تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3916409
شناسه : 3916409
تاریخ :
تراموا چگونه کارایی حمل‌ونقل عمومی را افزایش می دهد؟ اقتصاد ایران: تراموا با قابلیت جذب ۸ تا ۱۵۰۰۰ مسافر یکی از مدهای پرطرفدار حوزه حمل و نقل عمومی است که می‌تواند در برخی نقاط مسیر خود را با اتوبوس‌ها و خودروها مشترک کند، که باعث افزایش کارایی شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از زمانی که مدیریت فعلی شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اولویت‌های جدی دنبال شد اما در کنار آن تغییر در سبک و سیاق خدمات‌رسانی این حوزه به شهروندان نیز در دستور کار قرار گرفت.
 
بر این اساس شهرداری تهران پرونده راه‌اندازی تراموا در شهر تهران را که در دوره‌های گذشته مدیریت شهری درباره آن سخنانی مطرح می‌شد اما به سرانجام نمی‌رسید را بار دیگر باز کرد تا با تحقق آن نه تنها گامی در راستای تغییر چهره پایتخت بردارد بلکه ظرفیت خدمات‌رسانی به شهروندان را هم افزایش دهد.  

طبق بررسی‌های صورت گرفته، حجم جذب مسافر توسط تراموا، بیشتر از اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌آر تی است؛ اتوبوس‌های بی‌آر تی می‌توانند حدود 4 تا 8 هزار مسافر، تراموا حدود 4 تا 15 هزار مسافر و مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقلی انبوه بر، 10 تا 70 هزار مسافر را جابه جا کنند.

به گفته ظهراب‌زاده؛ معاون فنی و مهندسی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه،  طبق مطالعات اولیه‌ای که در طرح جامع حمل و نقل تهران انجام شده، مشاوران به این نتیجه رسیده‌اند که برای چند سال آینده باید از مُد حمل و نقلی با ظرفیت بیشتری نسبت به اتوبوس‌های بی‌آرتی استفاده کرد تا پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم؛ بر همین اساس سراغ تراموا رفتیم.  

وی به خبرنگار تسنیم، گفت:  درباره خطوطی که مطالعاتی برای آن انجام شده، مشاوران به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی مد دیگری مانند تراموا برای خدمات‌رسانی بهتر به مسافران یک ضرورت است.  

ظهراب‌زاده در پاسخ به اینکه برای برخی این پرسش مطرح است که چرا شهردار سراغ مُد دیگری به جز تراموا نمی‌رود یا به دنبال تقویت اتوبوس‌های تندرو نیست، گفت: این پرسش، پاسخ کارشناسی دارد؛ اگر فقط شرایط فعلی را در نظر بگیریم حرف منتقدان درست است، اتوبوس‌های بی‌آرتی پاسخگوی نیاز مردم است و فقط باید آن‌ها را تقویت کرد اما برای رسیدن به اهداف طرح جامع حمل و نقلی تهران در سال‌های 1410 یا 1420 باید اکنون اقداماتی را در دستور کار قرار داد و سنگ بنا و مقدمات آن را از حالا فراهم کرد.  

معاون فنی و مهندسی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: به طور قطع تا چند سال آینده اتوبوس‌های بی‌آر تی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهند بود حتی اگر آن‌ها را تقویت کنیم، بنابراین از امروز باید به فکر چند سال آینده باشیم.  

با دلایل مذکور، شهرداری تهران عزم خود را برای ورود تراموا به شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران عزم کرد و در جریان عقد قرارداد با چین برای تأمین تاکسی و اتوبوس‌های برقی، رایزنی‌هایی برای خرید تراموا از چین انجام داد و در نهایت مقرر شد دو رام تراموا که اکنون به تهران رسیده‌اند، به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد و اگر نتایج آن مثبت بود، مراحل بعدی برای دریافت مجوز‌های قانونی طی شود.  

