ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری اقتصاد ایران ، سعید جعفری، معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) طی نشست خبری در حاشیه بازدید خبرنگاران از نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی در کرمانشاه، گفت: "تولید سوخت سبز کشور از جمله وظایف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. این سازمان از سالها پیش با هدف بهرهگیری از منابع عمومی در طرحهای زیربنایی، طرح تولید بیواتانول را آغاز کرده است. با توجه به تأکید سیاستهای اقتصادی کشور بر خصوصیسازی، از منابع بخش خصوصی برای تکمیل پروژهها استفاده شد."
او ادامه داد: "در آبانماه سال گذشته، فراخوانی برای جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی برگزار شد که نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از منابع بخش خصوصی جذب گردید. امسال نیز با فراخوان دیگری حدود هزار و ششصد میلیارد تومان جذب سرمایهگذاری صورت گرفت."
جعفری درباره پروسه تکمیل این پروژه توضیح داد: " نصب ماشین آلات این پالایشگاه از خردادماه شروع و بهرهبرداری آزمایشی آن از شهریورماه آغاز شده است. وی اضافه کرد: اکنون، پروژه به مرحله بهرهبرداری صنعتی نزدیک شده است و ظرفیت آن در حال افزایش است و تا به امروز ۵۰ درصد ظرفیت عملیاتی شده و پیشبینی میشود در ماههای آینده به ظرفیت ۱۰۰ درصد برسد."
جعفری در ادامه با بیان این که پروژه مشابه این پالایشگاه در در شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا است گفت : پروژه باشت به پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ درصد رسیده است و انتظار میرود تا اوایل سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد."
وی در خصوص فرایند تولید در این پالایشگاه توضیح داد: فرآیند تولید این پروژه بر پایه ذرت است که یا در داخل کشور تولید میشود یا بهعنوان خوراک دام وارد میشود. این طرح قادر است از انواع غلات نشاستهای، از جمله غلات ضایعاتی، برای تولید الکل استفاده کند. در حال حاضر، سالانه حدود ۷۲۰ هزار تن ذرت برای این پروژهها مصرف میشود.»
جعفری ادامه داد: «ظرفیت تولید سالانه شرکت شامل ۶۶ میلیون لیتر اتانول (بیواتانول) معادل ۲۰۰ هزار لیتر در روز طی ۳۳۰ روز کاری در سال و ۶۶ هزار تن دیجیاس (خوراک دام غنیشده) معادل ۲۰۰ تن در روز است.»
جعفری با اشاره به نقش مهم این پروژه در تأمین سوخت سبز کشور و تولید خوراک دام غنیشده اظهار کرد: «این پروژه بهعنوان یک پروژه صنعتی منحصربهفرد، الکل با خلوص ۹۹.۶ تا ۹۹.۸ درصد تولید میکند که هیچگونه آبی در ترکیب آن وجود ندارد و بهطور طبیعی با بنزین ترکیب شده و بهعنوان مکمل سوخت استفاده میشود.»
جعفری در ادامه اظهارات خود گفت: «هماکنون ۹۰ کشور در جهان، MTBE را از ترکیب بنزین حذف کرده و اتانول را جایگزین آن کردهاند. این همان اتانولی است که در کارخانه سوخت سبز زاگرس تولید میشود. محصول این کارخانه یک اتانول خشک بدون آب است که قابلیت ترکیب با بنزین را دارد و ضمن افزایش عدد اکتان، هیچ آلودگی زیستمحیطی ایجاد نمیکند. راندمان اکتانافزایی این اتانول، ۴۰ درصد بیشتر از MTBE است، چراکه از الکل گیاهی به دست میآید و فاقد هرگونه ترکیب مضر برای انسان و طبیعت است.»
وی افزود: «ظرفیت تولید این کارخانه در حال حاضر روزانه ۲۰۰ هزار لیتر اتانول است که پس از رسیدن به ظرفیت کامل، به تولید ۱۰۰ درصدی خواهد رسید. با این حال، نیاز کشور به اکتانافزایی بنزین بسیار بیشتر از این میزان است. در حال حاضر، روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین معمولی در کشور مصرف میشود و حداقل ۵ درصد اتانول برای ترکیب با این حجم از بنزین مورد نیاز است.»
وی درخصوص سرمایهگذاری خارجی گفت: «حضور سرمایهگذاران خارجی در این حوزه کاملاً امکانپذیر و مورد استقبال است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وظیفه شرکتداری ندارد، بلکه نقش آن تسهیلگری در توسعه صنایع است. در صورت ورود سرمایهگذار خارجی، ما میتوانیم در کمترین سطح ممکن در پروژه مشارکت داشته باشیم و بیشتر بر تسهیل فرآیندهای اخذ مجوز، تخصیص ارز، واردات ماشینآلات و سایر موارد اجرایی تمرکز کنیم.»
جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص ناترازی انرژی و تأثیر آن بر عملکرد پالایشگاه گفت: «مشکلات ناشی از نوسانات انرژی یک مسئله عمومی در کشور است که صنایع مختلف با آن مواجه هستند. ما نیز در این پروژه با چالشهایی روبهرو بودهایم، اما تاکنون این مشکلات تأثیر اساسی بر روند اجرای طرح نداشته است و خوشبختانه توانستهایم با مدیریت بهینه منابع انرژی، پروژه را بدون مشکل جدی پیش ببریم.»
