به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، ممکن است شما هنوز تویوتا را رسما بهعنوان یک خودروساز برقی نشناسید؛ چراکه روش چندبخشی این شرکت باعث شده است خودروهایش از انواع پیشرانهها، از مدلهای بنزینی گرفته تا تمام برقی استفاده کنند و برخلاف برندهایی مانند تسلا به برق تکیه نکنند. این برند که یکی از پرچمداران و حامیان توسعه پیشرانههای هیدروژنی مدرن به شمار میرود، در سال ۲۰۲۴ به موفقیت زیادی دست پیدا کرد اما دردسرهای زیادی را هم پشت سر گذاشت.
ساختار فروشی که فقط برای چین جواب نمیدهد
در سالی که برند تسلا برای نخستینبار آئودی را در زمینه فروش پشت سر گذاشت، تویوتا همچنان در نقاط مختلف جهان به تولید خودروهای مختلف با پیشرانههای گوناگون مشغول بود؛ کاری که هر برندی از پس آن برنمیآید. ژاپن میزبان خودروهای اسپرت و شهری این برند شد درحالیکه آمریکاییها به خرید وانتهای غولآسای آن مشغول شدند. خاورمیانه و آفریقا هم میزبان لندکروزر، هاچبکها و سدانهای اقتصادی شدند.
برنامه این برند در کشورهای مختلف با موفقیت بالایی روبهرو شد اما درعینحال باعث شده است در یک بازار بسیار مهم ضربه بخورد: چین! هرچند ضرردهی مدلهای برقی این برند در چین مزاحم موفقیتهایش- برای مثال در نروژ- نمیشود اما همچنان بر اقتصاد تویوتا اثرگذار خواهد بود.
مدیرعامل شاخه نروژ این برند درباره خودروهای برقی این برند میگوید: « فاکتورهای مختلفی را باید در نظر داشت؛ دپارتمان ما درعین تولید خودرو، به مردم آموزش هم میدهد تا بتواند خودروهای بیشتری را وارد این کشور کند که اتفاقا با سهم روبهافزایش ۸۰درصدی خودروهای برقی در آن، یکی از بازارهای مهم EV در اروپا بهشمار میرود. البته تلاش تویوتا هم منحصر به مدل bZ4X نخواهد بود. از عرضه bZ4X درس گرفتهایم و قول میدهیم مدلهای آینده به سیستم پیشگرمایش باتری، مسیریاب مناسب و فناوریهای بهروز بهتر و دقیقتر مجهز شده باشند. این خودروها برای برطرف کردن مشتریان نروژی آماده خواهند شد و چهارچرخ محرک خواهند بود.»
تمرکز نروژیها بر آن است تا تنها از خودروهای برقی استفاده کنند و به همین دلیل، خودروسازان هم به فروش مدلهای هیبرید در آن کشور اهمیت چندانی نمیدهند. این محصولات در بازارهای دیگر سودآورتر خواهند بود. به این ترتیب تویوتا هم برنامه دارد تا ۸۰درصد محصولات عرضهشده خود در نروژ را برقی کند.
محصولی با جایگاه نامشخص
داستان عرضه bZ4X از این قرار است که تقریبا تمام مشتریان این برند از آمریکا تا اروپا باور دارند که این خودرو تعادل عرضه ندارند؛ به این معنا که قیمت، گستره مسافت قابلپیمایش، ویژگیهای نرمافزاری و قیمت آن با هم همخوانی ندارد و bZ4X را به مدلی غیررقابتی در بازار تبدیل کرده است.
به این ترتیب حتی خودروهای پایینرده برندهای دیگر هم بهراحتی کراساوور برقی تویوتا را کنار میزنند. این خودرو که اتفاقا در نروژ هم عرضه شده، فناوریهای لازم برای بقا در آبوهوای سرد این کشور مانند سیستم چهارچرخ محرک مناسب، مقاومت در برابر سرما، سیستم آمادهساز باتری و برنامهریز مسیریاب را با کیفیتی نامناسب ارائه میکند.
