ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ در ادامه سلسله نشستهای گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر با موضوع «فقرزدایی و رفاه در آئینه آموزش» با حضور و سخنرانی غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و سیدهادی موسوی نیک عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در محل مؤسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار شد. سید مصطفی آذرکیش در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه این روزها شاهد اهتمام و حمایت رئیس جمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم گفت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به صورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است افزود: به تضمین آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در همه دورههای تحصیلی است با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، ادامه داد: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است.
آذرکیش با بیان اینکه پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است گفت: طبق نشانگرهای ارزشیابی که شاخصهای مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی میکند به این اعداد به عنوان شاخصهای ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.
وی با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است افزود: قطعاً برای همه خانوادهها، فرزندان اصلیترین و بهترین سرمایه است و سرمایه گذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش میشود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرایندی تعالی جویانه، یکپارچه، تعاملی و توان بخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران در اقتصاد کشور است ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش در بیش از ۷۴۰۰ هنرستان در حال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش میبینند و در حال حاضر بیش از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساختهای هر استان از این رشتهها استفاده میکنند.
آذرکیش با بیان اینکه در دوره متوسطه اول، چه در حوزه کار و فناوری و چه در حوزههای یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت به صورت ویژه در دستور کار است گفت: در متوسطه نظری، در پایان برنامه هفتم توسعه باید بر اساس جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانشآموز در یکی از مهارتهای شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانیها به این مهارتها دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه این مستلزم ایجاد زیرساختهایی است افزود: ضرورت این است که سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور و یا سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و میتواند جز مواردی باشد که پیش برنده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتقاد داریم برابریهای آموزشی خنثی کننده نابرابریهای دیگر است ادامه داد: بنابراین باید بر مهمترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان هستند.
آذرکیش با بیان اینکه طبق پیگیریهای رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است گفت: ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروههای توانمندساز در حوزههای ستادی و مناطق در دستور کار است.
در حال تکمیل…