تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3900931
شناسه : 3900931
تاریخ :
تحول صنعت‌ خودرو در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اقتصاد ایران: صنعت‌خودرو کشور براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید تحولی اساسی را در تولید و صادرات تجربه می‌کرد؛ این درشرایطی است که دو ماه دیگر به‌پایان سال جاری باقی است و وضعیت حاضر صنعت‌خودرو چندان به‌اهداف این سند نزدیک نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سند چشم‌انداز صنعت‌خودرو در افق ۱۴۰۴ به‌عنوان بخشی از برنامه کلان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران، در سال ۱۳۸۴ تهیه و تصویب شد. این سند با هدف ترسیم مسیر توسعه کشور در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت‌خودرو تنظیم شد.

در مقدمه این سند تاکید شده است که در راستای سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، «دست یافتن به‌جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری درسطح منطقه آسیای جنوب‌غربی با تاکید برجنبش نرم‌افزاری و تولید علم»، صنعت‌خودرو به‌عنوان پیشتاز و لکوموتیو صنعت کشور از طریق ایجاد توانمندی‌ها و قابلیت‌های علمی، فنی و... می‌تواند در دستیابی به‌چشم‌انداز کشور ایفای نقش کند.

همان‌طور که تاکید شده است، خودروسازی یکی از بخش‌های مهم افق ۱۴۰۴ کشور به‌شمار می‌رود که طبق سند تدوین‌شده، این صنعت در سال مورد نظر باید به‌خودروساز برتر منطقه تبدیل شود. این درشرایطی است که حال و روز فعلی خودروسازی کشور با اهداف قیدشده در سند توسعه این صنعت در سال ۱۴۰۴ همخوانی چندانی ندارد.

طبق آن‌چه تحت‌عنوان برنامه‌های اجرایی سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت‌خودرو در افق ایران ۱۴۰۴ به‌تصویب رسیده، این صنعت در سال مورد نظر باید تحولی عظیم را در آمارهای مربوط به‌تولید و صادرات تجربه کند. خودروسازی ایران همچنین باید جایگاه و رتبه خود را در منطقه، قاره آسیا و جهان تغییری اساسی دهد. تحول در مشارکت‌های خارجی و اتصال به فناوری روز دنیا نیز از دیگر بندهای مهم این سند به‌شمار می‌رود.

در این سند پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴، صنعت‌خودرو کشور باید در جایگاه نخست منطقه‌ قرار بگیرد. علاوه‌بر این، خودروسازی کشور باید به پنجمین خودروساز بزرگ قاره آسیا تبدیل شود. در همین راستا، قرار گرفتن در رتبه یازدهم جهان، دیگر هدف قیدشده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خودروسازی کشور محسوب می‌شود. بند بسیار مهم دیگری که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خودروسازی ایران آمده، به‌مشارکت‌های خارجی مربوط است.

در این سند، ایجاد پایگاه‌های ساخت خودرو با مشارکت خارجی‌ها، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد پایگاه مرکز طراحی،‌ آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه، از جمله راهکارهایی به‌شمار می‌روند که برای تحقق اهداف منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی صنعت‌خودرو ایران مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این سند، به ارقام تولید و صادرات چه در حوزه خودرو و چه در حوزه قطعات پرداخته شده است. طبق این سند، در سال ۱۴۰۴ باید حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) در کشور تولید شود. از این میزان، ۲ میلیون دستگاه مخصوص فروش در بازار داخل است و یک‌میلیون دستگاه دیگر نیز باید صادر شود. تدوین‌کنندگان سند مورد نظر تاکید کرده‌اند که تولید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای سبک باید با برند داخلی باشد.

همچنین صادرات قطعات یدکی به‌ارزش ۶ میلیارد دلار توسط قطعه‌سازان، دیگر هدف بزرگ سند چشم‌انداز صنعت‌خودرو به‌شمار می‌رود. سند چشم‌انداز خودرو اما محصولات تجاری را نیز مورد توجه قرار داده است. بر این اساس، در سال ۱۴۰۴ باید حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شود. ۹۰ هزار دستگاه از این تعداد، مخصوص مصرف در بازار داخل است و ۳۰ هزار دستگاه دیگر باید صادر شود.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۲ میلیون‌تومان، ری‌را (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۸ میلیون‌تومان، کوییک GXH-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۹ میلیون‌تومان و نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.