازه را داد تا برای تجهیز ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران به مبلغ ۲میلیارد یورو اتوبوس برقی از کشور چین وارد کند. ازسویدیگر، این قرارداد که شامل واردات اتوبوس، تاکسی برقی و واگن مترو نیز میشد، با مخالفتهای بسیاری ازسوی تولیدکنندگان داخلی و موافقان استفاده از تولید داخل مواجه شد. با اینحال، شهرداری با اصرار بر ادامه مسیر خود، نخستین محموله از اتوبوسهای چینی را در مهرماه سال جاری تحویل و در برخی خطوط اتوبوسرانی تهران بهکار گرفت.
در این میان اعتراضها درخصوص عدم استفاده شهرداری از ظرفیت تولید داخل این اتوبوس ادامه یافت و شهرداری مجبور به انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی برای تامین بخشی از نیاز اتوبوسرانی پایتخت به اتوبوسهای جدید شد. با اینحال، امروز با ورود اتوبوسهای برقی چینی به ناوگان کشور، رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و چینیها رنگ تازهای به خود میگیرد.
۲۵۰۰ اتوبوس در بسته توافقی با چینیها
در مراسمی که از اولین بسته حملونقل برقی کشور رونمایی شد، نایبرئیس شورای شهر تهران اعلام کرد در این برنامه از ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی در کنار حدود ۲هزار تاکسی برقی رونمایی شده و قرار است تا پایان سال تعداد اتوبوسهای برقی تا ۵۰۰ اتوبوس و تعداد تاکسیهای برقی به ۶هزار تاکسی افزایش پیدا کنند. مهدی سروری همچنین ادامه داد: «تلاش ما این است که تا پایان خردادماه بتوانیم بسته توافقی با چینیها یعنی ۲۵۰۰ اتوبوس و ۲۷۵۰۰ تاکسی را تکمیل کنیم.»
صحبت از تکمیل این توافق، در حالی انجام میشود که پیش از این برنامه واردات خودروهای چینی و ورود آنها به کشور چند باری با تاخیر انجام شده است.
ازسویدیگر، در این مراسم معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم با اشاره به این که هدف از برقیسازی ناوگان پایتخت حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا بوده؛ اظهار کرد: «ظرف یک سالونیم آینده عملیات انتقال توسعه برقیسازی انجام میشود و خط تولید در جنوب کشور راهاندازی خواهد شد.»
محسن هرمزی گفت: «زمانی که ما مدیریت شهری را به دست گرفتیم حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال داشتیم؛ اما امروز تعداد اتوبوسهای فعال به حدود ۳هزار دستگاه رسیده است.»
آغاز به کار نخستین خط اتوبوس برقی در تهران
بعد تمام فراز و نشیبهایی که در مسیر نوسازی ناوگان و برقیسازی اتوبوسها و خرید خودرو از چینیها قرار داشت، سرانجام از هفته جاری، نخستین خط اتوبوس برقی در تهران آغاز به کار کرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در حملونقل عمومی افزود: «اکنون ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هایگر (Higer) در تهران فعال شدهاند و علاوه بر آن، ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید شرکت خودرو سرویس شهر نیز در این خط فعالیت دارند.
احمد قیومی افزود: «در این خط دیگر هیچ اتوبوس دیزلی نداریم و ۳۵ اتوبوس برقی از محل قرارداد چین فعال شدهاند و مسافرگیری میکنند.»
وی درخصوص این اتوبوسها عنوان کرد: «موتور این اتوبوس با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتونمتر طراحی شده که از سامانه خنککننده مایع بهره میبرد. این وسیله قادر به دستیابی به سرعت ۸۰کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر را در ۱۰ ثانیه ثبت میکند.»
قیومی همچنین گفت: «این اتوبوسها پلاک موقت و در حال پلاکگذاری هستند.
وی تصریح کرد: «۱۵ خط دیگر که در نوبت برقیسازی هستند و تا خردادماه سال آینده برقی خواهند شد. این ۱۸۹ دستگاه اتوبوس از محل قرارداد چین که به تهران رسیده وارد خطوط خواهد شد و به مرور امکان تمام برقی شدن خطوط وجود دارد.