تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3931684
شناسه : 3931684
تاریخ :
دردسر در کمین «فورد» اقتصاد ایران: با وجود سود مناسبی که فورد از فصل مالی ۲۰۲۴ کسب کرده، آنها با چالش‌های فزآینده‌ای در رقابت با خودروهای برقی و استراتژی‌های بازار بین‌الملل روبه‌رو هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با ورود به سال جدید میلادی طی چند هفته پیش، شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد پیکاپ چندمنظوره F-۱۵۰ همچنان خودرو پرفروش شماره یک در آمریکاست. به طور کلی، فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش ۷درصد فروش وانت‌ها بود.

در حالی که فروش شاسی‌بلندها یک‌درصد افزایش پیدا کرد، به‌عنوان‌مثال تقاضا برای شاسی‌بلندهای برند لینکلن ۲۸درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. همچنین برای سال ۲۰۲۴، فورد دیگر پادشاه فراخوان‌ها نیست. این عنوان حالا به استلانتیس اختصاص یافته که در سال گذشته ۷۱ فراخوان داشت و در مقابل ۶۷ فراخوان توسط فورد اعلام شد. به نظر می‌رسد که همه چیز برای لوگوی آبی در ظاهر عالی است.

کیفیت همچنان مساله‌ای در جریان است

با این حال، این تعداد فراخوان به این معنی است که ۴.۸میلیون مدل فورد و لینکلن تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند که نمایانگر برخی مشکلاتی است که در خانه‌ای که هنری ساخته، وجود دارد.

سام ابوالصمد،‌ معاون تحقیقات بازار در تلومتری اینسایتس گفت: «این موضوع برای فورد مدت‌هاست که ادامه دارد و مشخص نیست علت اصلی آن چیست. به‌نظر می‌رسد که نمی‌توانند به درستی همه چیز را قبل از شروع کار اول تایید و اعتبارسنجی کنند. می‌دانید که این شیوه تاثیر زنجیره‌ای دارد. هرچه خطایی بیشتر در سیستم بماند قبل از اینکه اصلاح شود، هزینه‌اش هنگامی که در نهایت آن را اصلاح می‌کنید، بیشتر می‌شود.»

فع یک مشکل پس‌از ۹۰ روز تولید بسیار کم‌هزینه‌تر از رفع آن سه سال پس از تولید با فراخوانی است. با این حال، این موضوع برای فورد طی یک ربع قرن گذشته همچنان یک مشکل مداوم بوده است.

ابوالصمد ادامه داد: «من فکر می‌کنم در مراحل ابتدایی باید کار دقیق‌تری در شناسایی چالش‌ها و سپس در مراحل توسعه و تایید انجام دهند.»

فورد برنامه خود را هم دنبال نمی‌کند

در سال‌های اخیر، زمانی که یک روند جدید در بازار ظهور می‌کرد، فورد سریعا به آن واکنش نشان می‌داد و شاید خیلی سریع. معاون تحقیقات بازار در تلومتری اینسایتس توضیح داد: « فکر می‌کنم در سال ۲۰۱۸ یک رویداد در دیربورن داشتند که گفتندبه جلو خواهیم رفت و در تمام وانت‌ها و شاسی‌بلندهای خود نیرومحرکه هیبرید خواهیم داشت.» این امر طبیعی به نظر می‌رسید چون فورد اسکیپ هیبرید از سال ۲۰۰۴ در حال تولید است.

با این حال، تا سال ۲۰۲۵، فورد فقط در مدل‌های F-۱۵۰، ماوریک و اسکیپ سیستم‌های هیبرید را ارائه خواهد داد. آنها به جای گسترش سیستم‌های محرکه هیبرید به برونکو، برونکو اسپرت و رنجر، این شرکت به سرعت به سمت خودروهای برقی با باتری تغییر مسیر داده و مدل‌های موستانگ مک-ای، F-۱۵۰ لایتنینگ و ون E-ترانزیت را تولید کرد به جای اینکه خط تولید هیبرید خود را گسترش دهد.

در این خصوص معاون تحقیقات بازار در تلومتری اینسایتس گفت: «مانند این است که آنها نمی‌توانند یک برنامه توسعه دهند و به آن پایبند بمانند و این ممکن است بزرگترین نقص این باشد که نمی‌توانند واقعا به یک برنامه پایبند بمانند.»

ریتم ناپایدار تولید

با کاهش تقاضا برای یک نوع خاص از خودرو، فورد بلافاصله الگوی تولید خود را تنظیم می‌کند. این موضوع را می‌توان در نحوه کاهش تولید خودروهای الکتریکی آنها در پاسخ به کاهش تقاضای مصرف‌کننده مشاهده کرد.

سام فیورانی، معاون ارشد در بخش پیش‌بینی بین‌المللی صنعت خودرو در موسسه تحقیقاتی اتوفورکست گفت: «تولیدکنندگان انتظار داشتند مردم به خودروهای الکتریکی روی بیاورند زیرا فناوری خودروهای الکتریکی جهش بزرگی بود. اما وقتی به مرحله پذیرش اولیه پای گذاشتید، خریداران اصلی به سرعتی که انتظار می‌رفت به سمت خودروهای الکتریکی نرفتند.»

اقدام سریع در حذف مدل‌ها

این مشکل با سرعت شرکت در حذف شتابزده یک خط محصول، حتی اگر نسبتا فروش خوبی داشته باشد، تشدید می‌شود. فروش سالانه فورد رنجر در سال ۲۰۱۱، سالی که از خط تولید حذف شد، به ۷۰,۸۳۲واحد رسید.

هرچند این شرکت نام خودرو در بازار ایالات‌متحده را در سال ۲۰۱۹ به دنبال افزایش فروش وانت‌های سایزمتوسط احیا کرد اما نتوانست را شتابی که قبلا داشت، به دست آورد.

سال گذشته، فورد تنها ۴۶،۲۰۵دستگاه رنجر فروخت که ۳۵درصد کمتر از زمانی بود که رنجر از خط تولید کنار گذاشته شد. به همین ترتیب، فورد ۱۶۶،۰۴۵ دستگاه فیوژن سدان قبل از اینکه این مدل در سال ۲۰۱۹ متوقف شود، فروخت.

سال گذشته، هوندا ۱۶۲،۷۲۳دستگاه آکورد سدان در ایالات‌متحده فروخت و البته هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن این مدل ندارد.

سام گفت: «فروش سدان‌ها در کل صنعت کاهش یافته است، اما آنها کاملا ناپدید نشده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان هنوز درحال تولید خودروهایی با این فرم فاکتور هستند و تعداد زیادی از آنها را می‌فروشند. و فکر می‌کنم که کاملا منطقی است که فورد می‌توانست حداقل یک به‌روزرسانی برای فیوژن انجام دهد.»