ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
دیدهبان ایران: سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از ابهام در قراردادهای میلیاردی با چین و سوار کردن موتور دیزلی روی اتوبوس برقی پرده برداشت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص نحوه انعقاد قرارداد حمل و نقلی با چین گفت: ما اتوبوسی میخریم که دو برابر یک اتوبوس دیزلی قیمت دارد، اما در فصل زمستان موتور دیزلی آن را روشن میکنیم! اگر این اطلاعات درست باشد، حتماً باید تحقیق بیشتری انجام دهیم و ببینیم که داستان این موتور دیزلی چیست.
قرارداد چین یکی از مبهمترین اقدامات مدیریت شهری فعلی استو اعضای شورای شهر میگویند هنوز به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر متوجه نشدهاند که کدام بخش از این قرارداد بسته شده و کدام بخش نه. در ابتدا گفته شد که قرارداد ۱۳ میلیارد یورویی بسته شده، اما بعداً اعلام شد که مصوبه فقط برای ۲.۱۶ میلیارد یورو بوده اخیراً نیز گفته شده که این رقم حدود ۹ میلیارد یورو است و مشخص نیست این تفاوتهای قیمتی از کجا میآید؟ حتی شنیده شده که رقم ۵ میلیارد یورو هم مطرح شده است.
با وجود این ابهامات گسترده و گنگ بودن جزئیات قراردادد چین، روز پنجشنبه زاکانی شهردار تهران در یک برنامه نمایشی به همراه رئیس جمهور از بسته ناوگان حمل و نقل عمومی برقی رونمایی کرد؛ بستهای خوب که تا زمانی که جزئیات آن مشخص نشود نظر مثبت همه را جلب میکند، اما با مشخص شدن جزئیاتش میتوان متوجه شد که چه اشکلاتی وجود دارد؛ پس از رونمایی از اتوبوسهای برقی چینی مشخص شد که آنطورها هم که گفته میشود اتوبوسها برقی نیستندد و یک موتور دیزلی بری فصل سرما و جهت روشن کردن بخاری روی آنها سوار شده موضوعی عجیب که متاسفانه سخنگوی شهرداری نیز آن را تأیید کرد.
تحقیقات نشان میدهد موتور دیزلی که روی اتوبوسهای برقی سوار است فقط در مواقع خاص برای گرمایش استفاده میشود. اما چیزی که ما از بعضی رانندهها شنیدهایم، این است که بخاری اتوبوس بهصورت جداگانه دارای یک موتور دیزلی است. حالا با توجه به اینکه سخنگوی شهرداری این موضوع را تأیید کرده، سوال اینجاست که چطور باید با این مسئله برخورد کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی درباره وضعیت اتوبوسهای برقی جدید گفت: بنده نیز از اخباری که از سطح شهر دریافت کردم، متوجه شدم که اتوبوسهایی که قرار بود تمام برقی باشند، دارای یک موتور دیزلی برای گرمایش مسافران و فضای داخل اتوبوس هستند؛ اگر قرار باشد که ما اتوبوس تمام برقی وارد کنیم، اما بعد برای گرمایش در فصل سرما و در فصلی که با پدیده آلودگی هوا مواجه هستیم، از موتور دیزلی استفاده کنیم، این نقض غرض است.
وی افزود: در گزارشی که به من رسیده، گفته شده که هنگام روشن کردن سیستم بخاری، دود زیادی از اتوبوس ساطع شده است اگر این موضوع صحت داشته باشد، واقعاً جای تأسف دارد ما اتوبوسی میخریم که دو برابر یک اتوبوس دیزلی قیمت دارد، اما در فصل زمستان موتور دیزلی آن را روشن میکنیم! اگر این اطلاعات درست باشد، حتماً باید تحقیق بیشتری انجام دهیم و ببینیم که داستان این موتور دیزلی چیست. امیدوارم که واقعیت اینگونه که گفته شده نباشد. در هر صورت، اگر هم نقصی در این اتوبوسها وجود دارد، شهرداری تهران باید پیش از ورود باقی این محموله به کشور، این اشکال را برطرف کند. اتوبوس برقی باید کاملاً برقی باشد، چه در سرمایش و چه در گرمایش. قطعاً اگر این نقص وجود داشته باشد، که ظاهراً طبق اخبار چنین است، باید در خریدهای بعدی اصلاح شود و برای این تعدادی هم که وارد شده، راهحلی پیدا شود.
وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، بسیار نامبارک است. این تصمیم میتواند تمام زحمات انجامشده را از بین ببرد. ما یک اتوبوس برقی خریداری کردهایم، اما اگر یک موتور دیزلی برای گرمایش آن استفاده شود و از طرفی برای شارژ کردن آن هم از سوخت فسیلی استفاده کنیم، دیگر چه دلیلی دارد که به سمت اتوبوس برقی برویم؟ این همان اتوبوس دیزلی است! اگر قرار باشد در فصل زمستان، یعنی زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، موتور دیزلی روشن شود، پس چرا دو و نیم برابر قیمت پرداخت شده است؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به دیده بان ایران گفت: این دو و نیم برابر قیمت، تنها بخشی از موضوع است. برای هر جایگاه شارژ، نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است. از سوی دیگر، مسئله پیمایش این اتوبوسها هم مطرح است که محدودیتهایی دارد. همچنین فناوری این اتوبوسها که بهصورت CBU (واردات کامل) به کشور آمده، برخلاف سیاستهای تولید ملی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. ما بهجای حمایت از تولید داخلی، ناوگان CBU وارد کردهایم. از سوی دیگر، برخلاف ادعای آلودگی صفر، این اتوبوسها همچنان آلودگی تولید میکنند.
وی همچنین درباره قراردادهای مربوط به این خرید توضیح داد: من هنوز نمیخواهم قضاوت قطعی داشته باشم، اما اگر این موضوع صحت داشته باشد، شهرداری باید پاسخ دهد که چرا چنین اقدامی انجام شده است. چرا این اتوبوسها را حداقل از ابتدا با سیستم گرمایشی برقی طراحی نکردهاند؟ ما باید بررسی بیشتری کنیم، اما اگر واقعاً چنین مشکلی وجود داشته باشد، باید جلوی آن را گرفت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص نحوه انعقاد قرارداد حمل و نقلی با چین به دیده بان ایران گفت: شهرداری نباید بدون برگزاری تشریفات قانونی، قراردادهای جدیدی ببندد. ما حتماً این موضوع را در صحن علنی شورا مطرح خواهیم کرد. مترو بسیار مهم است، اما مدیریت آن هم نباید بدون نظارت باشد. شهرداری باید ابتدا از شورا مجوز بگیرد و تشریفات قانونی را رعایت کند.
تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از نحوه خرید ناوگان جدید اشاره کرد و گفت: در حالی که شرکتهای خودروساز داخلی خودروهای زیادی در انبار دارند، شهرداری خود اقدام به واردات خودرو کرده و پول آن را بهصورت کامل پرداخت کرده این در حالی است که در تهران ۵۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که ایمنی لازم را ندارند و جان مردم را به خطر میاندازند، اما در عوض، شهرداری خودروهای شاسیبلند وارد میکند! این سؤال مطرح است که مسافران محروم جنوب شهر چطور قرار است با این خودروهای لوکس جابهجا شوند؟.
وی با تاکید بر اینکه برخی از این اقدامات بیشتر جنبه نمایشی دارند اظهار کرد: شاهد اعتراض رانندگان تاکسی به مسئله تاکسیهای برقی هستیم. آنها میگویند که برای تأمین برق مشکل دارند و کمک بلاعوض ۴۵۰ میلیون تومانی که به آنها وعده داده شده بود، پرداخت نشده، اما در عوض، بیمهابا شاهد ورود این خودروها به کشور هستیم.
تشکری هاشمی گفت: در هر صورت، ما تا زمانی که در شورا هستیم، از حقوق مردم دفاع خواهیم کرد. مردم باید بدانند که وقتی ما این مسائل را مطرح میکنیم، از کجا نگرانی داریم. امیدواریم که این روند هدررفت منابع شهرداری و اقدامات نمایشی متوقف شود.