ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نهمین جشنواره کالاهای فرهنگی (فیروزه) پیش از ظهر امروز چهارشنبه اول اسفند با حضور ایوب دهقانکار مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا نوریزاده دبیر جشنواره فیروزه در ساختمان فجر تهران برگزار شد.
نوریزاده در ایننشست گفت: هشت دوره از جشنواره فیروزه برگزار شده و مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فیروزه روز دوشنبه ۶ اسفند ساعت ۱۸ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی کشور در محل سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد. موضوعات این دوره از جشنواره شامل اسباببازی، نوشتافزار، عروسک، هدایای فرهنگی، کاراکتر و طراحی شخصیت و نیز بخش ویژه ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره است.
وی افزود: دو هزار و ۷۵۱ اثر شامل یک هزار و ۶۵۷ اثر در حوزه تعداد هدایای فرهنگی، ۵۹۳ اثر در تعداد عروسک، ۹۲ اثر در حوزه نوشتافزار، ۱۲۹ اثر در حوزه اسباببازی، ۱۳۱ اثر در حوزه کاراکتر و طراحی شخصیت و ۱۴۹ اثر در حوزه ایدههای فرهنگی نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. برگزیدگان استانی جشنواره فیروزه به دبیرخانه جشنواره واصل شد و در آن توسط داوران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. ۵۵۰ اثر مربوط به بخش هدایای فرهنگی، ۱۹۰ اثر در بخش عروسک، ۲۰ اثر در بخش نوشت افزار، ۴۳ اثر در بخش اسباب بازی، ۱۳۱ اثر در بخش کاراکتر و طراحی شخصیت و ۱۴۹ اثر در بخش ایدههای فرهنگی نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی است.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه در ادامه گفت: تم اصلی نهمین جشنواره فیروزه عروسک «دوتوک» متعلق به منطقه تاجمیر از استان خراسان جنوبی است که در این دوره از جشنواره به صورت ویژه به آن پرداخته شده است. این عروسک ظرفیت خوبی برای بهرهگیری در مناسبتها و برنامههای مختلف فرهنگی دارد. اهالی آن روستا و ۴۰ روستای هم جوار توانستهاند به واسطه عروسک «دوتوک» درآمدزایی کنند. همچنین ۲۹ بهمن در ساختمان فجر کارگاه ساخت عروسک دوتوک را برگزار کردیم. وظیفه ما زنده نگهداشتن و پرداختن به این حوزه است. این عروسک ها می توانند به عنوان هدایای فرهنگی درنظر گرفته شود.
نوریزاده گفت: معتقدیم پیوند بین ابزارهای مدرن و سنتی باید تعادل داشته باشد و باید در این زمینه به حوزههایی مانند هوش مصنوعی توجه کرد. نمیتوان از فناوریهای نوظهور غافل شویم. ما هم تلاش داریم تا برای نخستین بار کالای فرهنگی را به هوش مصنوعی پیوند دهیم. نهمین جشنواره فیروزه با سه رویکرد ایدههای فرهنگی استارتاپی، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده و فعال در سراسر کشور برگزار میشود. این جشنواره در دو مرحله تعیین برگزیدگان استانی و ملی با اهداف ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی - اسلامی، تشویق تولیدکنندگان به تولید کالاهای فرهنگی با اولویت نیازهای کشور، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع خلاق، زمینهسازی به منظور همافزایی شرکت کنندگان صنایع خلاق، رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور، معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی، پشتیبانی و حمایت از محصولات فرهنگی تولید شده در استانها و مطرح کردن آن در سطح ملی و بینالمللی، ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانوادهها و افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی - اسلامی و گفتمانسازی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی برگزار میشود.
