ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، فعالان و هنرمندان حوزه زیورآلات سنتی شهر یزد در نشستی با حضور استاندار یزد، معاون صنایع دستی کشور و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از دغدغههایشان گفتند و صحبتهای ارزیابان را هم درباره فعالیتهایی که انجام میدهند شنیدند. این نشست در پی بررسی پرونده ثبت جهانی یزد توسط ارزیابان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در محل استانداری برگزار شد.
در این برنامه محمد رضا نوری رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان یزد گفت: از خصوصیات منحصر به فرد زیورآلات یزد میتوان به بهره گیری از عیار بالا نام برد عیار ۲۰ فقط متعلق به یزد هست و استفاده از نمادهایی که در کل دنیا فقط در یزد تولید میشود. در ساخت زیورآلات سنتی علاوه بر فلزات گرانبها از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هم استفاده میشود.
وی گفت: ۶ هزار اشتغال غیر مستقیم در این حوزه وجود دارد از نظر گردش مالی در جایگاه اولین استان هستیم از لحاظ اشتغالزایی صنعت طلا حرف اول را میزند. ۷۶ اثر از زیورآلات هنرمندان یزدی نشان ملی گرفته است امیدوارم با توجه به ظرفیت یزد این شهر به عنوان شهر جهانی زیورآلات به ثبت برسد.
مهناز دُرا پژوهشگر و فعال حوزه طلا طراح و ایده پرداز زیورآلات گفت: از دیرباز، استادکاران یزدی با تلفیق طلا، نقره و سنگهای قیمتی، آثاری خلق کردهاند که نهتنها زینتی برای ظاهر، بلکه حامل مفاهیمی عمیق و ریشهدار در فرهنگ ایرانی است. این هنر، نسل به نسل منتقل شده و همچنان با همان اصالت و ظرافت، در کارگاههای یزد ادامه دارد.
اما آنچه این هنر را متمایز و ارزشمندتر میکند، حضور و نقش بیبدیل بانوان در توسعه و ماندگاری آن است.
وی گفت: زنان این سرزمین، نهتنها در طراحی و ساخت زیورآلات سنتی سهم بسزایی داشتهاند، بلکه با نگاه خلاقانه و دستان هنرمندشان، روح تازهای به این هنر دمیدهاند. از گذشتههای دور، بانوان یزدی در کارگاههای خانوادگی، مهارتهای ظریف زرگری و ملیلهکاری را از مادران خود میآموختند و با نوآوری، این هنر را به شکلی پویا حفظ کردهاند.
این استاد دانشگاه گفت: این زنان همچنان در این عرصه فعالاند؛ برخی از آنان به عنوان استادکار، برخی دیگر به عنوان کارآفرین و نوآور، سهم بزرگی در اقتصاد محلی و جهانی دارند. هنر آنها نهتنها هویت فرهنگی یزد را حفظ کرده، بلکه بستری برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی نیز فراهم آورده است.
وی ادامه داد: همانگونه که این هنر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، من نیز خود را میراثدار بخشی از این مسیر میدانم. هر قطعهای که در یزد طراحی و ساخته میشود، نهتنها زینتی برای ظاهر، بلکه گواهی بر تاریخی زنده و فرهنگی غنی است. به همین دلیل، باور دارم که ثبت جهانی یزد، ادای دینی به تمامی هنرمندانی است که زندگیشان را وقف خلق این آثار کردهاند. این ثبت، میتواند زمینهای برای گسترش آموزشهای تخصصی، حمایت از هنرمندان و معرفی گستردهتر این هنر در سطح بینالمللی باشد.
جواد آقاجانی استاد رشته صنایع دستی و عضو هیأت علمی دانشگاه در این نشست گفت: در طول تاریخ تمدن بشر زیورآلات بکی از ابزارهای زیبایی مورد توجه بوده است. هر روز به شهرت یزد به دلیل فعالیت در حوزه طلا افزوده می شده است. با توجه تغییرات زیاد در اکسسوری توجه به مصرف زیورآلات سنتی نیز زیاد شد و در سبک زندگی و مد و فشن نیز مورد استفاده قرار گرفت.
وی گفت: حفظ برخی نقوش بومی و سنتی استفاده از مضامین کاربردی همچون برکت و استفاده از وسایل مرغوب به کارگیری داستان و روایات مانند نقش ماهی لرزان، به کارگیری شاخصههای بومی و فرهنگی تاریخی، استفاده از سبکهای خلاقانه با حفظ اصالت از جمله ویژگیهای این هنر است. این نگاه یعنی نزدیک شدن صنعت به هنر.