ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
با وجود اینکه این جاده مسیر تردد خودروبرهای خارجی است که معمولا از کشورمان عبور میکنند، اما با توجه به زیاد بودن تعداد خودروها احتمال میرود مقصد این محموله خودرویی ایران باشد.
کامیونهای حامل این محموله اوپل همگی خارجی بودند و آنگونه که از پلاکشان میشد حدس زد، مبداشان کشور بلغارستان بود. اوپلهای موجود در این محموله همگی از نوع هاچبک بودند و شامل دو مدل اوپل کورسا و اوپل آسترا هاچبک پلاگین-هیبرید بود. این درحالی است که پیش از این، شرکت پرشیا خودرو که قبلا بهعنوان نمایندگی فروش و خدمات بامو و مینی در کشورمان فعالیت میکرد، اقدام بهواردات و عرضه چند محصول از این برند خودروساز آلمانی کرده بود؛ اما شرکت دیگری به نام آسیا خودرو نیز قصد عرضه محصولات اوپل را در ایران دارد. حال باید دید این محموله متعلق به کدامیک از این شرکتهای خودرویی است؟ در ادامه قصد داریم گمانهزنیهایی را که در خصوص این محموله خودرویی وجود دارد، بررسی کنیم.
باز هم اوپل؛ آن هم از نوع کورسا
اواخر پاییز امسال نخستین محموله اوپل وارد کشورمان شد. این محموله متعلق بهشرکت پرشیا خودرو بود و شامل ۲ مدل کورسا و موکا میشد. حال در محموله جدیدی که بهتازگی در جاده قزوین به البرز مشاهده شد، اکثر خودروهای موجود از نوع کورسا بودند. آنطور که از ظاهر کورساها مشخص بود، ظاهرا برای پایین آوردن قیمت تمامشده خودرو، همگی از نوع لو آپشن سفارشگذاری شده بودند؛ چراکه همگی در ظاهر بهرینگهای فولادی قالپاقخور مزین بوده و خبری از رینگهای آلومینیومی نبود. بنابراین بعید بهنظر میرسد این خودروها از نظر آپشن، حرف خاصی برای گفتن داشته باشند.
همه کورساهایی که اخیرا بهصورت انبوه وارد بازار ایران شدهاند، متعلق بهنسخه فیسلیفتشده نسل ششم یا همان کورسا F بوده که در سال ۲۰۲۳ بهعنوان محصول ۲۰۲۴ رونمایی شدهاند. آنطور که از ظاهر کورساها مشخص بود، میتوان حدس زد که از نظر فنی به موتور درونسوز بنزینی مجهز بودند.
کورسا اکنون با ۳ نوع موتور بنزینی بهبازار جهانی عرضه میشود که همگی از نوع ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری بوده و نسخه اتمسفریک آن با ۷۵ اسببخار قدرت و نسخه توربو آن با دو خروجی ۱۰۰ و ۱۳۰ اسببخاری، قابل خریداری است. با اینکه مشخص نبود این کورساها قادر به تولید چند اسببخار قدرت هستند، اما میتوان حدس زد از نوع ۷۵ یا درنهایت از نوع ۱۰۰ اسببخاری باشند و احتمال ۱۳۰ اسببخاری بودنشان بسیار کم است. این هاچبک دیفرانسیلجلو از نظر گیربکس هم متنوع بوده و با چند مدل گیربکس ۵ و ۶ سرعته دستی و همچنین ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک تولید میشود که باید منتظر ماند و دید نمونههای عرضهشده در ایران، مجهز به کدامیک از این گیربکسها خواهند بود؟
برای نخستینبار مشاهده شد؛ اوپل آسترا پلاگین هیبرید
بهلطف عرضه کورسای جدید توسط شرکت پرشیا خودرو، با این هاچبک سایز کوچک آلمانی تا حدودی آشنا شدهایم. اما دیگر مدل اوپل که در این محموله مشاهده شد، آسترا نام دارد که یکی از مدلهای ناشناخته اوپل برای ما ایرانیهاست. اوپل آستراهایی که در این محموله حضور داشتند، تعدادشان بسیار کمتر از کورسا بود؛ اما از نظر ظاهری کاملا مشخص بود که از امکانات بیشتری برخوردارند. آسترا هم مانند اوپل اکنون ششمین نسل خود را در خطتولید اوپل تجربه میکند؛ با این تفاوت که از نظر کلاس و ابعاد، یک سر و گردن بزرگتر از کورسا بوده و در کلاس خودروهای سایز کامپکت قرار میگیرد.