وی افزود: نهمین جشنواره فیروزه با موضوعات عروسک، اسباببازی، نوشتافزار، هدایای فرهنگی، کاراکتر و طراحی شخصیت و بخش ویژه ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره برگزار میشود. همچنین، برگزاری جشنواره حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی استانها با ارسال شیوهنامه به ۳۲ استان کشور آغاز و به صورت مجازی از طریق زیرساخت الکترونیکی به نشانی www.https://platzaar.ir که دبیرخانه جشنواره کالاهای فرهنگی مستقر در ادارهکل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی طراحی کرده است، انجام شد. همچنین، تعداد ۲۶ استان در این دوره از جشنواره مشارکت فعال داشتهاند که با تشکیل دبیرخانه استانی و هیئت داوران مستقر در استانها از طریق سامانه و حضوری فرآیند داوری استانی را به پایان رساندند.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه با بیان اینکه فیروزه از معدود جشنوارههایی بود که حتی در دوران کرونا نیز تعطیل نشد، گفت: رونمایی از پوستر نهمین دوره جشنواره و ارسال شیوهنامه و پوستر به استانها، راهاندازی دبیرخانه استانی و اطلاعرسانی به متقاضیان جشنواره و ثبت آثار، ارزیابی و غربالگری تخصصی آثار در مرحله استانی همزمان با ثبت اثر توسط متقاضیان، دریافت ۲۰ درصد از آثار ارسالی که بالاترین امتیاز را در استان و در سامانه کسب کردهاند، ارزیابی و داوری تخصصی آثار در سامانه و داوری حضوری از سوی داوران ستاد، تهیه تندیس و لوح تقدیر برگزیدگان و استعلامات لازم و برگزاری مراسم اختتامیه از جمله برنامههای اجرایی نهمین جشنواره فیروزه است. قرار است کلینیک «ارزش گذاری و تقویت ورود کالای فرهنگی» را با کمک بخش خصوصی ایجاد کنیم و در طول سال به ارائه خدمات بپردازد. به واسطه این اقدام تمامی استانها را توانمند می کنیم تا کالایی که تولید می کنند، بتوانند به مصرف مردم برسانند.
کالای فرهنگی صنایع دستی نیست
نوریزاده گفت: کالاهای فرهنگی صنایع دستی نیستند چون صنایع دستی محصول دست هستند و متولی ویژه خود را دارند اما کالای فرهنگی مشمول صنایعی است که محتوای آن فرهنگی و خلاق است. کالاهای فرهنگی باید کالایی باشند که قابلیت تجاریسازی داشته و در زنجیره انتقال ارزش فرهنگی نقشآفریی داشته باشند. امروز باید در حوزه کالاهای فرهنگی گفتمانسازی ویژه صورت گیرد تا آحاد جامعه با این حوزه آشنا شوند. برگزاری کارگاه عملی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت اسباببازی با عنوان خلق شخصیت به وسیله هوش مصنوعی و برگزاری کارگاه یک روزه ساخت عروسکهای محلی با عنوان خلق یک میراث از جمله برنامههای این دوره از جشنواره فیروزه است.
وی افزود: جوایز این دوره از جشنواره شامل اعطای ۳۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر اول، اعطای ۲۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر دوم و اعطای ۱۵ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر سوم خواهد بود. همچنین، نفر شایسته تقدیر جشنواره نیز مبلغ هفت میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و معرفی به صندوق هنر جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات دریافت خواهد کرد.
هوش مصنوعی در خدمت خلاقیت کالاهای فرهنگی باشد
دبیر نهمین جشنواره فیروزه گفت: هوش مصنوعی باید در خدمت خلاقیت در حوزه کالاهای فرهنگی باشد. هوش مصنوعی میتواند کمک خوبی برای تولید و عرضه کالاهای فرهنگی کشور باشد که باید در این حوزه برنامههای ویژه در نظر گرفته شود. در این زمینه به دنبال ایجاد کلینیک ارزشگذاری و تقویت و ورود کالاهای فرهنگی به جامعه و بازار و پیگیری آن هستیم.
نوریزاده در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پس از جشنواره تکلیف برگزیدگان در معرفی ویژندهای شان چه خواهد شد، گفت: پس از جشنواره آموزش های لازم را به برگزیدگان خواهیم داد تا بتوانند به تولید محتوای درستی از کالای شان و معرفی به جامعه بپردازند. آنها باید بتوانند عکس های مناسبی از کالاهای شان بگیرند و در پلتفرم ها قرار دهند که ما از آنها در قرار دادن در پلتفرم ها حمایت خواهیم کرد. در این زمینه نمی توانیم تصدی گری کنیم و تنها می توانیم به حمایت از آنها به این صورت بپردازیم.