ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، دی ماه برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که به دلایل گزینشی، مشمول کد ۱۹ و یا بند ۲ و ۵ شده بودند، ماه پر از انتظار و نگرانی بود اما ۲۴ دی ماه، در شب میلاد امام علی (ع) برای تعداد زیادی از این داوطلبان، پیامکی با مضمون تبریک میلاد و به روز رسانی کارنامه آزمون استخدامی ارسال شد. پیامی که خبر از این میداد که این افراد، به جایگاه رفیع معلمی یک قدم بزرگ نزدیکتر شدند.
یکی از این داوطلبان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شب تولد حضرت علی (ع) با دلی شکسته از ایشان خواستم نتایج تلاش شبانه روزی ام بالاخره مشخص شود و بتوانم از حالا به بعد عنوان معلم و مربی را کسب کنم. وقتی پیامک آمد و کارنامه ام را دوباره دیدم، باورم نمیشد که بالاخره من هم میتوانم معلم شوم.
درست در زمانی که نتایج بررسی اعتراض داوطلبان کیفیت بخشی اعلام شد و کارنامهها به روز رسانی شد، این داوطلبان که در شبکههای اجتماعی مختلف، گعده و گروههایی را تشکیل داده بودند، خبر قبولی خود را به سایرین میدادند. از موج شادی ایجاد شده در گروهها مشخص بود که عده زیادی پس از بررسیهای صورت گرفته در هیئت گزینش، توانسته اند بر اساس قانون، حائز شرایط برای استخدام در آموزش و پرورش شناخته شوند.
آزمون کیفیت بخشی، رویکردی جدید در گزینش معلمان
اما داستان آزمون کیفیت بخشی از اواخر سال ۱۴۰۲ شروع شد. زمانی که فراخوان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی در سه بخش آموزگاری، دبیری و هنرآموزی و کیفیت بخشی منتشر شد.
برخلاف برگزاری آزمون دبیری و آموزگاری، آزمون کیفیت بخشی یک آزمون بدیع و تازه به شمار میرفت که برای جذب معاون و مربی پرورشی، مشاور و مربی تربیت بدنی و بهداشت برگزار میشد.
وزارت آموزش و پرورش پس از منویات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت کیفیت بخشی و نقش مهم و تأثیر گذار آن در تربیت نسل انقلابی، متدین و فهیم، تصمیم گرفت این آزمون را با استانداردهایی متفاوت از آزمونهای استخدامی دبیری و آموزگاری، برگزار کند.
به دلیل حساسیت بالای مناصب شغلی پرورشی، گزینش این دسته از افراد هم با حساسیت خاصی صورت گرفت و عدهای با وجود آنکه حد نصاب علمی را بدست آوردند اما مشمول کد ۱۹ شدند.
در کنار این افراد، برخی از داوطلبان پذیرفته شده در مرحله تکمیل ظرفیت آموزگاری و دبیری هم در گزینش، پذیرفته نشده و مشمول بند ۲ شدند.
علاوه بر این، در بین داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هم، کسانی بودند که مشمول کد ۵ یا همان عدم پذیرش در گزینش شدند.
پایان ارزیابی هستههای گزینش در دی ماه
اوایل دی ماه، فرایند بررسی اعتراض تمامی داوطلبان در گزینش به پایان رسید. بر اساس بررسیهای به عمل آمده از آنچه در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، اعتراضات مرحله اول آزمون استخدامی کیفیت بخشی و تکمیل ظرفیت ثانویه در آزمونهای استخدامی دبیری و هنرآموزی، آموزگاری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به پایان رسیده است.
در مجموع پرونده ۲۴۵۰۰ نفر مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفت و از مجموع این نفرات، با پذیرش استخدامی ۱۹ درصد مخالفت شده است که باید برای تجدید نظر دوم اقدام کنند.
از داوطلبان ۱۴۰۲ چه خبر؟
همچنین از داوطلبان سال ۱۴۰۲، که در گزینش پذیرفته نشده بودند تنها ۱۰۰۰ نفر باقی مانده بودند و مابقی تعیین تکلیف شدند.
هستههای گزینش در هر استان، پس از بررسی مجدد پرونده داوطلبان بر اساس قانون و دفاعیات داوطلبان، رأی مجدد صادر کرده اند و در اختیار معاونت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
پرهیز از اعمال سلیقه در فرایند ارزیابی
رضا روستایی مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره فرایند بررسی اعتراض داوطلبان گفت: بررسی اولیه پرونده داوطلبان آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی و بند ۲ آموزگاری و دبیری از ۲۱ مهر ماه امسال شروع شد و انجام این فرایند تا ۲۱ آذر ادامه داشت. بر همین اساس بررسی مجدد از پروندههای داوطلبان انجام پذیرفت و تلاش شد تا این فرایند مطابق قانون گزینش و به دور از سلایق شخصی، انجام شود.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق و عدالت بنا شده است، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را به داوطلبان میدهد تا با اعلام اعتراض خود و دفاعیات مستند و مستدل، برای احقاق حقوق خود تلاش کنند. در عین حال، تمام تلاش ما در هیئت گزینش از گذشته تاکنون، رعایت حق و حقوق داوطلبان بوده است و در این میان اگر خدای ناکرده اعمال سلیقه شخصی صورت گرفته است نباید آن را به پای نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشت.
حق محفوظ برای داوطلبان رد شده
وی همچنین درباره داوطلبانی که در مرحله اول بررسی پذیرفته نشده اند، گفت: داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در فرایند گزینش رد صلاحیت شده اند فرصت دارند تا در ۲ مرحله اعتراض خود را به رأی گزینش اعلام و از خود دفاع کنند در صورتی که بازهم در این مراحل نتوانستند مشکل استخدامی خود را حل کنند میتوانند به دیوان عدالت اداری نیز شکایت خود را مطرح کنند.
با توجه به بررسیهای انجام شده، در حقیقت تنها ۱۹ درصد از داوطلبانی که در گزینش پذیرفته نشده اند، باید ادامه این راه را برای رسیدن به جایگاه رفیع معلمی ادامه دهند.