ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
خبرگزاری تسنیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: جشنواره فیلم فجر به روز چهارم رسید: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به روز چهارم خود رسید و در این روز فیلمهای متنوعی برای تماشاگران به نمایش درآمد. در سانسهای ویژه برج میلاد، تماشاگران شاهد 4 فیلم از جمله لولی ساخته رضا فرهمند، انیمیشن ژولیت و شاه به کارگردانی اشکان رهگذر، شمال از جنوب غربی به کارگردانی حمید زرگرنژاد و چشم بادومی اثر ابراهیم امینی بودند. علاوه بر این، فیلم سینمایی لاکپشت با هنرمندی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر نیز مورد توجه قرار گرفت.
لولی: ورود مستندساز برجسته به سینمای داستانی
لولی، اولین فیلم روز چهارم جشنواره بود که در برج میلاد به نمایش درآمد. رضا فرهمند، مستندساز نامآشنا که پیشتر با مستند زنانی با گوشوارههای باروتی شناخته شده بود، اینبار در مقام کارگردان یک درام اجتماعی را به سینما آورد. فرهمند در نشست خبری فیلم خود بیان کرد که لولی حاصل سالها تجربه مستندسازی اوست و هدفش این بوده که به حقیقت وفادار بماند. این شاید دلیل انتخاب بازیگران کمنام و نشان باشد؛ او معتقد است که تماشاگران باید بیشتر به محتوای فیلم و پیام آن توجه کنند، نه به شهرت بازیگران.
نظرات بازیگران درباره لولی
ژیلا آل رشاد، بازیگر نقش اصلی فیلم ذر گفتوگویی با برنامه پلاتو تأکید کرد: «وقتی فیلمنامه را خواندم، ایده اصلی خیلی مرا جذب کرد. داستان درباره فردی است که میخواهد سخنران باشد اما دچار لکنت زبان است. نقش زن در این فیلم بسیار حائز اهمیت بود. برای من، صفورا شخصیتی است که جایگاه زن را در ابعاد مختلف به نمایش میگذارد؛ چه به عنوان مادر، چه به عنوان زن و چه به عنوان آموزگار که به گفته من، مادر، بزرگترین آموزگار تاریخ بوده است.
رضا فرهمند: ریسک بزرگ در انتخاب بازیگران
رضا فرهمند، کارگردان فیلم، در این نشست درباره انتخاب بازیگران و چالشهای خود گفت: «من دوست ندارم تمام مسئولیت خود را به عنوان کارگردان به معنای بازیگردان، به بازیگرانی بسپارم که تجربه خاصی ندارند. من ریسک کردم و بازیگرانی را انتخاب کردم که ممکن است حتی تجربه مواجهه با دوربین نداشته باشند. این ریسک با دقت انجام شد و نتیجه آن این بود که بیشتر برداشتهای ما در حدود 3 تا 4 برداشت به نتیجه رسید. دلیل این انتخاب این بود که از ابتدا میدانستم که با چه شخصیتهایی در حال همکاری هستم و فیلمنامه دقیقا برای آنها نوشته شده بود.»
«ژولیت و شاه» به برج میلاد رسید
دومین پویانمایی جشنواره چهل و سوم در روز چهارم به برج میلاد رسید؛ انیمیشن دو بعدی ژولیت و شاه ساخته اشکان رهگذر که در دوران عهد ناصری تصویرگری شده است. این انیمیشن، که به دلیل ویژگیهای خاص خود مورد توجه ویژه قرار گرفت، بیشتر در کانون توجه خبرنگاران قرار داشت. سوال اصلی اغلب خبرنگاران این بود که آیا محتوای این انیمیشن برای کودکان مناسب است یا خیر.
پاسخ کارگردان به انتقادات
اشکان رهگذر، کارگردان ژولیت و شاه، در پاسخ به سوالات درباره محتوای انیمیشن و به ویژه موضوع مشروبات الکلی که در فیلم به تصویر کشیده شده، توضیح داد: «دوستمان اشاره کردند که فیلم به ترویج مصرف مشروبات الکلی پرداخته است، من در پاسخ گفتم اگر قصد تبلیغ این موضوع را داشتم، بله، حق با شما بود. اما من در واقع به شخصیت بیبند و باری که مشروبات الکلی مصرف میکند، نقد دارم. هدف من این است که نگاه تکسویه به موضوعات نداشته باشیم و به طور عمیقتری به آنها پرداخته شود. شاید این کار حتی در خانوادهها سوالاتی را ایجاد کند که چرا این شخصیت اینگونه رفتار میکند، در حالی که شخصیتهای مثبت ما هیچگاه چنین رفتاری ندارند.»
