ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
یک منبع آگاه گفت: «بهنظر میرسد حدود ۸۰ درصد خودروهای واردشده بهکشور طی ۲ سال گذشته و بهدنبال از سرگیری واردات، مدلهای چینی یا ساخت چین هستند.» وی با بیان اینکه مشتریان استقبال چندانی از خودروهای چینی نکردهاند، افزود: «بخشی از خودروهای چینی واردشده، خریداری ندارد.»
این منبع آگاه تاکید کرد: «سیاستگزاران تصمیم گرفتهاند برای ایجاد تعادل در بازار خودرو (بین خودروهای چینی و غیرچینی) بودجه ارزی جداگانهای را برای واردات مدلهای اروپایی، کرهای، ژاپنی و... اختصاص دهند.»
هرچند طی دو سال گذشته خودروهای غیرچینی نیز با تنوع بالایی وارد کشور شدهاند، اما بهلحاظ تعداد، چینیها دست بالا را دارند. پس از آنکه ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱ برداشته شد، شهروندان امیدوار شدند مانند دوران قبل از ممنوعیت، وارداتی انبوه و متنوع از برندهای معتبر جهان را بار دیگر تجربه کنند.
در آن دوران، خودروهای چینی اصلا سهمی در واردات مدلهای سواری نداشتند؛ ضمن آنکه فروش و قیمتگذاری نیز دستوری نبوده و آزاد و در اختیار واردکنندگان بود.
پس از ابلاغ آییننامه واردات خودرو (چندماه بعد از لغو ممنوعیت واردات) مشخص شد مدل واردات تفاوتهای زیادی با قبل از ممنوعیت واردات در بهار ۹۷ دارد. جدا از اینکه فروش، قیمت و سود خودروهای وارداتی دستوری شد، واردات با چینیها کلید خورد تا مشخص شود بازار خودرو کشور با شکلی جدید از واردات مواجه است.
هرچند آمار رسمی از تفکیک خودروهای واردشده بهکشور طی ۲ سال گذشته در دسترس نیست، اما آنطور که برخی فعالان عرصه واردات میگویند، بیشتر آنها چینی یا ساخت چین محسوب میشوند. منظور از ساخت چین، خودروهای غیرچینی مانند تویوتاست که در چین تولید شدهاند.
طی چند مرحله فروشی که تا بهامروز برگزار شده، استقبال چندانی از چینیها بهعمل نیامده است. حالا طبق آنچه یک منبع آگاه میگوید، بناست بودجه ارزی جداگانهای به واردات خودروهای غیرچینی اختصاص داده شود.
در سال آینده نیز بناست ۲ میلیارد یورو ارز بهواردات خودرو اختصاص داده شود و باید منتظر ماند و دید چه میزان از آن صرف واردات مدلهای غیرچینی خواهد شد؟
این درحالی است که سال ۱۴۰۳ بدون تردید یکی از راکدترین سالهای بازار خودرو در کشور بود. بازاری که پس از سالها دوباره واردات را بهخود میدید و افزایش قیمت حداکثری در کارخانههای تولیدی در همین سال رقم خورد.
قبلتر تمام نشانههای اقتصادی حکایت از آن داشت که قیمت خودرو در بازار آزاد بهشدت متاثر از نرخ ارز است؛ اما رکود بیسابقه در ماههای اخیر سبب شد بازار خودرو حتی بهنرخ ارز هم بیتفاوت باشد و مسیر خودش را برود. البته هم واردات و هم افزایش قیمت خودرو در کارخانه سبب شده بود نگاه سرمایهگذاری در خرید خودرو کمرنگتر شود و بسیاری از مردم ترجیح دادند سرمایههای خود را در بازار طلا و ارز نگه دارند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تنشهای سیاسی در جهان و در ماههای اخیر نیز در این رفتار بازار خودرو بیتاثیر نبوده و مردم نقدشوندگی سرمایه را در اولویت سرمایهگذاری خود قرار دادهاند. اما بههر ترتیب بهنظر میرسد باید کمکم منتظر رفتار جدیدی از بازار خودرو باشیم.
افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای ۲ تا ۴۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۲۷۵ میلیونتومان، ریرا (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۵۸۰ میلیونتومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش ۹۶۵ میلیونتومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیونتومان افزایش ۹۴۳ میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۱۳۷ میلیونتومان و رانا پلاس ارتقایافته (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیونتومان افزایش ۷۲۳ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۸۸۰ میلیونتومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۴۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیونتومان و کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۷۸۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۳۰ تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان رسید.