ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
مهدی بختیاریزاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهاندازی بازارهای جدید میوه و تره بار در پایتخت اظهار داشت: ۱۰ بازار میوه و تره بار جدید همزمان با دهه مبارک فجر و در راستای رویداد امید و افتخار شنبه، ۲۰ بهمن ماه در تهران افتتاح میشود.
وی با اشاره به اینکه همه مراکز جدید الاحداث هستند و توسط شهرداری تهران، زمین تهیه و ساخت آن صورت گرفته است، گفت: این آمار به غیر از آمار نوسازی مراکز میوه و تره بار است که از ابتدای سال مورد توجه ویژه قرار داشت.
۱۵۰ بازار، نوسازی، تعمیر و بهسازی شد
بختیاری زاده اعلام کرد: در سه سال اخیر مجموعاً ۱۵۰ بازار، نوسازی، تعمیر و بهسازی شده است تا کیفیت خدمات به مردم را در این مجموعهها گسترش دهیم و در کنار توسعه کمی بازارهای محلی میوه و ترهبار بازسازی، بهسازی و نوسازی بازارهای قدیمی نیز در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارد.
مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه این مراکز در بخشهای مختلف پایتخت قرار دارد، گفت: در تهران ۲۹۱ مرکز میوه و تره داشتیم که با این ۱۰ مرکز جدید به ۳۰۱ مورد رسیده است البته هنوز ۱۰۰ محله از تهران فاقد بازار و مرکز میوه و تربار است که جانمایی آنها در نظر گرفته شده و انشاالله با همکاری شهرداران مناطق افتتاحیههای جدید دیگری هم خواهیم داشت و در تلاش هستیم تا دسترسی شهروندان به بازارهای محلی امکانپذیر باشد.
وی با بیان اینکه با افتتاح ۱۰ بازار میوه و ترهبار جدید حدود ۱۲ هزار متر مربع به سطح خدماتدهی سازمان مدیریت میادین افزوده میشود، بیان داشت: با افتتاح ۱۰ بازار در هفته آینده، ۲۰ بازار امسال افتتاح و به بهرهبرداری رسیده است.
افتتاح ۵۰ بازار میوه و ترهبار در ۳ سال
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران ادامه داد: این در حالی است که در سه سال اخیر حدود ۵۰ بازار میوه و ترهبار در سطح شهر افتتاح و به بهرهبرداری رسیده است.
وی با بیان اینکه از سال ۵۸ همزمان با تشکیل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار تا ۱۴۰۰ حدود ۲۶۱ بازار و میدان میوه و ترهبار در مناطق ۲۲ گانه و محلههای پایتخت ساخته شده است، یادآور شد: به طور میانگین سالانه ۶ و ماهانه نیم بازار در ۴۳ سال در شهر تهران ساخته و به بهرهبرداری رسیده است اما در سه سال اخیر سالانه ۱۶.۶ بازار و ماهانه ۱.۳ بازار میوه و ترهبار در شهر تهران به بهرهبرداری رسیده است.
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۰ بازار جدید
وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تلاش بر این بوده تا توسعه بازارهای محلی در جنوب شهر رونق بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: از ۱۰ بازاری که قرار است در دهه فجر با حضور شهردار تهران افتتاح و به بهرهبردار برسد، ۵ بازار در جنوب شهر و ۵ بازار نیز در شمال شهر ساخته شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران، برای ساخت این ۱۰ بازار حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
۶۵۰۰ کارگر و ۲۱۰۰ بهرهبردار در بازارها و میادین میوه و ترهبار فعالاند
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ کارگر و ۲۱۰۰ بهرهبردار در بازارها و میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران فعالیت میکنند، افزود: در مجموع با توسعه بازارهای محلی میوه و ترهبار در سطح شهر تهران حدود ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در تهران ایجاد شده است.
امسال ۱۲.۵ همت با کنترل قیمت محصولات در جیب شهروندان تهرانی ذخیره شد
مهدی بختیاریزاده در ادامه افزود: همچنین از ابتدا تا آذرماه امسال ۱۲.۵ همت با کنترل قیمت محصولات در جیب شهروندان تهرانی ذخیره شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: هر آنچه که میتوانست سطح خدماتدهی به شهروندان را در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران افزایش دهد انجام دادیم مثلاً افزودن ۷۰۰ عدد چرخ دستی و تعمیر ۲۰۰ چرخ دستی در سطح میادین و بازارهای میوه و ترهبار صورت گرفت و اقدام به خرید ۱۲۰۰ چرخ دستی جدید کردیم و تغییر ۶۵۰۰ دست لباس کارگران فعال در بازارها و میادین نیز از جمله اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۳ بوده است.
روزانه یک میلیون تراکنش در مجموع میادین و بازارهای میوه و تره
بختیاریزاده با اشاره به اینکه بیشترین استقبال از مراکز میوه و تره بار در مناطق جنوبی تهران است، خاطرنشان کرد: روزانه یک میلیون تراکنش در مجموع میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران انجام میگیرد.
ارائه غرف از طریق مزایده صورت میگیرد
وی گفت: همه کارگرانی که در مراکز میوه مشغول فعالیت هستند ایرانیاند و ارائه غرف از طریق مزایده به غرفهداران انجام میشود.
بختیاری زاده همچنین اعلام کرد: همچنین از ۱۰ مرکز، ۶ مرکز جدید میوه و تره بار که شنبه قرار است افتتاح شود از دو هفته پیش به چرخه خدمت رسانی افزوده شده و خدمات دهی به شهروندان معطل افتتاح و بهره برداری رسمی نشده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بیان داشت: طبق گزارش بانک مرکزی محصولات ارائه شده در مراکز میوه و ترهبار ۴۵ تا ۵۰ درصد ارزانتر از سایر بازارهای تهران است.
وی به اجرای کمپین «تهران دوست داشتی» اشاره کرد و گفت: راه اندازی بازارهای جدید گام مهمی برای خدمت رسانی بیشتر به شهروندان و دوست داشتنیتر شدن تهران است و امیدواریم گامهای بیشتری در این راستا داشته باشیم.