تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3902938
شناسه : 3902938
تاریخ :
خریدار سهام سایپا کیست؟ اقتصاد ایران: عصر خودرو- با وجود مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر واگذاری مدیریت بزرگترین شرکت خودروساز کشور، برخی اخبار از تعیین‌تکلیف نهایی واگذاری سهام در سطوح بالای مدیریتی کشور و همچین نهادهای اصلی تصمیم‌گیر در این زمینه خبر می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر واگذاری مدیریت بزرگترین شرکت خودروساز کشور، برخی اخبار از تعیین تکلیف‌نهایی واگذاری سهام در سطوح بالای مدیریتی کشور و همچین نهادهای اصلی تصمیم‌گیر در این زمینه خبر می‌دهند.

بر این اساس عنوان شده که واگذاری سهام مدیریتی دولت به احتمال زیاد تا قبل از پایان سال جاری انجام خواهد شد. در این میان البته خواسته بخش‌خصوصی از دولت، عدم دخالت در تصمیمات مدیریتی با حفظ اندک سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به خصوص در شرکت ایران‌خودرو است.

پیش از این نیز به استناد اظهارات برخی از منابع مطلع در این حوزه فاش شده بود که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، طرحی در دست تهیه دارد که طبق آن قرار است مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور به طور کامل در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد.

جزئیات چندانی از این طرح موجود نیست، اما گفته می‌شود طرح مورد نظر، یک قید زمانی پنج‌ساله را برای خریدار سهام دولتی خودروسازان در نظر گرفته که البته قید زمانی مذکور برای حفظ تیراژ تولید و دیگر مختصات بازار خودرو است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد این بار سیاستگذار جدی‌تر از گذشته، به دنبال واگذاری سهام دولتی خودروسازان و به عبارت بهتر، واگذاری مدیریت خودروسازی است.

نشانه‌هایی نیز از این جدیت وجود دارد؛ نخست اینکه خصوصی‌سازی- نه فقط خودرو، بلکه در تمام بخش‌های اقتصادی- مورد توجه مستقیم سیاستگذار قرار گرفته است.

روز گذشته نیز مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های بخش‌خصوصی، پیشرفت کشور را در گرو میدان‌دادن به بخش‌خصوصی خواندند؛ اما با این حال، مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها بخصوص از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسوولان صنعتی و خودرویی، همچنان ادامه دارد.

طبق آمار و اطلاعاتی که خودروسازان کشور در سامانه کدال ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، بزرگ‌ترین خودروساز کشور از ابتدای سال‌جاری تا انتهای آذرماه، 11.5 همت زیان داشته است؛ اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 24.8 همت بود.

ایران خودرو در نیمه نخست امسال 7.3 همت زیان کرده بود؛ بنابراین زیان این شرکت را در پاییز می‌توان 4.2 همت برآورد کرد.

بر این اساس زیان ایران خودرو در پاییز حدود 57‌ درصد مجموع زیان بهار و پاییز این شرکت است.

زیان انباشته این شرکت نیز تا انتهای سال 1402 به میزان 110‌‌‌هزار و 361 میلیارد تومان بود، اما حالا این رقم به 127‌‌‌ هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است؛ اما در حالی که جانشین دولت در شرکت ایران‌خودرو تا حدودی مشخص شده است، اما سوالاتی پیرامون خریدار سهام دولت در شرکت سایپا مطرح است.

هنوز هیچ گزینه‌ای برای خریدار سهام دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی شرکت سایپا مطرح نشده است .

با این حال یک منبع مطلع در مورد خریدار سهام سایپا عنوان کرد که یک شرکت  خودروساز بزرگ بخش‌خصوصی،  تمایل به خرید سهام گروه صنعتی سایپا دارد و مذاکرات با دولت در این زمینه ادامه دارد.

در مجموع اینکه اگر چه در موضوع واگذاری مدیریت ایران خودرو خریدار سهام دولت، بزرگترین قطعه ساز کشور است؛ با این حال در واگذاری سهام سایپا نیز دومین خودروساز بخش‌خصوصی به عنوان خریدار مطرح شده است.

شرکت سایپا  از ابتدای سال تا انتهای آذرماه 5.1 همت زیان را به ثبت رسانده و زیان انباشته این شرکت نیز طی 9 ماهه سال جاری 13.8 همت برآورد شده است.