ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی داوودی ظهر امروز پنجشنبه در حاشیه سفر به خوزستان با حضور در خرمشهر در جمع خبرنگاران نسبت به تشریح پروژه کلنگزنی پایانه مرزی شلمچه و روند پیشرفت خط ریلی خرمشهر به بصره پرداخت و اظهار کرد: اتصال ریلی ایران به عراق از اواخر دهه ۷۰ آغاز و اولین تفاهمنامهها در سال ۸۲ بین دو دولت امضا شد؛ به دلیل مشکلات مختلف این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامیده و در آن سال تفاهمنامه جدیدی امضا شد.
وی افزود: این تفاهمنامه شامل تعهداتی برای دو کشور بود که از آن جمله طراحی و احداث پل روی اروندرود (شط العرب) به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲.۵ متر هست که به دلیل نیاز به کشتیرانی از نوع دهانه بازشو طراحی شد.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور تصریح کرد: مینروبی در عمق ۱۶ کیلومتری عراق و احداث خط ریلی به طول ۳۵ کیلومتر نیز جزو تعهدات ایران قرار گرفت؛ برای اتصال ریلی نیاز به پایانه باری و مسافری در نقطه صفر مرزی شلمچه وجود داشت که برای آن مجوزهای لازم اخذ و هماهنگیهای لازم با عراق انجام شد.
داوودی عنوان کرد: در این مدت یک سال تمامی مراحل لازم انجام و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خرمشهر کلنگزنی پروژه پایانه ریلی شلمچه آغاز شد؛ پیشبینی میشود که خط ریلی مسافری خرمشهر به بصره تا اربعین ۱۴۰۵ آماده بهرهبرداری و امکانات ایستگاه نیز تا نوروز ۱۴۰۵ به اتمام برسد.
وی خبر داد: اعتبار پیشبینی شده برای این پروژه حدود دو هزار میلیارد تومان است که شامل یک هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط و سکوها و یک هزار میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه و محوطهسازی است؛ همچنین تأمین اعتبار برای مینروبی و پل نیز در نظر گرفته شد.