ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
ناهید سبزیان در گفتوگو با خبرنگار مهر در بخش اول از تدبر در مضامین نورانی سوره مبارکه نازعات با اشاره به اینکه این سوره شامل سه موضوع انکار قیامت، طغیان در برابر پروردگار و ترجیح دنیا بر آخرت است، اظهار کرد: این سوره مبارکه در خصوص آنانی است که به علت دنیاگرایی به طغیان در برابر خدا پرداختند و در برابر نظام عالم و حساب و کتاب قیامت ایستادگی میکنند.
مدرس تدبر در قرآن کریم با ذکر اینکه سوره نازعات با سوگندهای خداوند آغاز میشود، ادامه داد: این قسمها حاکی از قدرت الهی در تدبیر امر قیامت به دست فرشتگان است و از سرانجام سخت منکران قیامت در آخرت خبر میدهد.
سبزیان بیان کرد: کافران اما با رویکردی طغیانگرایانه به تمسخر این هشدار میپردازند و قیامت را انکار میکنند لذا در ادامه، آیاتی مبتنی بر حتمی بودن این قسمها و تحقق قیامت را داریم.
وی با تصریح اینکه سیاق دوم سوره به حل ریشه اصلی و پشت پرده جریان انکار قیامت یعنی طغیان در برابر امر الهی اختصاص دارد، افزود: در این بخش، آیات به عاقبت فرعون به عنوان نمونه بارز طغیانگری میپردازند و هشداری برای سرکشی در برابر پروردگار است.
سبزیان تأکید کرد: در این آیات حضرت موسی فرعون را به پاکی و رسیدن به مقام خشیت در محضر پروردگار دعوت و هدایت میکند و سپس راهکارهای عبرتپذیری از این ماجرا را مورد تأکید قرار میدهد.
عبرتپذیری در پرتو خشیت الهی
این مدرس قرآن در چهارمحال و بختیاری با تصریح اینکه خشیت در برابر پروردگار نقطه مقابل طغیان است، توضیح داد: مخاطبی که بنای خشیت در برابر خدا را ندارد برای سخن او نیز ارزشی قائل نیست.
سبزیان اظهار کرد: در ادامه این سوره، مقایسهای منصفانه بین طغیانگران و مظاهر آفرینش پروردگار صورت میگیرد و سپس به حقیقت و چیستی قیامت و عاقبت طغیان در برابر امر خدا میپردازد. در این روز که جای تکذیب وجود ندارد، طغیانگران دنیاگرا در جهنم جای میگیرند و حقیقتگرایان خداترس نیز وارد رضوان الهی میشوند.
وی با یادآوری اینکه سوره نازعات درباره مقابله با طغیان سخن میگوید، ادامه داد: این سوره تلاش دارد تا مخاطبان را به نقطه مقابل طغیان یعنی خشیت الهی سوق دهد؛ آیات آغازین سوره سوگند به ملائکه را که در حالات مختلف برای اجرای دستور الهی دارند، یاد میکند؛ این ملائکه اسباب خداوند در مدیریت و تدبیر واقعه بزرگ یعنی روز قیامت هستند.
سبزیان با تأکید بر اینکه آیات ابتدایی سوره به حالات ملائکه در لحظه دریافت فرمان الهی اشاره دارد، توضیح داد: آنان برای اجرای دستور خدا از جای بر میخیزند و از این دستور در نهایت آرامش خاطر و نشاط، اطاعت میکنند.
وی افزود: ملائکه در مسیر اجرای فرمان الهی دچار انحراف و خطا یا سرعت و شتاب بیهوده نمیشوند؛ آنان در این حرکت، واقعه عظیم قیامت را تدبیر میکنند.
حالات ملائکه در لحظه دریافت فرمان الهی
سبزیان با تأکید بر اینکه سیر قسمهای آیات ابتدایی به قدرت و دقت و کمال فرمانبرداری ملائکه در اجرای قیامت اشاره دارد، افزود: آیات «قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ» و «أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ» توصیف آنانی است که در دنیا اعتقادی به آخرت و روز قیامت نداشتند لذا در قیامت هراسان و مضطربند و در کمال استیصال میگویند: آیا ما [پس از مرگ] به همان حالت اول [که در دنیا بودیم] باز گردانده میشویم؟
وی بیان کرد: سخن تعجبآمیز این گناهکاران در روز قیامت برخاسته از نوع نگاهشان به قیامت در دنیاست و اولین واکنش آنان بعد از حیات دوباره در آخرت، چیزی جز حیرت و سرگردانی، اضطراب و سرافکندگی نیست. توصیف این آیات از حالات تکذیبکنندگان قیامت نوعی هشدار و تهدید برای ما انسانهاست که مراقب نوع نگاهمان به روز جزا باشیم.
این مدرس تدبر در قرآن با یادآوری اینکه برخیها انذار و هشدار قرآن را جدی نمیگیرند یا به مذاق آنها خوش نمیآید، اظهار کرد: این افراد به جای شنیدن و عبرت گرفتن از این آیات در دنیا، آن را به سخره میگیرند.
سبزیان با اشاره به آیه «فَإِذَا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ» گفت: پاسخ قرآن به این قبیل غافلان پاسخی قاطع است و بر حتمی بودن قیامت تأکید دارد که هیچکس توان فرار نخواهد داشت و همه در محضر پروردگار حاضر خواهند شد.