ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حجتالاسلام والمسلمین روحالله جمشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با پرداختن به حکمتی دیگر از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) با موضوع مقاومت به مضامین نورانی حکمت ۳۲۹ اشاره و اظهار کرد: ایشان فرمودند «الِاسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ، أَعَزُّ مِنَ الصِّدْقِ بِهِ» یعنی بینیازی از عذر آوردن، بهتر از عذر آوردن از روی راستی است.
وی با ذکر اینکه انسان باید همواره روحیه عزت و بزرگی را در خود تقویت کند، ادامه داد: امام علی (ع) در این حکمت تأکید دارند که انسان اگر کاری نکند که ناچار به عذرخواهی شود عزتمندانهتر از آن است که عذر صادق و صحیحی برای کارش بیاورد.
جمشیدی بیان کرد: بنابراین انسان باید بهگونهای در زندگی برنامهریزی کند که ناچار به عذرخواهی و پوزشطلبی شود حتی اگر ناشی از عذر واقعی باشد.
این مدرس حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: چه بسیار انسانهایی که عذرها و بهانههای بیهوده برای توجیه کمکاریها و کوتاهی در کارها میآورند که این دست انسانها یقیناً با عذرخواهی خود را خوار و ذلیل میکنند.
جمشیدی به آموزه این حکمت نهجالبلاغه امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر خطا نکردن، افزود: ایشان تأکید دارند که مؤمن هوشمند به جای عذرخواهی طوری زندگی میکند که دچار خطای نشود و نیاز به عذرخواهی پیدا نکند.
وی با ذکر مثالی تصریح کرد: فرض کنید شما برای ساعت ۱۰ با دوستی که ۲ ساعت با شما فاصله دارد قرار میگذارید و لذا ساعت هشت حرکت میکنید تا به موقع به قرار برسید اما در مسیر، خودروی شما پنچر میشود و شما با چند دقیقه تأخیر به قرار میرسید. از دوستتان عذرخواهی میکنید که او نیز چون عذر شما صادق و موجه است، میپذیرد.
جمشیدی ادامه داد: اما شما بر طبق توصیه امیرالمؤمنین (ع) در این حکمت باید برنامه خود را بهگونهای تنظیم میکردید که چند دقیقه زودتر به راه میافتادید تا اگر احیاناّ مشکلی در مسیر برایتان پیش آمد آن را رفع کنید و بتوانید سر ساعت ۱۰ به قرار برسید. لذا ایشان توصیه دارند که انسان حتی به علت یک عذر صحیح و موجه نیز مجبور به پوزشطلبی از دیگران نشود؛ طبیعتاً عذر و بهانه ساختگی و غیرقابل قبول مردود است.
معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد اظهار کرد: این توصیه و تأکید حضرت را نیز باید یکی از جلوههای ایجاد روحیه مقاومت و بزرگی در وجود انسان است که اگر این تربیت در ما شکل بگیرد، طبیعی است که در برابر دشمن نیز بزرگی و عزت خواهیم داشت.