ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین شب جشنواره فیلم فجر در قم با نمایش شش فیلم سینمایی در سینماهای بازار شهر، تربیت و ونوس دنبال شد.
اولین فیلمی که در حضور تماشاگران زیادی روی پردیس سینمایی بازار شهر روی پرده رفت، «۱۹۶۸» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری بود. داستان فیلم «۱۹۶۸» در سال ۱۳۴۷ شمسی و همزمان با میزبانی ایران در مسابقات جام ملتهای آسیا جریان دارد و در این دوره، تیم ملی کشورمان در مسابقه فینال در مصاف با اسرائیل قرار میگیرد. روایت فیلم از این رقابت ورزشی، فراتر از زمین فوتبال میرود و به تأثیرات سیاسی این بازی تاریخی میپردازد.
فیلم ۱۹۶۸ بعد از فیلم پرویز خان دومین فیلم است که به مسائل فوتبالی از نگاه سیاسی نگاه میکند و روایت فیلم، کاراکتری به نام «مرتضی منیری» را با بازی امیر نوروزی معرفی میکند که نفر دوم یکی از گروههای مبارزاتی آن دوران است. «الیاس کاتبی» هم نفر اول این گروه به حساب میآید که در تور سرویس امنیتی صهیونیستها قرار گرفته و «مرتضی» اما خود را گم و گور کرده تا بتواند دوباره گروه نسبتاً متلاشی شدهشان را سرپا کند.
فیلم در شخصیتپردازی و فیلمنامه ضعف دارد و نمیتواند مخاطب را با خود همراه کند و در حد و اندازه «پرویزخان» ظاهر نمیشود. نقطه قوت فیلم بازی چشمنواز امیر نوروزی در این فیلم است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
پردیس سینمایی بازار شهر در دومین سانس خود شب باشکوهی را پشت سر گذاشت و جمعیت انبوهی از علاقهمندان برای تماشای جدیدترین اثر ابراهیم حاتمیکیا راهی سینما شده بودند. این در حالی است که تمامی بلیتهای فیلم «موسی کلیمالله» در همان دقایق اولیه فروش فیلمهای جشنواره به اتمام رسیده بود و در شرایطی که بسیاری از علاقهمندان برای خرید بلیت به گیشه سینما آمده بودند، به دلیل تکمیل ظرفیت سالن نمایش و بالکن سینما، دست خالی به خانه برگشتند.
تعدادی از مهمانان و اعضای ستاد اجرایی جشنواره به دلیل تکمیل ظرفیت صندلیهای سینما روی پلههای مجاور سالن نشستند و عدهای نیز در انتهای سالن سینما ایستادند و فیلم «موسی کلیمالله» را تماشا کردند.
ابراهیم حاتمیکیا در روایت فصل اول «موسی کلیمالله» که به مقطع تولد این پیامبر الهی اختصاص دارد تا حدود زیادی موفق عمل کرده و اگرچه فیلم بینقص نیست اما توانسته اثری چشمنواز را به تصویر بکشد.
قصه فیلم از ماهها قبل از تولد حضرت موسی (ع) در شهری کوچک در نزدیکی کاخ فرعون مصر شروع میشود. داستان بیشتر حول محور جلوگیری عوامل دربار فرعون از تولد یک فرزند تازه میگذرد که مشهور است منجی قوم بنیاسرائیل میشود.
مریلا زارعی بازی چشمنوازی در نقش «یوکابد» مادر حضرت موسی (ع) دارد و با قدرت بازیگری و تسلط بر فیزیک و بیان، عواطف مادرانه یک زن در دوران مصر باستان را به خوبی به نمایش گذاشته است.
اما در سانس نخست سینما تربیت، فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی روی پرده رفت. صادقی در فیلم «مرد آرام» به پدیده کودک همسری به شیوهای متفاوت پرداخته و محور اصلی فیلمش را مردی افغانستانی به نام «زمان» قرار داده است.
اگرچه فیلم ریتم کند و آرامی دارد که مخاطب را خسته و آزرده میکند اما قصه خوبی دارد و بازی خوب مهدی هاشمی و شمیلا شیرزاد در نقش مرد و نوجوانی افعانستانی جزو نکات مثبت این فیلم به حساب میآید.
سینما تربیت در سانس دوم خود پذیرای انبوهی از تماشاگرانی بود که برای فیلم «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی بلیت تهیه کرده و به تماشای این فیلم نشستند و در پایان نیز با تشویق از آن استقبال کردند.
فیلم نقش شهید طهرانی مقدم در شکلگیری یگان موشکی را یادآور میشود اما مسیر فیلمهای پرتره مرسوم را پیش نگرفته و همین مسئله آن را به فیلمی چابک تبدیل کرده است.
«خدای جنگ» به لحاظ کارگردانی و فیلمنامه از «مصلحت» و «هناس» چند قدم جلوتر است و دارابی موفق شده فیلم استانداردی را روانه جشنواره کند.
همچنین اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه قم در پنجمین شب جشنواره در سینما ونوس به تماشای فیلمهای «داد» ساخته ابوالفضل جلیلی سینماگر پیشکسوت سینمای ایران و «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی نشستند که هیچکدام از این دو اثر نتوانست در جلب نگاه و رضایت آنان موفق باشد.
خاطرنشان میشود آثار چهلوسومین جشنواره فیلم فجر به همت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از ۱۵ تا ۲۲ بهمنماه در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر به نمایش در میآید.