نظر بهرام عظیمی، انیمیشنساز شناختهشده
بهرام عظیمی، انیمیشنساز مطرح، که خود در عرصه انیمیشن سابقه طولانی دارد، درباره ژولیت و شاه گفت: «این انیمیشن درجه یک و بسیار متناسب است. البته در سالن صدای آن به درستی شنیده نمیشد که باعث میشد برخی جزئیات از دست برود، ولی در مجموع، یک انیمیشن بینظیر و فوقالعاده است.»
جنجال در نشست خبری فیلم «شمال از جنوب غربی»: کشمکشها سایه انداخت بر پاسخهای خبرنگاران
نشست خبری فیلم شمال از جنوب غربی در جشنواره فیلم فجر با جنجالهای غیرمنتظرهای روبرو شد که توجهات را از مسائل اصلی فیلم دور کرد. این نشست زمانی به شدت تحت تأثیر بگو مگوی میان حمید زرگرنژاد، کارگردان، و امیررضا دلاوری، بازیگر فیلم، قرار گرفت. دلاوری که از حذف نقش خود در فیلم انتقاد کرده بود، در مقابل زرگرنژاد که دلیل این اتفاق را به بستن قرارداد جدید از سوی خود دلاوری نسبت داد، قرار گرفت. این کشمکشها باعث شد که سوالات جدی خبرنگاران درباره محتوای فیلم بیپاسخ بماند. همچنین به نظر میرسید که زمان تولید و فیلمبرداری فیلم به طور قابل توجهی طولانیتر از آنچه پیشبینی شده بود، شده است.
نقد امیررضا دلاوری و توضیح کارگردان
امیررضا دلاوری با ابراز نارضایتی از حذف نقش خود در فیلم، از روند تولید و تغییرات ناگهانی پروژه انتقاد کرد. در پاسخ، حمید زرگرنژاد توضیح داد که دلیل این حذف، تصمیم خود دلاوری برای بستن قرارداد جدید با پروژههای دیگر بوده است. هرچند این توضیحات نتوانست تمامی ابهامات موجود را رفع کند و حواشی زیادی را برای تیم تولید ایجاد کرد.
مهدی مددکار: شمال از جنوب غربی یک اثر شاخص سینمای ایران
مهدی مددکار، تهیهکننده فیلم، در نشست خبری به ویژگیهای برجسته فیلم اشاره کرد و به برنامه پلاتو گفت: «این فیلم دارای چند شاخصه مهم است که میتواند نقطهعطفی در سینمای ایران باشد. از جمله بازیگران توانمند، کارگردانی قوی و لوکیشنهای دیدنی شمال ایران که در حدود 245 لوکیشن و در 23 شهر مختلف در چهار استان فیلمبرداری شده است. این تنوع لوکیشنی و ساختار حادثهای و اکشن فیلم، میتواند به سینمای ایران کمک کند تا در سطح جهانی بیشتر شناخته شود.»
حمید زرگرنژاد: تمرکز بر مردم و همبستگی اجتماعی
حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم، نیز در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت تاریخی فیلم، گفت: «در این فیلم به وضوح نشان داده شده که مردم در برهههای تاریخی سخت، همواره پیشگام حل مسائل بودهاند. در این فیلم میبینیم که مردمی بیشیله و پیله، جان خود را کف دست گرفتهاند تا این مملکت سرپا بماند. آنها با جانفشانیهای خود باعث شدند که امروز بتوانیم جشنوارهها را برگزار کنیم و در صلح و امنیت زندگی کنیم.»
هومن حاجیعبداللهی: فیلمی قوی از همه لحاظ
هومن حاجیعبداللهی، بازیگر فیلم، نیز از کیفیت بالای اثر گفت و در پاسخ به سؤال برنامه پلاتو تأکید کرد: «این فیلم از نظر عوامل اجرایی، محتوا، ساختار و کارگردانی بسیار قوی است. بهویژه موسیقی و تدوین فیلم که به جذابیت آن افزوده و پلانهای اکشن متعددی در آن دیده میشود. این ریتم و سرعت روایت، به فیلم کمک کرده تا ضربآهنگ خود را حفظ کند و داستان را به پیش ببرد.»
چشم بادومی نگاه تازهای به هویت نسل Z
ابراهیم امینی، که تا سال گذشته به عنوان فیلمنامهنویس در جشنواره فیلم 5 حضور داشت، امسال به عنوان کارگردان نخستین فیلم خود، چشم بادومی را به نمایش گذاشت. این فیلم برشی از زندگی یک نوجوان نسل Z است که با اختلال شخصیتی دست و پنجه نرم میکند. در سانس ویژه امشب جشنواره، فیلم لاکپشت نیز به نمایش درآمد و خبرهایی از اکران دو فیلم جنجالی قاتل و وحشی و رکسانا به گوش رسید.
