ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست با رسانهها با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توجه ما، شایستگی دیجیتال و فناوری گفت: امروزه در عصر هوش مصنوعی، تفکر درباره آموزشهایی که جدا از این تحولات باشد، قابل قبول نیست.
وی افزود: بر این باور هستیم که کودکان باید به جای اینکه صرفاً مصرفکنندگان فناوری باشند، تولیدکنندگان خلاق شوند؛ مشروط بر اینکه تفکر محاسباتی را از کودکی بیاموزند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدف ما افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان است تا بتوانند با فناوریها مواجهه داشته باشند و کاربرد آنها را در زندگی روزمره مشاهده کنند.
پیک نوروزی نداریم
وی درباره تکلیف عید نوروز دانش آموزان گفت: تکلیف عید نوروز 1404 طبق روال سالهای گذشته تحت عنوان "عید هنر و داستان" خواهد بود.
حکیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ارتقای مهارتهای سواد پایه دانشآموزان است چراکه تمرکز این برنامه بر خواندن و نوشتن قرار دارد. دانشآموزان خصوصاً در دوره ابتدایی که زمان تقویت این مهارتهاست، میتوانند از طریق فعالیتهای متنوع مانند داستانخوانی، داستانگویی و داستاننویسی خلاقیت خود را افزایش دهند.
وی افزود: در بخش هنر نیز فعالیتهایی مانند فیلمسازی، عکاسی، نقاشی، سفرنامهنویسی و گزارشنویسی پیشبینی شده است. والدین دانشآموزان بهویژه علاقمندان به کتابخوانی نیز در دوره گذشته استقبال خوبی از این برنامه داشتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این برنامه همچنین ارزشهای تربیتی دیگری دارد؛ چراکه دانشآموزان میتوانند با قصههایی که ظرفیت تربیتی دارند (خصوصاً قصههای قرآنی) آشنا شوند. همچنین با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، میتواند یکی از محورهای اصلی باشد تا خلاقیتهای خود را بروز دهند.
وی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که مدارس سراسر کشور هیچ گونه پیک یا درسنامهای تحت هیچ عنوانی برای دانشآموزان ارسال نخواهند کرد و هیچ وجهی از آنان دریافت نخواهد شد. همچنین امکان اشتراک فایل کتابها برای دانشآموزانی که دسترسی ندارند فراهم خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اعلام تعطیلی مدارس اظهار کرد: اعلام تعطیلی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست و معمولاً استانداریها این موضوع را اعلام میکنند. بنابراین، اینگونه نیست که زودتر به ما اطلاع دهند.
حکیم زاده افزود: ما در وزارت آموزش و پرورش، بهویژه در معاونت آموزش ابتدایی، نگرانیهای جدی خود را نسبت به تعطیلی آموزش حضوری ابراز کردهایم و همچنان نیز ابراز میکنیم. زیرا باور داریم و تجربیات گذشته نیز نشان داده است که فضای مجازی به عنوان یک مکمل برای یادگیری بسیار مفید است، اما به عنوان بستر اصلی برای دوره ابتدایی واقعاً کاربرد ندارد.
وی ادامه داد: کار معلمان ما در فضای مجازی دو برابر میشود؛ یعنی معلمان باید مطالب را دوباره در کلاسهای حضوری تکرار کنند زیرا یادگیری کامل اتفاق نمیافتد. بنابراین امیدواریم که حداقل در دوره ابتدایی با چنین وضعیتی مواجه نشویم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاسهای جبرانی تعطیلی مدارس گفت: در خصوص برنامههای جبرانی، هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که آیا برنامه دقیق جبرانی به صورت مجزا خواهیم داشت یا خیر اما آنچه مهم است این است که باید اطمینان حاصل کنیم دانشآموزان در مدرسه یاد گرفتهاند و برای ما یادگیری دانشآموزان باید ملاک باشد نه صرف برگزاری کلاس آموزشی.
وی درباره انجام تکالیف دانش آموزان توسط والدین توضیح داد: تکالیف جز برنامههای توانمندسازی خانوادههاست که یکی از اهداف ما این است که خانوادهها آگاهی پیدا کنند چگونه مشارکتی مؤثر داشته باشند. مثلاً مادری برای فرزندش کتاب قصه بخواند یا پدری همراه فرزندش برخی کلمات را از روزنامه پیدا کند؛ این نوع مشارکت خوب است. اما اینکه کاردستی فرزندشان را خودشان درست کنند طبیعتاً مشارکتی نیست که به سود دانشآموز باشد. امیدواریم با همکاری انجمن اولیا و مربیان بتوانیم یکی از اهداف آموزش خانوادهها را محقق کنیم.