تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3911833
شناسه : 3911833
تاریخ :
 بهترین عمل برای جهاد تبیین بازخوانی تاریخی مبارزه حق و باطل است اقتصاد ایران: مشهد - رئیس پژوهشکده‌ بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه حق و جبهه باطل تا امروز و آینده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن شفیعیان در نشست خبری دوره بصیرت افزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» به بررسی جایگاه و ضرورت طرح مباحث تبیینی در بستر تاریخ و سیر مباحث دوره‌ی پیش رو پرداخت و با اشاره به رشد رسانه‌ها و افزایش پرسش‌ها و شبهات، بر لزوم پاسخ‌های عقلانی و اقناعی تأکید و اظهار کرد: بستر تاریخ و عبرت‌های آن زمینه‌ای دلچسب و سازنده برای پاسخگویی به پرسش‌ها است، پس بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه حق و جبهه باطل تا امروز و آینده است.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) با اشاره به فعالیت‌های کانون مهدویت صبح عدالت گفت: این کانون یکی از کانون‌های فعال در حوزه مهدویت است که در راستای ادامه‌ی فعالیت‌های مستمر آموزشی عمومی و تخصصی خود در حوزه مهدویت، تصمیم به برگزاری دوره‌ای معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» دارد.

وی در توضیح نام این دوره افزود: هبوط، تولدی جدید در عرصه زمین و دنیا بود که برای انسان رقم خورد تا بشر در این بستر دنیا بتواند دارای تمام کمالاتی که برای یک مخلوق مهیا شده بشود. بتواند افضل از ملائک و بالاتر از برترین مخلوقات الهی قرار گیرد و خدای‌گونه بر زمین حکومت کند. «من عَبدَ الله عبّدالله له کلّ شیء» انسان اگر بنده‌ی خدا باشد خدواند همه چیز را فرمانبردار او می‌کند.از طرف دیگر ظهور یعنی آمدن بنده خاص خداوند برای ایجاد حکومت جهانی عدل الهی و حاکمیت بندگان خدا بر تمام هستی؛ «نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» لذا می‌بینیم در روایات مختلف اشاره شده که در عصر مهدوی زمین تمام نعمت‌ها و گنج‌هایش را برملا می‌کند به گونه‌ای که فقر، ناامنی و ظلم از میان می‌رود و زمین بهشت زمینیان می‌شود. عنوان دوره از «هبوط» و تولد زمینی تا «ظهور» و قله‌ی بشری انتخاب شده تا مروری تاریخی بر مسیر طولانی انتقال از هبوط تا کمال باشد.

شفیعیان ادامه داد: در این دوره مساله‌های ذهنی مخاطب از تولد و خلق در دنیا و فایده‌ی تکالیف در زندگی و پایان مسیر بشر در این دنیا به صورت علمی و وحیانی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هم بنیان عقاید اسلامی و هم کاربرد عقاید در زندگی توأمان پوشش داده شود.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) در خصوص ضرورت طرح مباحث تصریح کرد: امروزه با رشد رسانه‌های مختلف پرسش‌های متفاوت و بسیاری در ذهن‌ها شکل گرفته است، که باید عقلانی و اقناعی پاسخ داده شود. از سوی دیگر بستر تاریخ و عبرت‌های آن زمینه‌ای دلچسب‌تر و سازنده‌تر برای پاسخ‌گویی به پرسش‌هاست، پس بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه‌ی حق و جبهه‌ی باطل است تا انسان امروزی اولاً جایگاه مهم خودش را در میان این نبرد دریابد و ثانیاً وظایفی که برعهده دارد را خوب بشناسد و به موقع عمل کند تا آن قله بشریت یعنی حکومت عدل مهدوی را دریابد.

وی با اشاره به جایگاه و ضرورت امّت‌سازی در نظام توحیدی گفت: در مسیر حاکمیت عدالت همیشه انسان‌های منفعت‌طلب و دنیازده‌ای هستند که مانع شوند.آن‌ها همیشه سعی می‌کنند با ترفندهای مختلف جبهه‌ای از ساده‌لوحان و هوس‌بازان را همراه خود کنند تا در سایه آن‌ها بتوانند اهداف خود را محقق کنند، بنابراین در مسیر حق نیز باید اُمّتی یکپارچه تحت رهبری مردی الهی شکل بگیرد تا مقابل این جبهه‌ی باطل بایستد و با جهاد تبیین و جهاد رزمی زمینه‌سازی آن حکومت عدل جهانی را ایجاد کند.

شفیعیان به نقش انحراف امّت یهود تأثیری در گمراهی دیگر امّت‌ها پرداخت و عنوان کرد: در قرآن حداقل ۱۰۰۰ آیه مربوط به تاریخ قوم بنی اسرائیل است که آئین یهود و مسیحیت در آن قوم رشد یافته است. در قرآن می‌فرماید: «اشدّ عداوه علی المومنین الیهود» و در روایات اسلامی هم از قول پیامبر (ص) می‌فرماید آنچه بر بنی اسرائیل گذشته نعل به نعل بر بنی اسماعیل و مسلمانان تکرار می‌شود. پس شناخت انحراف بنی اسرائیل که موجب تحریف کتاب و دین الهی در آئین یهود و مسیحیت و ایجاد لابی‌های فراماسونری و صهیونیسم و این جنایت‌ها و بدبختی‌ها شده بسیار مهم و راه‌گشاست.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: بر اساس آموزه‌های قرآن خواصِّ یهود را چشمِ دنیاطلب و قلب زنگار گرفته از هوس منحرف کرد و عوام بنی‌اسرائیل را فریب خوردن و اعتماد بی‌جا به خواص و در واقع بی‌بصیرتی و تقلید کورکورانه منحرف کرد. آن‌ها