ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمد مهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش آفرینی هنرمندان در نبرد خیر و شر با روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نه تنها یک تحول سیاسی و اجتماعی بود، بلکه تأثیرات عمیقی بر فرهنگ و هنر این کشور گذاشت و هنرمندان، به عنوان تأثیر گذاران اصلی در جامعه، نقش بسزایی در بازتاب و هدایت افکار عمومی به سمت مفاهیم خیر و شر داشتند.
وی هنر را به عنوان ابزار مقاومت معرفی کرد و اذعان داشت: پیش از انقلاب، هنر در ایران به عنوان یک ابزار انتقادی و مقاومتی علیه حکومت پهلوی مورد استفاده قرار میگرفت و از شعرهای اعتراضی احمد شاملو تا نقاشیهای قهرمانانه محمد احصایی، هنرمندان با آثار خود به مبارزه با بیعدالتیها و بیعدالتیهای فرهنگی پرداختند و با روی کار آمدن انقلاب، این مقاومت هنری به سمت تثبیت مفاهیم جدید اخلاقی و سیاسی سوق یافت.
همچنین وی در خصوص تعریف خیر و شر در هنر پس از انقلاب افزود: با پیروزی انقلاب، تعریف مفاهیم خیر و شر در هنر دچار تغییرات اساسی شد و هنرمندان به تبلیغ ارزشهایی چون عدالت، شهادت، مقاومت و معنویت روی آوردند و فیلمهایی مانند، ارتفاع پست، به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، داستانهای شهادت و ایثار در جنگ ایران و عراق را به تصویر میکشیدند.
این مسئول در زمینه تأثیر خیر و شر بر نسلهای بعد خاطر نشان کرد: نقش آفرینی هنرمندان در نبرد خیر و شر به نسلهای بعدی نیز انتقال یافته است و هنرمندان جوان، با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید و فضای مجازی، به بازتعریف و گاه چالش با ارزشهای انقلابی پرداختهاند و این بازتعریف، از هنر خیابانی تا سینمای مستقل، نشاندهنده تغییرات در مفهوم خیر و شر در جامعه معاصر ایران است و اساساً هنرمندان سربازان مبارز در جبهه خیر و شر شدند و نقش اصلی مبارزه را به عهده گرفتند.
وی در پایان تاکید کرد: هنرمندان در ایران پس از انقلاب اسلامی، نقش کلیدی در تعریف و ترویج مفاهیم اخلاقی و سیاسی جدید ایفا کردهاند و این نقشآفرینی، در عین حال که به تقویت هویت انقلابی کمک کرد و هنر به عنوان آینهای از جامعه، همچنان در تلاش است تا بین ارزشهای انقلابی و نیازهای فرهنگی روز جامعه توازن برقرار کند.