تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3898345
شناسه : 3898345
تاریخ :
انتشار ردیف میرزاعبدالله و آقاحسینقلی با چهار هدف آموزشی اقتصاد ایران: ردیف میرزاعبدالله و ردیف میرزاحسینقلی با چهار هدف آموزشی برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی و به همت امیر شریفی به صورت دیجیتال روانه بازار موسیقی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر شریفی نوازنده‌ی موسیقی دستگاهی ایران به تازگی ردیف میرزاعبدالله و قطعات ضربی موجود در آن را با سازهای تار و سه‌تار و ردیف میرزاحسینقلی را با ساز تار اجرا و بر بستر سایت «بیپ تونز» روانه‌ی بازار کرده است. وی اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز تار را بر پایه‌ی تعمق بر روایت و نواخته‌های استاد نورعلی برومند و اجرای این ردیف با ساز سه‌تار را در قالبِ ترجمانی متناسب با امکانات سه‌تار ارائه کرده است. او همچنین ردیف میرزاحسینقلی را بر پایه‌ی تأملات بسیار عمیق بر روایت و اجرای استاد علی اکبر شهنازی نواخته است.

 

این نوازنده برجسته تار و سه‌تار، با تأکید بر اهمیت حفظ میراث معنوی موسیقی دستگاهی ایران، در پروژه بازنوازی ردیف‌های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی، تلاش کرده است تا ضمن وفاداری به شیوه اجرا، حالات و تزئینات استادان پیشین، به غنای هنری و عاطفی این آثار نیز بپردازد. وی در عین حال از تجربیات و آموزه‌های شفاهی که در محضر استادان بزرگ کسب کرده است، بهره برده و این دانش را به نحوی در آثار خود متجلی ساخته است.

امیر شریفی که استاد دانشگاه هنر تهران است در ضبط و انتشار این مجموعه ردیف‌ها، چهار هدف عمده را دنبال کرده است:

تولید محتوای آموزشی دقیق و مستند: وی در تلاش است تا با ارائه نسخه‌ای مستند و متناسب با نیازهای آموزشی معاصر، محتوایی ارزشمند برای تدریس به دانشجویان و هنرجویان موسیقی دستگاهی فراهم کند.

رفع غفلت از جنبه‌های هنری ردیف: او بر این باور است که آموزش ردیف در مراکز آموزشی عمدتاً بر جنبه‌های فنی و آموزشی متمرکز بوده و توجه کافی به جنبه‌های هنری و عاطفی این آثار نشده است. بنابراین، در اجرای خود تلاش کرده است تا هر دستگاه را به‌مثابه اثری هنری و پویا ارائه دهد و ارتباط عاطفی عمیقی میان دانشجویان و ردیف ایجاد کند.

نمایش مفهوم «نقل» در موسیقی: شریفی مفهوم «نقل» را که پیش‌تر در آثار «درویشانه» و «فروتنانه» خود تشریح کرده بود، در این مجموعه نیز به نمایش گذاشته است. او با تأکید بر جایگاه ممتاز ردیف‌ها و شیوه‌های نوازندگی استادان برجسته‌ای مانند برومند و شهنازی، بخش مهمی از فنون نوازندگی موسیقی دستگاهی را به‌گونه‌ای هنری و آموزشی عرضه کرده است.

ارتقای کیفیت آموزش ردیف: این نوازنده بر این باور است که اثربخشی فرآیند آموزشی وابسته به میزان زنده بودن موضوع تدریس در وجود مدرس است. ازاین‌رو، او تلاش کرده تا اجرایی را ارائه دهد که تمامی عاطفه و تمرکز وی در لحظه اجرا در آن نمایان باشد و حس ژرف موسیقایی را به مخاطبان و هنرجویان منتقل کند.

موسیقی ,

این مجموعه، با اجرای بدون انقطاع گوشه‌های هر دستگاه، ساختاری منسجم و پیوسته از موسیقی دستگاهی را ارائه می‌دهد و بر اتصال معنایی و عاطفی گوشه‌ها تأکید دارد. این اقدام در راستای احیای جنبه‌های هنری، آموزشی و عاطفی ردیف‌ها گامی ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/