تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3912583
شناسه : 3912583
تاریخ :
فرصت‌ طلبان بازار سال ۲۰۲۴! اقتصاد ایران: سال ۲۰۲۴ به پایان رسید پس می‌توانیم با مرور آمارهای فروش، ببینیم کدام خودروسازان این سال را با موفقیت پشت سر گذاشته و کدام‌یک با مشکل مواجه بوده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برای اینکار ابتدا به خودروساز برنده و سگمنت‌های موفق می‌پردازیم که شاید ارتباط چندانی هم با هم نداشته باشند، اما شرایط کلی بازار را روشن خواهند کرد و چشم‌انداز متفاوتی برای اتفاقات سال ۲۰۲۵ ارائه می‌کنند.

جنرال‌ موتورز

فروش جنرال‌موتورز در سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا با افزایش ۴درصدی به ۲.۷ میلیون دستگاه رسید. این بهترین آمار فروش جنرال‌موتورز از سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود و هر چهار برند شورولت، کادیلاک، بیوک و جی‌ام‌سی سال گذشته را با رشد فروش پشت سر گذاشته‌اند.

بدین ترتیب، جنرال‌موتورز موفق شد همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار آمریکا را حفظ کند. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت نیز در سال ۲۰۲۴ جهش فوق‌العاده ۱۲۵درصدی داشته است.

کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت

درحالی‌که هاچ‌بک‌ها و سدان‌های کوچک در بازار آمریکا بسیار کمتر شده‌اند، افزایش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت نشان می‌دهد هنوز تقاضای زیادی برای خودروهای ارزان‌ وجود دارد.

در سال ۲۰۲۴ شورولت ترکس پیشتاز این بازار بوده و فروشی ۲۰۰ هزار دستگاهی را تجربه کرده است که افزایش چشمگیر ۸۴درصدی را نشان می‌دهد و به سومین خودرو پرفروش شورولت پس از سیلورادو و اکوئناکس تبدیل شده است.

همتای لوکس‌تر ترکس یعنی بیوک انویستا هم با فروش ۵۱,۳۱۶ دستگاهی، پس از انکور GX به دومین محصول پرفروش بیوک تبدیل شده است.

فروش تویوتا کرولا کراس با ۳۱درصد افزایش به ۹۳,۰۲۱ دستگاه و فروش هوندا HR-V با رشد ۲۴درصدی به ۱۵۱,۴۶۸ دستگاه رسیده است. نیسان کیکس، سوبارو کراس‌ترک، هیوندای کُنا و فولکس‌واگن تائوس نیز همگی افزایش فروش را تجربه کرده‌اند.

پیکاپ‌ های میان‌ سایز

هرچند پیکاپ‌های فول‌سایز همچنان پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا هستند ولی پیکاپ‌های میان‌سایز هم در سال ۲۰۲۴ پیشرفت کرده‌اند. فروش شورولت کلرادو در این سال با ۳۸درصد افزایش به نزدیک ۱۰۰هزار دستگاه رسیده و برادر لوکس آن یعنی جی‌ام‌سی کانیون هم ۳۸,۲۱۵ دستگاه فروخته که نشان از افزایشی ۷۰درصدی دارد.

فروش نیسان فرانتیر با افزایش ۱۷ درصدی به ۶۸,۱۵۵ دستگاه رسیده و فورد رنجر هم ۴۶,۲۰۵ دستگاه فروخته که ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. البته در این بین دو استثنا وجود دارد.

هرچند تویوتا تاکوما همچنان پیشتاز این بخش است ولی فروش آن با کاهشی ۱۸درصدی به ۱۹۲,۸۱۳ دستگاه رسیده و جیپ گلادیاتور هم با افت ۲۴درصدی تنها ۴۲هزار دستگاه فروخته است.

خودروهای سواری فولکس‌ واگن

فروش فولکس‌واگن در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۴ افزایش ۱۵درصدی داشته است. مطمئنا رشد فروش ۸درصدی شاسی‌بلندهای فولکس‌واگن به این موضوع کمک کرده است ولی دلیل اصلی جهش فروش این شرکت آلمانی، خودروهای سواری بوده‌اند.

فروش جتا با افزایش چشمگیر ۵۲درصدی به ۷۱,۸۲۹ دستگاه رسیده درحالی‌که گلف GTI با فروش بیش‌از ۱۱ هزار دستگاه و گلف R با ۴,۱۹۶ دستگاه، به ترتیب ۴۹ و ۳۰درصد افزایش را تجربه کرده است.

لینکلن

لینکلن سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است. فروش این برند لوکس افزایش ۲۸درصدی را تجربه کرده که دلیل اصلی آن دو مدل به‌روز شده بوده‌اند.

نسل دوم ناتیلوس با ظاهر شیک و نمایشگر سراسری داخلی، ۳۶,۵۴۴ دستگاه فروخته که ۵۰درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فروش اویاتور نیز که در سال ۲۰۲۴ فیس‌لیفت شد، با ۶۲درصد افزایش به ۲۵,۲۳۵ دستگاه رسیده است. کراس‌اوور کوچک کرسیر هم بیشتر از سال قبل فروخته و در سبد محصولات لینکلن، فقط نویگیتور با کاهش فروش مواجه شده است.

کراس‌ اوورهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی زیادی در سال ۲۰۲۴ به بازار آمدند ولی تعداد کمی از آن‌ها توانستند از همان ابتدا فروش بالایی را تجربه کنند.

فروش شورولت بلیزر EV در اولین سال حضور کامل در بازار از ۲۳ هزار دستگاه فراتر رفت و مدل ارزان‌تر اکوئناکس EV ارزان‌تر از بهار ۲۰۲۴ به بازار آمد تا پایان سال موفق به فروش ۲۸,۸۷۴ دستگاه شده است. بااین‌حال، هردو کراس‌اوور الکتریکی در پس برادرخوانده ژاپنی خود یعنی هوندا پرولوگ قرار گرفته‌اند که روی پلت‌فرم اولتیوم جنرال‌موتورز ساخته شده و ۳۳هزار دستگاه فروخته است.

علاوه‌بر این، فروش هیوندای آیونیک ۵ با ۳۱درصد افزایش به ۴۴,۴۰۰ دستگاه و فروش موستانگ Mach-E با رشد ۲۷درصدی به نزدیک ۵۲هزار دستگاه رسیده درحالی‌که دوقلوهای تویوتا bZ۴X و سوبارو سولترا هم با افزایش فروش قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. حتی فروش کادیلاک لیریک لوکس هم با ۹ هزار دستگاه افزایش به ۲۸‌هزار دستگاه رسیده است.