تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3927675
شناسه : 3927675
تاریخ :
اردوهای دانش‌آموزی منبع درآمدی برای مدارس اقتصاد ایران: در ماجرای حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان کرمان اختلاف نظر میان آموزش‌وپرورش با دادستانی و پلیس راه وجود دارد از سوی دیگر آموزش‌وپرورش از تبدیل اردوها به منبع درآمدی برای مدارس خبر می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان کرمانی در مسیر بازگشت از اردوی شهداد، علاوه بر جان باختن 6 نفر "دو دانش‌آموز و فرزند و همسر سرایدار مدرسه" هم اکنون با ابهامات و روایت‌های متناقض در مورد علت حادثه، نحوه برگزاری اردو و مسئولیت مدیر مدرسه همراه شده است.

علاوه بر اختلاف نظرهای مسئولان، موضوع مهم دیگری که با اعتراض و گلایه خانواده‌ها نیز همراه است، تبدیل اردوهای دانش‌آموزی به منبع درآمد برای مسئولان مدارس است. در چنین رویکرد اقتصادی به اردو، تلاش می‌شود تا اردو با کمترین هزینه ممکن برگزار شود تا در نهایت سودی برای مدرسه حاصل شود. همین امر منجر به عدم رعایت استانداردهای کیفی در برگزاری اردو و حتی استفاده از اتوبوس‌هایی با شرایط غیراستاندارد اما با هزینه کمتر می‌شود.

در جریان حادثه کرمان، پدر یکی از دانش‌آموزان فوت‌شده خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت:«مدرسه از والدین 32 میلیون تومان برای اردو دریافت کرده بود و قول داده بود از اتوبوس اسکانیا استفاده کند، اما تنها 28 میلیون تومان هزینه شده و اتوبوس نامناسبی اجاره شده است.»

تفاوت دیدگاه‌ها؛ از آموزش و پرورش تا دادستانی و پلیس راه

در ادامه به بخشی از تناقض نظرات پلیس و دادستانی با آموزش و پرورش درباره قصور مدرسه و آموزش و پرورش در حادثه کرمان اشاره می‌کنیم.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش معتقد است که دستورالعمل‌های اردوهای دانش‌آموزی رعایت شده و هیچگونه بی‌احتیاطی از سوی مدرسه صورت نگرفته است، پلیس راه و دادستانی نظرات متفاوتی دارند.

پلیس راه اعلام کرده که اتوبوس حادثه‌دیده فاقد صورت‌وضعیت اردوی دانش‌آموزی بوده و همچون یک وسیله نقلیه عمومی عادی تلقی شده است.

محمد حسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه نشست خبری دیروز خود به برخی از رسانه‌ها کپی صورت وضعیت اردویی را که دارای مهر شرکت تعاونی حمل و نقل بود، نشان داد. در این صورت وضعیت تمام نکات لازم تیک تایید را  دریافت کرده بود.

نظر متفاوت دادستانی با آموزش و پرورش

با این حال دادستانی اعلام کرده است که برای اردو، مدرسه می‌بایست با یک شرکت حمل و نقل معتبر قرارداد منعقد می‌کرد، اما در این رابطه مسئولان مدرسه فرزانگان کرمان به‌صورت شخصی با رانندگان توافق کرده و شرکت حمل و نقل نیز صورت‌وضعیت را صرفاً بر اساس اظهارات رانندگان تنظیم کرده است. طبق دستورالعمل‌های موجود، می‌بایست در هر اتوبوس یک نفر سرپرست یا مربی هم‌جنس با دانش‌آموزان (خانم) حضور داشته باشد، اما تحقیقات اولیه حاکی است که در اتوبوس حادثه‌دیده، سرپرست و مربی حضور نداشته و صرفاً یک سرایداری آقا و همسرش حضور داشته‌اند.

مرکز نظارت بر اردوهای دانش‌آموزی چه شد؟

از سوی دیگر در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی به مرکز نظارت و کنترل اردوهای دانش‌آموزی اشاره شده است که وظیفه رصد موقعیت و ایمنی اردو در جاده‌ها را بر عهده دارد این سامانه در دوران قبل از کرونا در وزارت آموزش و پرورش آغاز به کار کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت این مرکز در حادثه اردوی کرمان گفت: این مرکز باید با همراهی سازمان پایانه‌ها، پلیس راه، اورژانس و تمام کسانی که در زمینه اردو مسئولیت دارند، فعال شود. در حقیقت، یک شبکه متصل و یکپارچه باشد که مثلاً اگر امروز کسی بگوید آیا اتوبوس شرایط را داشته یا نداشته، دیگر این سامانه مشخص کند و در سامانه، تأیید اتوبوس توسط مسئول مربوطه انجام شود. البته سامانه با چنین وضعیتی اصلاً محقق نشده است.

وی افزود: در دوران قبل از کرونا این مرکز در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد و به یک یا دو مرکز دسترسی داشت اما در دوران کرونا، حجم اردوها به صفر رسید و دوباره بعد از کرونا اردوها افزایش یافت اما آنقدر تقاضا زیاد بود و سامانه جواب این تقاضاها را نمی‌داد که به کار صوری تبدیل شده بود؛ یعنی کسی که آنجا بود فقط تیک تأیید را می‌زد.

پورثانی متذکر شد: یک بخشنامه‌ای صادر شد با توجه به اینکه زیرساخت لازم برای اداره این کار وجود ندارد، چه از لحاظ سخت‌افزاری، چه از لحاظ نرم‌افزاری، تا زیرساخت آماده شود، فعلاً سامانه اردویی متوقف شود اما ما هم اکنون دو کار را مدنظر داریم، بازبینی دستورالعمل اردویی و رفع اشکالات و استقرار یک سامانه جامع که همه کنشگران حوزه اردویی در آن فعال باشند. سامانه اردویی اگر به طور جدی شکل بگیرد، بسیاری از دغدغه‌ها حل می‌شود.

اردو منبع درآمدی برای مدارس!

وی درباره گلایه خانواده‌ها مبنی بر اینکه مدارس هزینه اردوها را چندین برابر با خانواده‌ها حساب می‌کنند نیز گفت: این گلایه به‌جاست و فرزندان من هم در مدرسه هستند و یکی از گلایه‌های اولیا همین است که برخی مدارس بیشتر از هزینه تمام شده می‌گیرند در حالیکه اردو نباید برای درآمدزایی باشد و باید تلاش کنیم به صورت رایگان و با کمترین هزینه تمام شده ارائه شود و در تمام توصیه‌ها به مدیران و رؤسای ادارات بارها گفتیم که اردو بستر تربیتی است و نباید به بستر اقتصادی و درآمدی برای مدارس تبدیل شود.

اول ایمنی بعد اردو

پورثانی به برنامه هفتم توسعه و تأکید آن بر حضور تمام دانش‌آموزان در اردو حداقل یک‌بار در طول سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: ما واقعاً خواهان این هستیم که به ما کمک شود با کدام شبکه حمل‌ونقل و وسیله مطمئن می‌خواهیم دانش‌آموزان را به اردو ببریم. اتوبوس حادثه کرمان 20 سال از عمرش گذشته بود و اگر بخواهد وضعیت این‌گونه باشد، اصلاً نمی‌توانیم دانش‌آموزان را به اردو ببریم.

وی خطاب به مدیران مدارس گفت: خواهش ما از همه مدیران مدارس این است که اول ایمنی، دوم ایمنی و سوم ایمنی را مدنظر بگیرند و بعد به دنبال برگزاری اردو باشند و از مسئولان کشور می‌خواهیم در تأمین ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به ما کمک کنند.

انتهای پیام/