تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3920658
شناسه : 3920658
تاریخ :
نرخ رشد عوارض طرح ترافیک تهران کاهش یافت اقتصاد ایران: همزمان با سیصد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نامه فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیات تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴ » بررسی و اصلاحات اعمال شده با ۱۸ رأی موافق تصویب شد. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

لزوم نقش بازدارندگی طرح ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی نامه فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیات تطبیق به «مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴» با بیان اینکه فرمانداری ایراداتی بر این لایحه گرفته است، اظهار کرد: سه کمیسیون نظارت و حقوقی، برنامه و بودجه و عمران و حمل‌ونقل، این موضوع را مورد بررسی قرار دارند که بخشی از این موارد اصلاح شده است اما شورا بر اجرای برخی بندها همچنان اصرار دارد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی افزود: فرمانداری میزان افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک را کمی بیش از نرخ تورم عنوان کرده که بر این اساس و پس از اصلاحات صورت گرفته، عدد پایه عوارض ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به سال قبل ۳۶.۸ درصد رشد دارد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه دسته بندی وسایل حمل‌ونقل مجاز بر حسب اهداف مورد نظر، استاندارد زیست محیطی و نوع وسیله‌نقلیه است، یادآور شد: شورای شهر تهران نیز مستند به سوابق قبلی، تفکیک را انجام داده و به جهت فراهم کردن امکان بررسی و پیاده‌سازی آن، منوط به مصوبات شورای عالی ترافیک خواهد بود.

وی ادامه داد: نرخ رشد عوارض دریافتی از وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع ۱۳۲ هزار تومان اعلام شده بود که با توجه به ایراد فرمانداری به ۱۲۳ هزار تومان رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با بیان اینکه خرید بسته‌های ترافیکی از طریق سامانه‌های مجاز شهرداری تهران ازجمله سامانه شهرزاد انجام می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل در اعمال ضرایب کاهشی تفاوتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

تشکری‌هاشمی همچنین تصریح کرد: ضریب نرخ عوارض طرح ترافیک برای خودروهای پلاک شهرستان از یک تا پنج‌روز؛ یک درصد، از ۶ تا ۱۰ روز ۱.۲درصد و از ۱۰روز بیشتر ۱.۵درصد است.

وی با تاکید بر اینکه تنها ۲درصد خودروهای تهران می‌توانند وارد محدوده مرکزی شوند، تصریح کرد: این محرومیت با ده‌ها ایستگاه مترو و صدها ایستگاه اتوبوس جبران شده است. اینکه بگوییم خودروهای پلاک‌شهرستان تفاوتی با خودروهای پلاک تهران ندارند، چه منطقی دارد؟ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا گفت: اگر عوارضی برای خودروها تعیین می‌شود، باید مالکان خودروها آن را بپردازند و حتی اگر خودروهای پلاک شهرستان به شهرهای خود بازگشتند، سازوکاری برای پرداخت عوارض آنها وجود داشته باشد.

چمران: عوارض؛ کالا نیست که با تورم همراه باشد!

رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: وزارت کشور باید اصلاحاتی در این زمینه در نظر بگیرد؛ چرا که عوارض، کالا نیست که با تورم همراه باشد.

مهدی چمران همچنین یادآور شد: با مترو، اتوبوس و تاکسی می‌توان به مرکز شهر تردد کرد و افراد مجبور نیستند با خودرو شخصی در این محدوده تردد کنند. سال‌هاست شهروندان تهرانی برای ورود به محدوده مرکزی، عوارض طرح ترافیک می‌پردازند و باقی هموطنان نیز مشمول آن هستند.

چمران با تاکید بر اینکه این محدودیت‌ها قانونی است، بیان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم اگر این موضوع در شورای عالی ترافیک تصویب شود، ملاک عمل خواهد بود و شهردار باید در این شورا از موضوع دفاع لازم را داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا نرخ جریمه خودروها بر اساس نرخ تورم بود، گفت: این کار را انجام ندادند، چراکه جرایم حالت بازدارندگی دارند و برای عوارض طرح ترافیک نیز باید چنین عمل شود.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز تاکید کرد: وظایفی نسبت به شهروندان تهرانی داریم که باید به آن عمل کنیم. شهروندانی در محدوده طرح ترافیک سکونت دارند اما ناچار به پرداخت عوارض می شوند و این در حالی است که رانندگان برخی خودروهای پلاک شهرستان که در این محدوده مسافرکشی می کنند، نه عوارض می پردازند و نه جریمه می شوند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا هم با بیان اینکه وزارت کشور در مورد خودروهای پلاک شهرستان تدبیر خود را اعلام کند، یادآور شد: آیا می‌خواهید تهران را رها کنید؟ این منجر به نابوی تهران می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است ضریب‌های پیش‌بینی‌شده را برای تمام پلاک‌ها در نظر بگیریم و تفاوتی بین پلاک تهران و پلاک شهرستان وجود نداشته باشد.

اقراریان با بیان اینکه شرایط تردد خودروها در پایتخت با بحران مواجه است، اظهار کرد: میلیون‌ها لیتر بنزین یارانه‌ای که از آب هم ارزان‌تر است، در تهران سوخته می‌شود. وزارت کشور اگر پیشنهاد و تدبیری در این زمینه دارد، ما منتظر آن هستیم.

وزیر کشور بگوید باید چه کاری در تهران انجام دهیم؟ این مطالبه شهروندان و رانندگان تاکسی و مردم است. اگر راه حل پیشنهای دارند، بگویند و اگر راه حلی ندارد، اجازه دهند شورای شهر تصمیم بگیرد.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم تصریح کرد: کمیسیون این موضوع را هوشمندانه در نظر گرفته که مالکان خودروهای پلاک شهرستان کنترل می‌شوند و اگر بیش‌از ۱۰ روز در تهران حضور داشته باشند، به این معناست که در پایتخت کار می‌کنند.