البته یکی از موضوعات طرح شده درباره راه‌اندازی تراموا، استفاده از نوع چرخ لاستیکی یا ریلی است؛ چراکه این مد حمل و نقلی قابلیت استفاده در هر دو حالت را دارد اما اخیراً، محسن هاشمی رفسنجانی عضو سابق شورای شهر تهران ادعا کرد «آنچه قصد دارند وارد ناوگان پایتخت کنند، به هیچ وجه تراموا نیست؛ شهرداری نام دو دستگاه اتوبوس برقی را تراموا گذاشته است.»

وی این وسیله برای جابه‌جایی مسافران را به نوعی فعالیت نمایشی عنوان کرد اما کارشناسان مربوطه نیز بر اساس مطالعات صورت گرفته نظر دیگری دارند.

علی شمسی پور؛ رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه فناوری تراموا در طول سال‌ها تکامل یافته و منجر به ظهور دسته‌بندی‌های مختلفی شده است که تراموای چرخ لاستیکی با ریل‌های مرکزی، خطوط مغناطیسی یا هدایت نوری از جمله نسل‌های جدید تراموا در دنیاست، گفت: هزینه زیرساختی این نوع تراموا نسبت به ریلی کمتر، انعطاف‌پذیری بالاتری داشته و برای حرکت در زمین‌های ناهموار مناسب‌تر است.

شمسی پور با تأکید بر اینکه اساساً هدف‌گذاری مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی، توسعه ظرفیت ناوگان است، گفت: بر همین مبنا، باید منطقا از هر یک از راه‌حل‌های ممکن استقبال کرد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در اقدام اخیر خود تعداد معدودی از تراموا‌های چرخ لاستیکی را وارد کرده و قصد دارد که از آن‌ها به طور آزمایشی استفاده کند تا پس از رفع نقاط ضعف شناسایی شده، بتوان برای استفاده گسترده‌تر از این گزینه اقدام کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در قیاس با اتوبوس‌های بی‌آر تی ظرفیت بیشتری دارد، این نوع تراموا را در قیاس با تراموای چرخ فلزی گزینه انعطاف‌پذیرتر و اقتصادی‌تری به شمار آورد، تأکید کرد: برای تغییر خط سیر این نوع تراموا به راحتی می‌توان تصمیم‌گیری کرد و از سویی، نیازی به صرف هزینه برای تأمین زیرساخت آن من‌جمله ساخت و نصب ریل ندارد.

شمسی پور به مقایسه تراموای سنتی با ترموای چرخ لاستیکی اشاره و اظهار کرد:  علاوه بر هزینه و زیرساخت، مزیت تراموای چرخ لاستیکی نسبت به تراموی سنتی این است که برخلاف تراموای سنتی که نیاز به ریل مستقل دارد، تراموای لاستیکی می‌تواند در برخی نقاط مسیر خود را با اتوبوس‌ها و خودرو‌ها مشترک کند، که باعث افزایش کارایی شبکه حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

وی افزود: سازگاری بیشتر با شرایط توپوگرافی ترموا چرخ‌های لاستیکی نسبت به چرخ‌های فلزی اصطکاک بیشتری با سطح جاده دارند، بنابراین تراموا‌های لاستیکی می‌توانند در مسیر‌های شیب‌دار (مانند خیابان‌های کوهستانی) به‌راحتی حرکت کنند.

انعطاف‌پذیری در تغییر و توسعه مسیر‌ها، مقاومت و دوام لاستیک‌ها، از دیگر موارد مورد اشاره مدیر مرکز مطالعات شهرداری تهران است و معتقد است: تراموا‌ها بخش مهمی از آینده حمل‌ونقل شهری را تشکیل می‌دهند. تراموا‌های لاستیکی به دلیل هزینه پایین‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر، گزینه‌ای مناسب برای شهر‌هایی با محدودیت‌های زیرساختی محسوب می‌شوند.

به گزارش تسنیم، تراموای چرخ لاستیکی را می‌توان ترکیبی از تراموا (که بر روی ریل آهنی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند) و اتوبوس ترولی توصیف کرد که در حال حاضر در برخی کشورها از جمله ایتالیا، مالزی، اندونزی و چین استفاده میشود.

در صورت موفقیت آمیز بودن تست و سازگاری آن با شرایط تهران و دریافت مجوزهای قانونی، 22 رام از آن برای سال آینده سفارش داده خواهد شد.

انتهای پیام/