تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3914727
شناسه : 3914727
تاریخ :
بزرگ‌ ترین شکست‌ های سال ۲۰۲۴ اقتصاد ایران: نمی‌توان ادعا کرد که ۲۰۲۴ برای تمام خودروسازان سال موفقی بوده است. حتی در برخی سگمنت‌ها به طور کلی توسط هیچ برندی شاهد دستاورد چشمگیری نبودیم؛ بنابراین می‌توان از آنها به عنوان بازندگان ۱۲ماه گذشته یاد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بررسی این موارد می‌تواند به اعمال اصلاح در استراتژی‌های جاری کمک کند.

«فولکس‌ واگن ID.4»

با وجود افزایش فروش کراس‌اوورهای الکتریکی، فولکس‌واگن ID.4 در لیست بازنده‌ها قرار گرفته است زیرا صدور فراخوان به خاطر خرابی دستگیره درهای عقب که می‌توانست باعث باز شدن ناخواسته درها شود، موجب توقف فروش این خودرو شد و درنتیجه در سه‌ماهه چهارم سال گذشته تنها ۶۴۶ دستگاه از ID.4 در آمریکا به فروش رسید. به همین دلیل، فروش این خودرو در سال ۲۰۲۴ با کاهشی ۵۵ درصدی به ۱۷,۰۲۱ دستگاه رسیده است.

«استلانتیس»

در سال ۲۰۲۴ در آمریکا فروش تمام برندهای استلانتیس به‌جز فیات که ۱,۵۲۸ دستگاه فروخت، کاهش پیدا کرده است. به دلیل کنار رفتن مدل‌های رنگید و چروکی و کاهش فروش گرند چروکی و گلادیاتور، فروش جیپ ۹درصد کمتر شده و خروج سدان۳۰۰ از خط تولید نیز فروش کرایسلر را ۷درصد کاهش داده است. فروش آلفارومئو هم ۱۹درصد کمتر شده زیرا توناله نتوانست افت تقاضا برای مدل‌های جولیا و استلویو را جبران کند.

فروش رم نیز ۱۹درصد کمتر شده ولی دوج با کاهش فروش ۲۹درصدی بدترین شرایط را داشته است زیرا چارجر و چلنجر کنار رفته‌اند. به‌طورکلی، فروش استلانتیس در آمریکا در سال ۲۰۲۴ با ۱۵ درصد کاهش به ۱.۳ میلیون دستگاه رسیده است.

«آئودی»

آئودی برخلاف فولکس‌واگن، در سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا شرایط خوبی را تجربه نکرد. فروش این شرکت با کاهشی ۱۴ درصدی از ۲۲۸,۵۵۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۹۶,۵۷۶ دستگاه رسیده است.

در بازار آمریکا اکثر خودروهای آئودی با کاهش فروش مواجه بوده‌اند و تنها یک مدل رشد فروش قابل‌توجهی داشته، این خودرو Q3 است که با فروش ۲۲,۱۸۹ دستگاه، ۴۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. غیر از مدل‌های A5، A6 و Q4 E-Tron که افزایش فروش جزئی ۲ تا ۴ درصدی داشته‌اند، فروش تمام محصولات دیگر آئودی در سال ۲۰۲۴ کمتر شده است.

خودروهای الکتریکی «مرسدس‌بنز»

هرچند فروش مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۴ در آمریکا با ۹درصد افزایش به ۳۲۴,۵۲۸ دستگاه رسیده است اما خودروهای الکتریکی این برند به یک شکست تمام‌عیار تبدیل شده‌اند. طی سال گذشته، فروش EQB در آمریکا ۳۶درصد و فروش EQE حدود ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است. ناامیدکننده‌ترین عملکرد را نیز EQS داشته که فروش آن با کاهشی ۵۲ درصدی به تنها ۶,۹۶۳ دستگاه رسیده است.

سدان‌های «کادیلاک»

هرچند مدل‌های CT5-V بلک‌وینگ و CT4-V بلک‌وینگ سدان‌های اسپرت بسیار جذابی هستند ولی این خودروها بخش بسیار کوچکی از فروش کادیلاک را تشکیل می‌دهند. هرچند CT5 سال گذشته فیس‌لیفت شد ولی این به‌روزرسانی نتوانست جلوی کاهش ۲۰ درصدی فروش به ۱۴,۸۶۱ دستگاه را بگیرد. فروش CT4 نیز که فیس‌لیفتی را تجربه نکرده، با ۳۲ درصد کاهش به تنها ۶,۲۰۸ دستگاه رسیده است.

شاسی‌بلندهای بنزینی «شورولت»

با وجود استقبال بازار از بلیزر EV و اکوئناکس EV، شاسی‌بلندهای بنزینی شورولت چندان موفق عمل نکرده‌اند زیرا غیر از ترکس، فروش تمام شاسی‌بلندهای بنزینی این شرکت در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرده است. بلیزر ۲۰درصد، سابربن ۱ درصد، تاهو ۵درصد و تریل‌بلیزر ۶درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. حتی عرضه نسل جدید تراورس هم نتوانست جلو کاهش فروش ۱۴ درصدی آن را بگیرد. فروش اکوئناکس نیز ۲درصد کمتر شده است ولی عرضه نسل جدید این دو مدل به بازار طی سال جاری می‌تواند شرایط را بهتر کند.

«ب‌ام‌و XM»

XM را باید بزرگ‌ترین شکست کارنامه ب‌ام‌و طی سال‌های اخیر دانست. فروش این خودرو در سال ۲۰۲۴ به‌عنوان اولین سال حضور کامل در بازار آمریکا با ۱۴.۷ درصد کاهش به تنها ۱,۹۷۴ دستگاه رسیده است تا به کم‌فروش‌ترین محصول ب‌ام‌و تبدیل شود. در حالی XM طی ۱۲ماه کمتر از 2هزار دستگاه فروخته است که این شاسی‌بلند گران‌ طی ۹ماه حضور خود در بازار در سال گذشته ۲,۳۱۵ دستگاه فروخته بود.