ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، عمران عباسی کالی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران شهرستان سوادکوه، یکی از اولویتهای مهم توسعه را مسئله راه برشمرد و در رابطه با مسیر چهار باند کردن محور سوادکوه، با اشاره به جلسات و دیدارهای انجام شده در رابطه با برخی زیرگذرها، دوربرگردنها و پل پلسفید و میدان الغدیر بالازیراب در این مسیر، گفت: اکنون از فاز دیدار و نشست به مرحله عملیاتی رسیدهایم.
وی در رابطه با پل پلسفید، یکی از دلایل عدم انجام کار را پیمانکار عنوان کرد و با بیان اینکه در حال بررسی توانایی پیمانکار برای انجام کار یا تغییر پیمانکار هستند، افزود: در حال حاضر، برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعریف شد که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به امسال و ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای سال آینده است.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی از تأمین اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای مسئله رانش منطقه جوارم خبر داد و در رابطه با پروژه الغدیر منطقه بالازیراب، هزینه حدود ۵۰ میلیاردی این پروژه را در برابر جان مردم ناچیز عنوان کرد و انجام آن را ضروری دانست.
وی به اتصال دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی از مسیر ۱۲ کیلومتری جوارِم به بورخِنی اشاره کرد و با اذعان بر اینکه این جاده از زمان تأسیس (در اوایل انقلاب) تا کنون بهسازی نشده است، بر اهمیت پایدار کردن این مسیر تأکید کرد و گفت: پیگیریها برای دریافت کد پروژه انجام شده تا در ۳ فاز این مسیر دسترسی دو شهرستان بهم وصل شود.
وی با بیان اینکه سوادکوه در قفس حرائم (راه آهن، راه، رودخانه) گرفتار شده است، با اشاره به حریم ۲۴ متری تأسیسات راه به پیگیری برای بومیسازی این حریم بر مبنای شرایط مازندران اشاره کرد و گفت: همه ما نمایندگان مردم از آستارا تا گنبد باید یک صدا شویم تا تعریف تازهای از راه برای این سه استان شمالی ارائه کنیم و حریم راه در منطقه شمال بومیسازی شود.
عباسی در ادامه به حریم راه آهن در سوادکوه و دیگر شهرهای شمال کشور اشاره کرد و گفت: به ما وعده داده شده که کاهش حریم از ۱۰۰ متر به ۳۷ متر در حال بررسی است البته از دید ما این ۳۷ متر هم جای حرف دارد.
نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه عشایر البرز کوه دیده نشدهاند، از اعتبار یک میلیارد تومانی برای عشایر سوادکوه خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند دو سه سالی است که برخی اقدامات انجام شده اما آمار عشایر شهرستان سوادکوه روزآمد نیست و بسترها برایشان فراهم نشده است و در سیل تیرماه سالجاری نیز ۳۰ الی ۴۰ روز مسیر ارتباطی آنها قطع بود.
وی با ابراز تأسف از اینکه حوزه درمان در شهرستان سوادکوه خوب دیده نشده و خیرین وارد میدان شدهاند، گفت: بیمارستان شهدای زیراب نه فقط برای شهر زیراب بلکه برای کل مسیر ترانزیتی سوادکوه و شهرستان سوادکوه با این وسعت سرزمینی است و در حال حاضر مکاتبات برای تجهیزات و ترفیع آن انجام شده است.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس با بیان اینکه سوادکوه در حوزه آموزش و پرورش مغبون است، سرانه فضای آموزشی در پلسفید را اسفبار دانست و تأمین نیازمندی فضای آموزشی را جزو حداقل موارد برشمرد.
عباسی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه در زمینه مخابرات و آن تندهی اولویت با سوادکوه است، دلیل این امر را پهناوری و کوهستانی بودن و گردشگرپذیر بودن این شهرستان عنوان کرد و به ۳۶ طرح ارائه شده دراین حوزه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا ۲۰ طرح تا پایان سال انجام شود
. این مسئول با بیان اینکه طبق قانون فاضلاب شهرهای زیر ۵۰ هزارنفر در استان انجام میشود، گفت: این اقدام در سه شهر الاشت، پل سفید و زیراب مقدور نیست و این درحالی است که باتوجه به اشباع خاک و خطرآفرین بودن شرایط شهرستان سوادکوه (بیشترین زمینه برای رانش در آن وجود دارد) نیازمند نگاه جدی ما و مدیریت شهرستان و استان است تا جزو اولویتها قرار گیرد.
وی بالاترین نرخ بیکاری را با ۱۶.۸ درصد مربوط به شهرستان سوادکوه دانست و با بیان اینکه در حوزه مهاجرت در سوادکوه، آنها که میآیند خوشنشین هستند و آنها که میروند همان نیروی کار هستند بر ضرورت رونق فضای صنعتی تأکید کرد و گفت: با برخی سرمایهگذاران در حوزه صنعت، کشاورزی و صنایع تبدیلی صحبت شده است که پس از وصول نتیجه اعلام میشود.