هویت: دغدغه اصلی امینی در چشم بادومی
ابراهیم امینی درباره موضوع اصلی چشم بادومی به برنامه پلاتو گفت: «دغدغه اصلی من در این فیلم هویت است. هدفم این بود که این فیلم گفتگویی را درباره هویت آغاز کند، فارغ از اینکه چه نگاهی داریم، چه مسیری را دنبال میکنیم یا حتی نتیجهای که از این بحث میگیریم. مهم این است که ما درباره هویت خود صحبت کنیم و این میتواند به ما کمک کند تا راهگشای بسیاری از مسائل باشیم.»
ستایش دهقان: بازی با مهدی هاشمی تجربهای فوقالعاده بود
ستایش دهقان، بازیگر نقش اصلی چشم بادومی، در پاسخ به سوالی درباره همکاری با مهدی هاشمی گفت: «بازی با آقای هاشمی فوقالعاده بود. ایشان فردی بسیار همراه و خوشاخلاق بودند و تجربه همکاری با او بسیار لذتبخش بود.»
احسان ناظمبکایی: چشم بادومی بهترین فیلم جشنواره تا امروز
احسان ناظمبکایی، منتقد سینما، در ارزیابی خود از چشم بادومی این فیلم را بهترین اثر جشنواره تا آن لحظه دانست. وی اظهار داشت: «سینمای ما بالاخره به موضوع کی پاپ واکنش نشان داده است؛ جریانی که از 15 سال پیش با پخش سریال «یانگوم» در صدا و سیما آغاز شد و با حمایتهای صنعت و سیاست کره، جوانان ما را به خود جذب کرد. به نظرم این فیلم از این منظر اتفاق خوبی است و در اکران موفق خواهد بود، بهویژه برای نسلی که درگیر این موضوع هستند. در جشنواره هم دیدهام که افراد زیادی به همدیگر توصیه میکنند که نوجوانان خود را برای تماشای چشم بادومی ببرند. نکته مهم این است که در این فیلم هیچ قضاوتی درباره شخصیتها وجود ندارد. این فیلم به جای قضاوت، مسئله را مطرح میکند و حتی راهحلهایی نیز ارائه میدهد، بدون اینکه به سمت شعارزدگی برود.»
برج میلاد میزبان رئیس پلیس راهور پایتخت و انتقاداتی در جشنواره فیلم فجر
در چهارمین روز از جشنواره فیلم 5، برج میلاد میزبان مهمان ویژهای بود. سردار سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور پایتخت، در گفتوگو با برنامه پلاتو بر لزوم توجه به نکات ایمنی رانندگی در فیلمها تأکید کرد و اظهار داشت: «فکر نمیکنم فیلم یا سریالی ساخته شود که در آن موتورسیکلت یا خودرو نباشد. ما میخواهیم که رانندگان کمربند ایمنی ببندند، موتورسواران کلاه ایمنی بزنند، پیادهرو را رعایت کنند و پشت چراغ قرمز توقف کنند. این مسائل باید آموزش داده شود و دیگر نباید بهانهای برای بیتوجهی به این اصول وجود داشته باشد. حتی در فیلمها و سریالهای خارجی هم چنین نکاتی نمایش داده میشود و ما هم خواستار آن هستیم.»
هدیه کلاه ایمنی به خبرنگاران موتورسوار
در اقدامی جالب، جشنواره امسال به خبرنگاران موتورسوار کلاه ایمنی اهدا کرد تا علاوه بر ترویج ایمنی، از خبرنگاران بهعنوان عاملان اطلاعرسانی جشنواره نیز قدردانی کند.
انتقاد از عدم پاسخگویی برخی هنرمندان به سؤالات خبرنگاران
از سوی دیگر، یکی از حواشی جشنواره امسال عدم پاسخگویی برخی از هنرمندان به سوالات خبرنگاران بود. بازیگران و عوامل برخی فیلمها به برج میلاد میآیند و عکسهای یادگاری با هواداران میگیرند، اما هنگام نشستهای خبری حاضر نمیشوند یا از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران خودداری میکنند. نمونه بارز این مسأله، حامد بهداد بود که در کنار عوامل انیمیشن ژولیت و شاه عکس گرفت، اما هنگام برگزاری نشست خبری خبری از او نبود.
در این میان، ضروری است که یادآوری کنیم برج میلاد به عنوان «کاخ رسانه» جشنواره فیلم 5 به شمار میآید و همه هنرمندان و عوامل شرکتکننده در جشنواره موظف به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران هستند تا رسانهها بتوانند بهدرستی و بهموقع اخبار مربوط به جشنواره را منتشر کنند.
انتهای پیام/