ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
طرح برخط، سبب فعالیت تاکسیدر خط خود میشود
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درخصوص اجرای طرح سامانه برخط در خطوط تاکسی اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری، نسبت به ایجاد و راهاندازی یک بستر هوشمند در پلتفرم شهرزاد برای ارائه خدمات هوشمند در حوزه تاکسیرانی اقدام کرده است. هدف از ارائه این سیستم، نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسیها و ارائه خدمات آنلاین و برخط به شهروندان و ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات در حوزه حملونقل است.
مالکی با بیان اینکه در گام اول، ارائه خدمات برخط در خطوط تاکسیرانی اجرا شد و از حدود یک هفته گذشته، همه تاکسیرانان از طریق نصب اپلیکیشن تاکسی برخط، در کلیه خطوط فعالیت میکنند، ادامه داد: در ۶۰۰ خط تاکسیرانی پایتخت این خدمات در حال اجراست و سازمان تاکسیرانی اپلیکیشن را در اختیار رانندهها قرار داده است البته بهزودی از طریق اپلیکیشن بازار هم قابل دریافت و نصب خواهد بود.
وی تصریح کرد: آموزشهای کامل نحوه استفاده از این اپلیکیشن به همراه کلیپهای آموزشی در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه شهروندان هم با نصب اپلیکیشن شهرزاد و اسکن «کیو.آر.کد» که روی شیشه تاکسی نصب شده است، میتوانند مبلغ کرایه تاکسی را مشاهده و به صورت الکترونیک آن را پرداخت کنند، اضافه کرد: برخی شهروندان نسبت به پرداخت آنلاین و شفافسازی نرخ کرایه دغدغه داشتند و گاه راننده کرایهای بیشتر از نرخ مصوب شورا دریافت میکرد، اما با توجه به اینکه پرداخت به صورت الکترونیک اتفاق میافتد، دیگر امکان این تخلفات وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر در ساعات اوج ترافیک در صبح و بعداز ظهر، کرایهها به صورت شناور و بر اساس زمان سفر محاسبه میشود، عنوان کرد: در مصوبه شورای شهر آمده است در ساعات اوج ترافیک، افزایش کرایه تا ۵۰ درصد میتواند اعمال شود که در سیستم هوشمند؛ مدت زمان سفر و افزایش زمان سفر نسبت به حالت عادی، تعیین و محاسبه میشود. به این ترتیب راننده تاکسی نقشی در تعیین نرخ کرایه ندارد.
مالکی ساعت ۷ تا ۹صبح و ۱۶ تا ۲۰بعدازظهر را بهعنوان ساعات پیک ترافیک اعلام کرد و یادآور شد: یکی از مطالبات و گلایههای شهروندان این بود که مثلا در روزهای بارانی و پرترافیک در ایستگاههای پرازدحام، تاکسیها فعالیت نمیکنند یا در پلتفرم اینترنتی کار میکنند؛ اما طرح برخط باعث میشود تاکسیها در خط خودشان سرویسدهی کنند.
مدل فعالیت تاکسیهای گردشی پایتخت تغییر میکند
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه توضیح داد: بهزودی شرایطی را برای شهروندان در سامانه فراهم میکنیم که شهروند وقتی از منزل حرکت میکند و تصمیم به سفر گرفت، متوجه شود که کرایه تاکسی در همان لحظه چقدر است.
مالکی با بیان اینکه در روش سنتی نظارت، امکان بررسی هوشمند و کنترل تاکسیها توسط سرپرستان خط نبود و ممکن بود عملکرد برخی تاکسیها به صورت دقیق قابلرصد نباشند، گفت: در طرح برخط، لحظهبهلحظه فعالیت تاکسیهای پایتخت را در یک بستر هوشمند در اختیار داریم و می توانیم روی سیستم هوشمند، تاکسیهای فعال در یک خط را در هر زمان مشاهده کنیم. وی افزود: در گام بعدی که تا پایان سال یا از اوایل سال آینده اجرایی میشود، تاکسیهای گردشی را هم با یک مدل متفاوت وارد عرصه خدماترسانی میکنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مسافر در صورت درخواست کرایه بیشتر از مقدار مصوب توسط راننده چگونه باید شکایت خود را مطرح کند، ادامه داد: شهروندان در صورت مواجهه با چنین تخلفاتی، از طریق ثبت شکایت بهوسیله سامانههایی مانند ۱۳۷ پلاس، ثبت شکایت کنند و ما روزانه پاسخگوی این شکایات هستیم.
شکایتها بررسی میشوند و پروندههای رانندگان متخلف بههیاتهای انضباطی ارجاع میشود. وی اضافه کرد: تا امروز و ظرف کمتر از یکماه، ۴۵ هزار راننده، اپلیکیشن شهرزاد را برای استفاده از سامانه برخط نصب و آمادگی خود را برای استفاده از این پلتفرم اعلام کردند. اگر شهروندان نیز این اپلیکیشن را داشته باشند، امکان دریافت یک ریال اضافه ازسوی رانندگان و خطا در بحث پرداخت وجود نخواهد داشت.