تویوتا برای رفع این مشکل در بازارهای دیگر هم برنامهریزی کرده است و امید دارد که با عرضه کراساوور تازه اوربن کروزر در اروپا، از پیشآمد مشکلات بازارهای دیگر در آن جلوگیری کند. مدیرعامل این شرکت هم نوید بهبود محصولات برقی خود را داده تا مشتریان بتوانند به آینده خودروهای برقی این برند چند وجهی امیدوار باشند. نظر شما درباره سیاست فروش این خودروساز ژاپنی چیست؟ آیا روش تویوتا میتواند تسلا را از صدر جدول کنار بزند و آینده خودروها را به سمت فناوری هیدروژن سوق دهد.
چالش نامگذاری
مدل bZ4X همچنان بهعنوان نمونهای از نتایج تلاش بیشاز حد برای انتخاب نام خودرو باقی خواهد ماند. bZ مخفف beyond Zero (بیشتر از صفر) بود و عدد ۴ ابعاد خودرو و X شاسیبلند بودن آن را نشان میدهد. خوشبختانه روش نامگذاری عجیبوغریب تویوتا تغییر خواهد کرد. بر اساس اعلام AutoCar، تویوتا تایید کرده است که خودرو جدید Urban Cruiser EV روند جدیدی رابرای این برند آغاز خواهد کرد و آن استفاده از نامهای مدلهای قدیمی برای خودروهای برقی آینده خواهد بود.
اطلاعات مربوطبه تغییر نامگذاری خودروهای تویوتا را آندریا کارلوچی، مدیر بازاریابی و توسعهی محصول این شرکت در اروپا اعلام کرد. او میگوید مدل bZ4X کمی در سبد محصولات شرکت تنها خواهد ماند. جالب اینکه استفاده از نامهای واقعی بهطور واضح درخواستی مهم از سوی اروپا بوده که بهخوبی در ژاپن شنیده و پیگیری شده است.
اما نامی که نیازمند چنین توضیحی از سوی یک خودروساز باشد؛ انتخابی ایدهآل برای آن شرکت نخواهد بود و ظاهرا تویوتا نیز این موضوع را درک کرده است. ژاپنیها آماده ریبرند اساسی bZ4X میشوند هرچند چارچوب زمانی مشخصی برای این کار اعلام نشده است. شرکت تویوتا کانادا که توزیعکننده محصولات این برند و لکسوس در این کشور است زیرمجموعهای از تویوتا موتور به شمار میرود و یکی از مدیران آن به تغییر نام و هویت bZ4X برقی اشاره داشته، البته سخنگوی تویوتا از تایید چنین موضوعی خودداری کرده است.
در حال حاضر امکان سفارش تویوتا bZ4X مدل ۲۰۲۵ وجود دارد و بنابراین تغییر نام خودرو در بهترین حالت در سال ۲۰۲۶ رخ خواهد داد. در این صورت سه سال از شروع تولید این محصول بدون آلایندگی میگذرد و شاید زمان فیسلیفت آن نیز فرا رسیده باشد.
شاسیبلند برقی تویوتا برادری با نام لکسوس RZ و سوبارو سولترا دارد هرچند سوبارو این خودرو را فقط بهصورت دو موتوره چهارچرخ محرک عرضه میکند اما تویوتا و لکسوس نسخه تک موتوره دیفرانسیل جلو را نیز تولید کردهاند. صرفنظر از برند انتخابی، همه خودروها دارای زیرساخت مشترک و توان پیمایش ۳۱۵کیلومتری برای لکسوس RZ چهارچرخ محرک و شعاع حرکتی ۴۲۸کیلومتری برای RZ دیفرانسیل جلو با رینگهای ۱۸اینچی هستند. برد خود bZ4X در تریم استاندارد هم به ۴۰۵ کیلومتر میرسد.