جعفری در این باره توضیح داد: با توجه به ابعاد کارخانه، میزان مصرف برق آن چندان بالا نیست و قابل مدیریت است. برخی از صنایع مصرفی بسیار پایینی دارند، اما چون از یک مسیر مشترک با چند صنعت دیگر انرژی و برق دریافت میکنند، امکان مدیریت یکپارچه آنها دشوار است، اما این شرکت یک مصرفکننده مستقل در شبکه توزیع انرژی محسوب میشود و بههمین دلیل، توانسته تا حد زیادی از آسیبهای جدی این مسئله در امان بماند.
وی افزود: علاوه بر سرمایهگذاری اولیهای که در طرح دیده شده بود، شرکت اکنون برنامهریزیهایی برای ایجاد یک بخش خودتأمین انرژی انجام داده است که شامل نصب ژنراتورهای اختصاصی خواهد بود. البته این اقدام، هزینه سرمایهگذاری طرح را افزایش میدهد، اما به دلیل ضرورت تأمین پایدار انرژی، این تصمیم اتخاذ شده است.
معاون نوسازی و اجرای طرح های صنعتی ایدرو اضافه کرد: خوشبختانه در فصل زمستان، با مشکل جدی کمبود انرژی مواجه نشدیم، هرچند تابستان چالشهایی برای ما ایجاد کرد. اگر مشکل قطع برق و انرژی وجود نداشت، سطح تولیدی که اکنون به آن رسیدهایم، احتمالاً دو ماه زودتر، در مردادماه محقق میشد. در دو ماه از تابستان، کارخانه درگیر چالشهای انرژی بود.
جعفری در خصوص تامین مواد اولیه این محصول گفت: «در خصوص تأمین ذرت، باید توجه داشت که کمتر از ۲۰ میلیون تن ذرت و سایر غلات دامی وارد کشور میشود. از این مقدار، حدود ۴ تا ۵ میلیون تن تولید داخلی است و بخش عمده آن وارداتی محسوب میشود. حالا اگر ۲۰۰ هزار تن از این میزان در پالایشگاه استفاده شود، تأثیر محسوسی بر بازار نهادههای دامی نخواهد داشت. علاوه بر این، امکان افزایش واردات نیز وجود دارد، بنابراین ما مجوز استفاده از ذرت داخلی را داریم، اما اگر نیاز باشد، میتوانیم از ذرت وارداتی نیز استفاده کنیم. وزارت جهاد کشاورزی این اجازه را داده است که شرکت، بر اساس شرایط بازار، ذرت را از منابع داخلی یا خارجی تأمین کند. از آنجایی که شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل و کارت بازرگانی است، میتواند بهصورت مستقل اقدام به واردات ذرت کند.»
وی درخصوص وضعیت پالایشگاه کرمانشاه گفت: «پالایشگاه کرمانشاه هماکنون در بورس وارد شده و مجوز صادرات نیز دریافت کرده است. سازمان توسعه تجارت این مجوز را صادر کرده، بنابراین هیچ مانعی برای صادرات وجود ندارد. قیمت بیواتانول نیز مشابه MTBE، یک مبنای بینالمللی دارد. قیمتهای بینالمللی این محصول بهصورت روزانه مشخص میشود و شرکت پالایش و پخش نیز بر همین اساس اقدام به خرید میکند. ما نیز در زمان فروش، همین رویه را دنبال میکنیم.»
جعفری در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار اکونیوز در این زمینه که آیا با وجود نیاز کشور به این محصول برنامه صادراتی آن توجیه منطقی منطقی دارد خیر؟ گفت:«نکته مهم این است که ما نمیتوانیم تنها به یک بازار وابسته باشیم. اگر شرکت پالایش و پخش در مقطعی امکان خرید را نداشته باشد، ما باید بتوانیم به بازارهای صادراتی یا سایر بخشهای داخلی متکی باشیم. بنابراین، تمام جوانب بازار در نظر گرفته شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.»
معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از آغاز آزمایش و اجرای مرحلهای توزیع بیواتانول در جایگاههای سوخت خبر داد و اعلام کرد: «فرایند توزیع بیواتانول بهصورت مرحلهبهمرحله در حال انجام است و در حال حاضر، این طرح بهصورت آزمایشی در کرمانشاه اجرا شده تا بررسیهای میدانی لازم تکمیل شود. پس از این مرحله، جلساتی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برگزار شده و برنامهریزی برای توسعه تدریجی این فرآیند انجام شده است.»
وی با تأکید بر اینکه امکان حذف ناگهانی MTBE از ترکیب بنزین وجود ندارد، توضیح داد: «در حال حاضر، مصرف روزانه MTBE در کشور حدود ۶ میلیون لیتر است و جایگزینی سریع آن میتواند مشکلاتی در تأمین سوخت ایجاد کند. بنابراین، بیواتانول ابتدا بهعنوان یک مکمل به بنزین اضافه خواهد شد و در صورت موفقیتآمیز بودن نتایج آزمایشها، بهتدریج در تمامی جایگاههای سوخت کشور عرضه خواهد شد.»
وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری بخش خصوصی و حمایتهای دولت در اجرای این طرح، اظهار داشت:
"با بهرهبرداری کامل از این پروژه، گامی مهم در مسیر توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع زیستی کشور برداشته خواهد شد."