ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کمپانی های مورد بحث تأکید کردند که این کار منجر به تغییر در مالکیت شرکتی نخواهد شد، هرچند که برخی سهامداران و میزان اختیارات و کنترل آنها ممکن است تغییر کنند.
این اعلامیه در صنعت خودروسازی چین باعث ایجاد حدس و گمان های گستردهای شده است. زمانبندی اعلامیه های منتشر شده از دو تولید کننده بزرگ دولتی خودرو، شایعاتی را در مورد احتمال ادغام دو کمپانی به همراه دارد.
یک کمپانی از ترکیب دانگفنگ-چانگان احتمالا سالانه بیش از 4.5 میلیون خودرو به فروش خواهد رساند و BYD را پشت سر خواهد گذاشت.
بازسازی ساختاری یا به عبارتی ادغام دو کمپانی دانگفنگ و چانگان با تلاشهای اخیر SASAC برای بهینهسازی شرکت های دولتی است. SASAC در سال 2024 اعلام کرد که قصد دارد رقابت داخلی را کاهش داده و با کمپانی های زیرمجموعه خود بیشتر به روی بخش های تخصصی که باعث پیشرفت میشوند تمرکز کنند.
یک ادغام کامل با چالشهایی مواجه خواهد شد، زیرا دانگفنگ و چانگان ساختار مالکیت متفاوتی دارند که در آن دانگفنگ به عنوان یک شرکت دولتی مستقل عمل میکند، در حالی که چانگان تحت کنترل شرکت های تولیدکننده قطعات، خودرو و الکترونیک قرار دارد. چنین بازسازی گستردهای نه تنها نیاز به سازماندهی مجدد تولیدکنندگان دارد، بلکه بخش سرمایهگذاری ها و شرکت های تابعه آنها نیز نیاز به سازماندهی دوباره خواهند داشت.
علاوه بر این، هم دانگفنگ و هم چانگان دارای سابقه بالای برند خود هستند و در محدوده قیمت محصولاتشان تداخل دارند. این ادغام میتواند به رقابت داخلی و خراب شدن وجهه هر دو برند منجر شود. ساختار های مدیریتی نیز باید ادغام شوند که این مسئله به مشکل ساختاری پیچیده سرمایه موجود فعلی هم اضافه میشود.
همچنین گفته شده است که یک ادغام کامل ممکن است هدف نهایی نباشد زیرا این دو شرکت ممکن است به دنبال یک مدل اتحاد باشند که میتواند شامل همکاری های استراتژیک در زمینه هایی مثل تحقیق و توسعه، زنجیره های تأمین و گسترش بینالمللی باشد که به هر شرکت اجازه میدهد استقلال خود را حفظ کند.
یک مثال مرتبط در این زمینه اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است، مدلی که به کاهش هزینهها کمک میکند در حالی که هویت برند را حفظ میکند.
هر دو کمپانی دانگفنگ و چانگان به میزان فروش پیش بینی شده سال 2024 خود دست پیدا نکردند. چانگان افزایش فروش مناسبی داشت اما به اهداف تعیین شده خود نرسید. از طرفی دانگفنگ در شراکت خود با کمپانی های نیسان و هندا به ترتیب با کاهش فروش 12.7 و 29.2 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد. وضعیت دانگفنگ و برند های شراکتی زیرمجموعه های آن زیاد جالب به نظر نمیرسد.
بازسازی به صورت فوری بر تولید عادی و عملیات تجاری شرکت ها تأثیر نمیگذارد، اما با توجه به اصلاحات در دست انجام برای شرکت های دولتی، این تغییرات شامل فشار گسترده برای بهبود کارایی در این شرکت ها خواهد بود.
با افزایش رقابت در صنعت خودرو چین، شرکت های دولتی تحت فشار بیشتری قرار میگیرند تا خط تولید خود را کاملا به خودرو های برقی جدید اختصاص دهند.
با رشد و گسترش بینالمللی شرکت های خصوصی مانند BYD و اتحاد هوشمند هماهنگ مانند بخش HIMA از کمپانی هواوی، شرکت های دولتی نیاز خواهند داشت تا رقابتپذیری خود را با سرعت بیشتری ارتقا دهند.