نسل ششم آسترا به آسترا L معروف بوده و این پسوند انگلیسی، هیچ ربطی بهطول خودرو و لانگ بودن آن ندارد. آسترا متنوعتر از کورسا بوده و علاوهبر نمونه هاچبک ۵ در، یک نسخه استیشن نیز برای عرضه بهمشتریان دارد. اما نسخهای که اکنون در ایران مشاهده شده از نوع هاچبک است.
آسترا از نظر طراحی، بهخصوص در نمای جلو بسیار شبیه به کورسا بوده و در نمای عقب شباهت زیادی بهدیگر محصول اوپل یعنی موکا دارد. رینگ آستراهای موجود در این محموله از نوع آلومینیومی بوده و بهاحتمال زیاد از نظر آپشن وضعیت بهمراتب بهتری نسبت بهکورسا دارند. از روی بدنه خودرو میتوان حدس زد که آستراهای مورد نظر از نوع پلاگین-هیبرید بوده که مجهز بهیک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو در کنار قوای محرکه الکتریکی است.
۱۸۰ اسببخار قدرت در کنار ۳۶۰ نیوتونمتر گشتاور، آسترا را به یک هاچبک جذاب و اسپرت بدل خواهد کرد که صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را تنها ظرف ۷.۶ ثانیه میپیماید. این هاچبک دیفرانسیلجلو از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو در نسخه پلاگین-هیبرید بهره میبرد. جالب است بدانید مصرف سوخت این آسترا ۱ تا ۱.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
سناریو اول؛ پرشیا خودرو
یکی از احتمالاتی که در خصوص این محموله اوپل مطرح است، بهشرکت پرشیا خودرو مربوط است. پرشیا خودرو نخستین شرکتی است که بعد از باز شدن مجدد واردات خودرو در سالهای اخیر، اقدام بهواردات محصولات اوپل به ایران کرده است.
در ابتدا این شرکت از ۳ مدل کورسا، موکا و کراسلند رونمایی کرد؛ اما تاکنون ۲ مدل یعنی کورسا و موکا بهصورت انبوه وارد گمرک کشور شدند و هنوز خبری از کراسلند نیست. اما ماجرا زمانی عجیب شد که این شرکت در زمان رونمایی از ۳ محصول اوپل، نسخه قبل از فیسلیفت کورسا را بهنمایش گذاشت و در بروشورها و کاتالوگهای اولیه نیز تصاویر و مشخصات همان کورسای قدیمی منتشر شد؛ اما زمانی که تعداد انبوهی از مدل کورسا وارد کشور شد، تازه متوجه شدیم که منظور این شرکت از کورسا، نسخه فیسلیفتشده آن بوده و بعد از آن، کاتالوگها و بروشورها نیز بهنمونه فیسلیفتشده، بهروز شدند! بههر حال این احتمال وجود دارد که این محموله نیز متعلق به پرشیا خودرو باشد تا بخواهد مشتریان خود را با عرضه ناگهانی یک محصول جدید دیگر، یعنی آسترا غافلگیر کند.
سناریو دوم؛ آسیا خودرو
سال گذشته شرکت آسیا خودرو، شوروم مرکزی خود را بهعنوان عرضهکننده اوپل در کشور، در شهر تهران راهاندازی کرد و روی بنرهای نصبشده در شوروم این شرکت، تصاویر آسترا هاچبک بهچشم میخورد. حالا که محموله جدید اوپل وارد کشور شده و در آن شاهد حضور مدلهای کورسا در کنار آسترا هستیم، میتوان این احتمال را مطرح کرد که شاید این محموله متعلق بهشرکت آسیا خودرو باشد. از سوی دیگر پرشیا خودرو پیش از این و قبل از عرضه هر مدل جدیدی، در خصوص آن مدل، اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی انجام میداد.
همچنین استفاده از تصاویر آسترا در تبلیغات آسیا خودرو، این احتمال را بیش از پیش قوت میبخشد. اما با این حال نمیتوان قاطعانه در این خصوص اظهار نظر کرد. از سوی دیگر کورساهای واردشده توسط پرشیا خودرو که چند ماه پیش تصاویر آن در گمرک کشور منتشر شد، از نظر ظاهری متنوع بوده و با رینگهای فولادی و همچنین آلومینیومی سفارشگذاری شده بودند؛ اما تمام کورساهای موجود در این محموله از نظر ظاهری کاملا مشابه هم هستند. درنهایت این احتمال نیز وجود دارد که این محموله متعلق به هیچکدام از شرکتهای نامبرده نبوده و پای شرکت سومی در میان باشد. همچنین ممکن است این محموله فقط در حال عبور از ایران باشد.